Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Chemia ogólna i organiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia ogólna i organiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zanajomość podstaw z przedmiotu chemia na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych zwiazków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych. |
C-3 | Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętnośi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe prawa chemiczne. Wzory zwiazków chemicznych. Zapis reakcji chemicznych. Reakcje redoks. | 1 |
T-A-2 | Obliczenia stechiometryczne. Obliczenia dotyczące stężeń roztworów. | 2 |
T-A-3 | Reakcje utleniania i redukcji (dobieranie współczynników). Reakcje redoks w żywym organizmie i ich znaczenie | 2 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów | 5 |
T-L-2 | Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria. | 5 |
T-L-3 | Reakcje charakteryzujace związki organiczne. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych - Charakterystyka okresów, grup i bloków układu okresowego. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pier-wiastków na podstawie układu okresowego. | 2 |
T-W-2 | Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe. | 2 |
T-W-3 | Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych w chemii nieorganicznej i organicznej. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna). | 3 |
T-W-4 | Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza.Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody, pH. | 2 |
T-W-5 | Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karboka-tionów i rodników. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funk-cyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna). | 2 |
T-W-6 | Węglowodory – alifatyczne (alkany, alkeny, alkiny) i cykliczne. Budowa, metody otrzymywania, własności. Węglowodory – aromatyczne. Alkohole, fenole i tiole - budowa, właściwości fizykochemiczne | 2 |
T-W-7 | Aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe i ich pochodne - budowa i własciwosci fizykochemiczne. Amidy, aminy, aminokwasy. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajeciach | 5 |
A-A-2 | Samodzielne wykonywanie podstawowych obliczen stechiometrycznych i samodzielne studiowanie i utrwalanie wiadomości z zakresu ćwiczeń na podstawie podanej literatury | 20 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie materiału teoretycznego oobejmujacego tematykę ćwiczen | 37 |
A-L-3 | Przygotowanie na podstawie metodyk i instrukcji do poszczegolnych ćwiczeń. | 10 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiału wykładowego | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia materiału | 23 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzacym wyklady | 2 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych. |
M-3 | Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajeć laboratoryjnych poprzez wejsciówki. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N1-B03_W01 Student posiada umiejetność opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań. | BT_1A_W02, BT_1A_W01 | — | — | C-3, C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3 | M-2, M-1 | S-3 |
BT_1A_BT-N1-B03_W02 Student powinien umieć zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko. | BT_1A_W02, BT_1A_W01, BT_1A_W08 | — | — | C-2 | T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-3 | M-2, M-3 | S-3, S-1 |
BT_1A_BT-N1-B03_W03 Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę zwiazków nieorganicznych i organicznych. Określić podstawowe ich własności i możliwośćprzeprowadzenia odpowiednich syntez. | BT_1A_W02, BT_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N1-B03_U01 Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych. | BT_1A_U01, BT_1A_U02, BT_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-5, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-3 |
BT_1A_BT-N1-B03_U02 Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych | BT_1A_U01, BT_1A_U02 | — | — | C-3, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-2 |
BT_1A_BT-N1-B03_U03 Student opanował umiejetśćnosc obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w laboratorium chemicznym. | BT_1A_U01, BT_1A_U02 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-2, T-W-2, T-W-4 | M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N1-B03_K01 Student nabył umiejetności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz. | BT_1A_K03 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-4, S-3, S-2 |
BT_1A_BT-N1-B03_K02 Student utrwalił umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki. | BT_1A_K02 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2, S-1 |
BT_1A_BT-N1-B03_K03 Student utrwalił umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz. | BT_1A_K04 | — | — | C-2 | T-A-2, T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N1-B03_W01 Student posiada umiejetność opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań. | 2,0 | Niedostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału |
3,0 | Dostateczna znajomość w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami | |
3,5 | Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału z bardzo niewielkimi niedociągnięciami | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału | |
BT_1A_BT-N1-B03_W02 Student powinien umieć zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko. | 2,0 | Niedostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału |
3,0 | Dostateczna znajomość w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami | |
3,5 | Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału z bardzo niewielkimi niedociągnięciami | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału | |
BT_1A_BT-N1-B03_W03 Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę zwiazków nieorganicznych i organicznych. Określić podstawowe ich własności i możliwośćprzeprowadzenia odpowiednich syntez. | 2,0 | Niedostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału |
3,0 | Dostateczna znajomość w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami | |
3,5 | Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału z bardzo niewielkimi niedociągnięciami | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N1-B03_U01 Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych. | 2,0 | Brak umiejetności wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych |
3,0 | Umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych z pewnymi brakami | |
3,5 | Poprawna umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych | |
4,0 | Dobra umiejetność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych | |
4,5 | Bardzo dobra umiejetność wykonywania obliczen stechiometrycznych i analiz chemicznych z niewielkimi błędami | |
5,0 | Bardzo dobra umiejetność wykonywania obliczen stechiometrycznych i analiz chemicznych | |
BT_1A_BT-N1-B03_U02 Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych | 2,0 | Brak umiejętności wykonywania analiz chemicznych |
3,0 | Umiejętność wykonywania analiz chemicznych z pewnymi niedociągnięciami | |
3,5 | Poprawna umiejetność wykonywania analiz chemicznych | |
4,0 | Dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych z niewielkim błędami | |
4,5 | Dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych | |
5,0 | Bardzo dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych | |
BT_1A_BT-N1-B03_U03 Student opanował umiejetśćnosc obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w laboratorium chemicznym. | 2,0 | Brak umiejętności obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym |
3,0 | Umiejętności obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociągnięciami | |
3,5 | Umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym | |
4,0 | Dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym | |
4,5 | Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociaąnięciami | |
5,0 | Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N1-B03_K01 Student nabył umiejetności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz. | 2,0 | Niedostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału |
3,0 | Dostateczna znajomość w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami | |
3,5 | Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału z bardzo niewielkimi niedociągnięciami | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału | |
BT_1A_BT-N1-B03_K02 Student utrwalił umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki. | 2,0 | Zupełny brak zdyscyplinowania w czasie pracy w laboratorium. Nie słuchanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Brak współpracy w zespole. |
3,0 | Dostateczne zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dostateczna współpraca w zespole. | |
3,5 | Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami. | |
4,0 | Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole. | |
4,5 | Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceńn osób prowadzacych zajecia. Bardzo dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajecia. Bardzo dobra współpraca w zespole. | |
BT_1A_BT-N1-B03_K03 Student utrwalił umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz. | 2,0 | Niedostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału |
3,0 | Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociagnieciami | |
3,5 | Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału z bardzo niewielkimi niedociągnięciami | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy w zakresie realizowanego materiału |
Literatura podstawowa
- Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2011, 1
- Fisher J., Arnold J.R.P, Chemia dla biologów. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008, 1
- Cox P.A., Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2006, 1
- Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2009, 4
- Patrick G., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2008, 1
Literatura dodatkowa
- Doonan S., Białka i peptydy, PWN, Warszawa, 2008, 2
- O`Neill, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 1997, 1