Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Metody in vitro i in vivo w ocenie toksyczności ksenobiotyków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody in vitro i in vivo w ocenie toksyczności ksenobiotyków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z metodami alternatywnymi in vivo i in vitro wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków |
C-2 | zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksykologiczności ksenobiotyków |
C-3 | zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności |
C-4 | zapoznanie studentów z możliwymi mechanizmami działania toksycznego substancji |
C-5 | zapoznanie studentów z etapami oceny ryzyka dla środowiska i organizmu wynikającego z narażenia na daną substację |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mechanizmy działania toksycznego. Przegląd koncepcji farmakologicznych. Receptorowy i pozareceptorowy mechanizm działania toksycznego. | 1 |
T-A-2 | Metody wyznaczania dawek/stężeń śmiertelnych (LD50 i LC50). | 2 |
T-A-3 | Metabolizm ksenobiotyków. Biotransformacje i sprzęganie. | 1 |
T-A-4 | Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD. Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności. Ocena narażenia i ryzyka. Metody alternatywne w badaniach ekotoksykologicznych. | 4 |
T-A-5 | Ocena toksykologiczna surowców i produktów kosmetycznych. Metody alternatywne w badaniach ekotoksykologicznych. | 1 |
T-A-6 | Testowanie in vivo i in vitro w badaniu rakotwórczości i mutagenności ksenobiotyków. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii. | 1 |
T-W-2 | Przegląd podstawowych metod klasycznych i alternatywnych do badań na zwierzętach. Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów alternatywnych in vitro. | 1 |
T-W-3 | Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. | 1 |
T-W-4 | Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego. Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych. | 1 |
T-W-5 | Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie się zajęć i do zaliczenia części ćwiczeniowej | 25 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | przygotowanie się do zaliczenia części wykładowej | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-O12.2_W01 Student zna i opisuje rodzaje badań wykorzystywanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków i metody (klasyczne i alternatywne) ich przeprowadzania. | BT_1A_W04, BT_1A_W08 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
BT_1A_BT-N-O12.2_W02 Student zna mechanizmy działania toksycznego substancji chemicznych. | BT_1A_W05 | — | — | C-4 | T-A-1, T-A-3 | M-1 | S-1 |
BT_1A_BT-N-O12.2_W03 Student zna etapy oceny ryzyka, wynikającego z narażenia na daną substancję, dla organizmów i środowiska. | BT_1A_W12 | — | — | C-5 | T-A-2, T-A-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-O12.2_U01 Student stosuje metody obliczeniowe w ocenie toksyczności, narażenia i ryzyka. | BT_1A_U13 | — | — | C-3 | T-A-2, T-A-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-O12.2_K01 rozumie potrzebę stosowania metod ograniczających wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykologicznych | BT_1A_K05 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-O12.2_W01 Student zna i opisuje rodzaje badań wykorzystywanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków i metody (klasyczne i alternatywne) ich przeprowadzania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić wiekszość badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków oraz omawia metody ich przeprowadzenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_1A_BT-N-O12.2_W02 Student zna mechanizmy działania toksycznego substancji chemicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna wiekszość mechanizmów działania toksycznego substancji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_1A_BT-N-O12.2_W03 Student zna etapy oceny ryzyka, wynikającego z narażenia na daną substancję, dla organizmów i środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student zna większość etapów oceny ryzyka, wynikającego z narażenia na daną substancję, dla organizmów i środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-O12.2_U01 Student stosuje metody obliczeniowe w ocenie toksyczności, narażenia i ryzyka. | 2,0 | |
3,0 | Student wykonuje podstawowe obliczenia i interpretuje uzyskane wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-O12.2_K01 rozumie potrzebę stosowania metod ograniczających wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykologicznych | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym zakresie rozumie potrzebę stosowania metod ograniczających wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykologicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006