Szkoła Doktorska - ZUT Doctoral School
specjalność: CHEMICAL ENGINEERING BLOCK
Sylabus przedmiotu University teaching 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | ZUT Doctoral School | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | University teaching 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,5 | ECTS (formy) | 1,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of biology, psychology and sociology. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | To familiarize students with basic issues in the field of teaching and neurodidactics for the purposes of implementing the educational processes at a university. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Supportive assessment | 2 |
T-P-2 | Tutoring in hybrid learning | 2 |
T-P-3 | The role of the teacher in the contemporary educational reality of higher education | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Neurobiological and psychological foundations of the learning process. | 3 |
T-W-2 | Neurodidactics in educational practice. | 2 |
T-W-3 | Didactics systems – from knowledge transmission to constructivist didactics. | 2 |
T-W-4 | Individualization and socialization in the education process. | 2 |
T-W-5 | Basics of tutoring and the tutoring process as an effective educational option in higher education. | 2 |
T-W-6 | Possibilities of adapting the educational process to the diverse needs of students. | 2 |
T-W-7 | Continuing education of teaching staff as an important element ensuring high quality of the teaching-learning process in higher education. | 1 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Participation in classes | 6 |
A-P-2 | preparation of final project | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in classes. | 14 |
A-W-2 | Consultations | 2 |
A-W-3 | Independent work and preparation for passing the exam. | 14 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | informative lecture problem methods activating methods exposing methods |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Assessment on the basis of a final paper and an oral answer. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_D01.2_W01 The student uses basic concepts in the field of didactics and neurodidactics, with particular emphasis on methods that increase the effectiveness of the learning and teaching process, and correctly characterizes the elements of the educational process at a university. | ISDE_4-_W03, ISDE_4-_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_D01.2_U01 The student prepares a course outline taking into account operational objectives, teaching resources, organizational forms and methods of independent pursuit of knowledge (problem-based methods) and develops a project on the use of innovative teaching methods in order to increase the effectiveness of the education process at a university. | ISDE_4-_U03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISDE_4-_D01.2_K01 The student uses the acquired knowledge in his or her planned teaching work, shows interest in acquiring knowledge independently, is cognitively active, understands the idea of continuing education and is ready to take actions aimed at improving the adaptation of the educational process to the diverse needs of students. | ISDE_4-_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_D01.2_W01 The student uses basic concepts in the field of didactics and neurodidactics, with particular emphasis on methods that increase the effectiveness of the learning and teaching process, and correctly characterizes the elements of the educational process at a university. | 2,0 | |
3,0 | The student uses basic concepts in the field of didactics and neurodidactics and correctly characterizes selected elements of the educational process at higher education institutions. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_D01.2_U01 The student prepares a course outline taking into account operational objectives, teaching resources, organizational forms and methods of independent pursuit of knowledge (problem-based methods) and develops a project on the use of innovative teaching methods in order to increase the effectiveness of the education process at a university. | 2,0 | |
3,0 | The student prepares a lesson outline with minor errors, taking into account operational goals, teaching resources, organizational forms and independent methods of learning, and attempts to develop a project regarding the use of innovative teaching methods in order to increase the effectiveness of the educational process at a university. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISDE_4-_D01.2_K01 The student uses the acquired knowledge in his or her planned teaching work, shows interest in acquiring knowledge independently, is cognitively active, understands the idea of continuing education and is ready to take actions aimed at improving the adaptation of the educational process to the diverse needs of students. | 2,0 | |
3,0 | The student uses the acquired knowledge in the performed and planned teaching work, shows interest in acquiring knowledge independently, takes part in discussions, respects different views and respects the principles of culture of expression. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, Kraków, 2007
- Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa, 2012
- Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Szymański M. S., O metodzie projektów, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa, 2001
- Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane aspekty niepełnosprawności z perspektywy uczelni, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2023
- Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2013