Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria
Sylabus przedmiotu Procesy nanobiotechnologiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy nanobiotechnologiczne | ||
Specjalność | Nanobioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu biotechnologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z inżynierią procesów biotechnologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe związane z treścią wykładu. | 10 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia laboratoryjne związane z treścią wykładu. | 20 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Wprowadzenie do przedmiotu. Zakres materiału i zasady zaliczenia. Historia rozwoju biotechnologii i jej znaczenie dla nauki, przemysłu, rolnictwa, medycyny i środowiska. 2. Perspektywy rozwoju biotechnologii. Modernizacja, innowacja i projektowanie w biotechnologii. Charakterystyka i porównanie bioprocesów z procesami chemicznymi. 3. Biozwiązki organiczne w teorii i praktyce biotechnologicznej. Dobór substratów i mediów do biosyntezy, biokonwersji, biotransformacji w procesach technologicznych. Rola i znaczenie komórek i drobnoustrojów przemysłowych. 4. Mikroorganizmy przemysłowe. Źródła, typy, budowa i funkcjonowanie. Pozyskiwanie, wyodrębnianie i doskonalenie szczepów. 5. Metabolizm komórkowy i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Anabolizm i katabolizm – przemiany chemiczne i energetyczne. 6. Biotechnologia przemysłowa: biokataliza, bioreaktory i bioprodukty. 7.Procesy biotechnologiczne w nanoskali | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Studiowanie literatury związanej z przedmiotem | 5 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Studiowanie literatury związanej z przedmiotem | 3 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury związanej z przedmiotem | 3 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test pismenny |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena postępów w zdobywaniu wiedzy (zaliczenia pisemne). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D02_W01 Student uzyska wiedzę związaną z procesami biotechnologicznymi. | BTinz_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D02_U01 Student wykorzystuję wiedzę do analizy procesów biotechnologicznych, również prowadzonych w nanoskali. | BTinz_2A_U01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D02_K01 Student wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych oraz potrafi wyjaśnić te procesy z zastosowaniem podejścia naukowego. | BTinz_2A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D02_W01 Student uzyska wiedzę związaną z procesami biotechnologicznymi. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę związaną z procesami biotechnologicznymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D02_U01 Student wykorzystuję wiedzę do analizy procesów biotechnologicznych, również prowadzonych w nanoskali. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności związane z procesami biotechnologicznymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D02_K01 Student wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych oraz potrafi wyjaśnić te procesy z zastosowaniem podejścia naukowego. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe kompetencje związane z procesami biotechnologicznymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- C.Ratledge, B.Kristiansen, Podstawy biotechnologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- S.Ledakowicz, Inżynieria biochemiczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011