Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Ksenobiotyki w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ksenobiotyki w żywności
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizjologii, biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z metodami wykrywania i oceny wielkości pobrania określonych ksenobiotyków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).4
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.2
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.2
T-A-4Ocena działania toskycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórczego, wpływ na długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą itp.).5
T-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.2
15
wykłady
T-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności2
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).2
T-W-3Farmaceutyki w żywności.2
T-W-4Zanieczyszczenia przemysłowe w żywnosci - źródła i charakterystyka toksykologiczna. Pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.4
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.2
T-W-6Migracja składników opakowań do żywności i wpływ na zdrowie konsumenta.2
T-W-7Żywność genetycznie modyfikowana.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.3
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury.2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.6
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O4.2_W01
Student omawia wybrane ksenobiotyki (substancje dodawane celowo do żywności i stanowiące jej zanieczyszczenie), w ujęciu zagrożenia zdrowotnego.
BT_2A_W01, BT_2A_W11C-2T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-A-2, T-A-4M-2, M-1, M-3S-2
BT_2A_BI-S2-O4.2_W02
Student omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków.
BT_2A_W01, BT_2A_W11C-1T-W-2M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O4.2_U01
Student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników badań i dokonywania oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów.
BT_2A_U04C-3, C-2T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O4.2_K01
Student rozumie potrzebę i celowość ustawicznego kształcenia i rozwijania własnych umiejętności zawodowych
BT_2A_K01C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-4, M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O4.2_W01
Student omawia wybrane ksenobiotyki (substancje dodawane celowo do żywności i stanowiące jej zanieczyszczenie), w ujęciu zagrożenia zdrowotnego.
2,0
3,0Student omawia najważniejsze ksenobiotyki obecne w żywności, w kontekście zagrożenia zdrowotnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-S2-O4.2_W02
Student omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków.
2,0
3,0Student opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O4.2_U01
Student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników badań i dokonywania oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów.
2,0
3,0Student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać (w podstawowym zakresie) oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów .
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O4.2_K01
Student rozumie potrzebę i celowość ustawicznego kształcenia i rozwijania własnych umiejętności zawodowych
2,0
3,0Student w słabym stopniu rozumie potrzebę i celowość ustawicznego kształcenia i rozwijania własnych umiejętności zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Warszawa, PZWL, 2006
  2. Brzozowska A. (red.), Toksykologia żywności, SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Nikonorow M., Urbanek-Karłowska B., Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).4
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.2
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.2
T-A-4Ocena działania toskycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórczego, wpływ na długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą itp.).5
T-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności2
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).2
T-W-3Farmaceutyki w żywności.2
T-W-4Zanieczyszczenia przemysłowe w żywnosci - źródła i charakterystyka toksykologiczna. Pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.4
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.2
T-W-6Migracja składników opakowań do żywności i wpływ na zdrowie konsumenta.2
T-W-7Żywność genetycznie modyfikowana.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.3
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury.2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.6
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O4.2_W01Student omawia wybrane ksenobiotyki (substancje dodawane celowo do żywności i stanowiące jej zanieczyszczenie), w ujęciu zagrożenia zdrowotnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W11posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
Treści programoweT-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.
T-W-3Farmaceutyki w żywności.
T-W-6Migracja składników opakowań do żywności i wpływ na zdrowie konsumenta.
T-W-7Żywność genetycznie modyfikowana.
T-W-4Zanieczyszczenia przemysłowe w żywnosci - źródła i charakterystyka toksykologiczna. Pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.
T-A-4Ocena działania toskycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórczego, wpływ na długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą itp.).
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia najważniejsze ksenobiotyki obecne w żywności, w kontekście zagrożenia zdrowotnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O4.2_W02Student omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W11posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-2Czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O4.2_U01Student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników badań i dokonywania oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z metodami wykrywania i oceny wielkości pobrania określonych ksenobiotyków
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
Treści programoweT-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.
T-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.
T-A-1Ocena pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).
T-A-4Ocena działania toskycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórczego, wpływ na długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą itp.).
Metody nauczaniaM-4pokaz
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać (w podstawowym zakresie) oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O4.2_K01Student rozumie potrzebę i celowość ustawicznego kształcenia i rozwijania własnych umiejętności zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z metodami wykrywania i oceny wielkości pobrania określonych ksenobiotyków
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
C-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.
T-W-3Farmaceutyki w żywności.
T-W-4Zanieczyszczenia przemysłowe w żywnosci - źródła i charakterystyka toksykologiczna. Pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.
T-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.
T-A-1Ocena pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).
T-A-4Ocena działania toskycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórczego, wpływ na długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą itp.).
Metody nauczaniaM-4pokaz
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w słabym stopniu rozumie potrzebę i celowość ustawicznego kształcenia i rozwijania własnych umiejętności zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0