Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt laboratoryjnych w badaniach biomedycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie zwierząt laboratoryjnych w badaniach biomedycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zasady etyki w badanich naukowych z udziałem zwierząt |
W-2 | Dobrostan zwierząt i obchodzenie się ze zwierzętami |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze standardami obowiązującymi w zakresie możliwości i celowości humanitarnego przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt w badaniach naukowych |
C-2 | Warunkii chowu i hodowli zwierząt laboratoryjnych w powiązaniu z ich fizjologią, rozrodem, zachowaniem, żywieniem, monitorowaniem zdrowia oraz projektowaniem pomieszczeń i utrzymaniem reżimu sanitarnego w zwierzętarniach zwierząt laboratoryjnych |
C-3 | Metody wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt laboratoryjnych do badań biomedycznych i zootechnicznych z uwzględnieniem ich biologii oraz obowiązujące normy etyczne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Nazewnictwo zwierząt laboratoryjnych. Przykłady symboli i oznaczeń szczepów, podszczepów i innych modeli genetycznych | 1 |
T-A-2 | Zabiegi wykonywane na zwierzętach wykorzystywanych w badaniach biomedycznych | 1 |
2 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przegląd hodowanych gatunków zwierząt laboratorynych (wybrane zagadnienia z fizjologii, reprodukcji, żywienia, pielęgnacji i warunków utrzymania). Przykłady wykorzystania do badań biomedycznych (np. onkologia, farmakologia, transplantologia, chirurgia i in.). | 3 |
T-L-2 | Rodzaje dokumentacji i przygotowanie wniosków do Komisji Etycznej ds. doświadczeń na zwierzętach | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Normy etyczne i prawne związane z prowadzeniem doświadczeń na zwierzętach laboratoryjnych.Historia badań na zwierzętach. Rozwój badań alternatywnych | 2 |
T-W-2 | Przygotowanie doświadczenia oraz czynniki wpływające na jego wiarygodność. Standaryzacja czynników środowiskowych | 2 |
T-W-3 | Monitorowanie zdrowia i metody genetycznego monitorowania zwierząt laboratoryjnych. Podział zwierząt w zależności od ich statusu higienicznego. | 2 |
T-W-4 | Alternatywne metody badań bez wykorzystania zwierząt | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 2 |
A-A-2 | Analiza publikacji związanych z tematyką zajęć | 7 |
A-A-3 | Czytanie wskazanej literatury | 6 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień | 8 |
A-L-3 | Czytanie wskazanej literatury | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie do ćwiczeń i do zaliczenia | 5 |
A-L-5 | Przygotowanie wniosku do LKE | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 12 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przy użyciu komputera |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Film dydaktyczny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena za zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-O5.3_W01 Student wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt | BT_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-O5.3_U01 Student ocenia znaczenie testów na zwierzętach i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz umie dobierać i przygotować zwierzęta do eksperymentu z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania | BT_1A_U11, BT_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-O5.3_K01 Student nabywa otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu. | BT_1A_K04 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-O5.3_W01 Student wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt | 2,0 | student nie zna podstawowych pojęć z zakresu biologii i hodowli zwierzat laboratoryjnych |
3,0 | student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych | |
3,5 | student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie w niewielkim stopniu wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych | |
4,0 | student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych | |
4,5 | student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych | |
5,0 | student zna i rozumie pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych ze wskazaniem konkretnych szczepów i gatunków zwierząt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-O5.3_U01 Student ocenia znaczenie testów na zwierzętach i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz umie dobierać i przygotować zwierzęta do eksperymentu z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania | 2,0 | student nie unie logicznie myśleć i nie umie korzystać z osiągnięć nauki w zakresie biologii i wykorzystania zwierząt laboratoryjnych |
3,0 | student unie logicznie myśleć ale nie umie wskazać celowości przeprowadzania badań z użyciem zwiezrząt laboratoryjnych | |
3,5 | student unie logicznie myśleć i umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych | |
4,0 | student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne | |
4,5 | student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne | |
5,0 | student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne oraz mozliwości wykorzystania i doskonale umie biologię poszczególnych gatunków zwierząt laboratoryjnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-O5.3_K01 Student nabywa otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu. | 2,0 | Student nie dba o kreatywność i pogłębianie świadomości |
3,0 | Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu | |
3,5 | Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego | |
4,0 | Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość związaną z prawidłowym przeprowadzaniem zabiegów na zwierzętach | |
4,5 | Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza | |
5,0 | Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości w zorientowaniu na pracę badawczą z użyciem zwierząt. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza |
Literatura podstawowa
- Szarek J., Szweda M., Strzyżewska E., Zwierzęta laboratoryjne - patologia i użytkowanie, UWM, Olsztyn, 2013, I, ISBN 978-83-7299-811-8.
- Brylińska J., Kwiatkowska J., Zwierzęta laboratoryjne - metody hodowli i doświadczeń, Universitas, Kraków, 1996, I
- Katkiewicz M, Zwierzęta laboratoryjne - choroby i użytkowanie, SGGW, Warszawa, 1989
- Popesko P., Rajtova V., Horak J., Atlas anatomii małych zwierząt laboratoryjnych, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2010, 1
- Sejm RP, USTAWA z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, Sejm RP, Warszawa, 2021, Dz.U. Poz. 2338
Literatura dodatkowa
- Ziętek J., Adaszek Ł, Winiarczyk S., Choroby zakaźne myszy i szczurów z elementami zoonoz, wybranymi zagadnieniami z hodowli, anatomii i fizjologii, Elamed, Katowice, 2010
- DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY, w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 276/33, DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r., 2010
- Charls River, Supporting Science. Advances Research, Animallab, 2022, www.animalab.pl