Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Historia transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia transportu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Sęk <joanna.sek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu historii transportu oraz jej uwarunkowań na tle zmian społecznych.
C-2Umiejętnośc kojarzenia wpływu uwarunkowań społecznych na rozwój procesów transportowych w dziejach cywlilizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-11. Rola transportu w rozwoju cywilizacji. 2. Szlaki komunikacyjne. Geneza i rozwój. Uwarunkowania społeczne i geograficzne. 3. Kamienie milowe w dziejach rozwoju transportu. 4. Historia transportu lądowego. 5. Historia transportu wodnego. 6. Historia transportu powietrznego.29
T-W-2Zaliczenie wykładu.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie publikacji z zakresu związanego z tematami wykładów.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_A01-2_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju transportu i technik transportowych.
TR_1A_W14C-1T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_A01-2_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji.
TR_1A_U06, TR_1A_U11C-2T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_A01-2_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju transportu i technik transportowych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii transportu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii transportu.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii transportu oraz podstawowych uwarunkowań społecznych związanych z rozwojem transportu.
4,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii transportu oraz podstawowych uwarunkowań społecznych związanych z rozwojem transportu. Ma podstawową wiedzę w zakresie istotnych dla rozwoju transportu wynalazków technicznych.
4,5Student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu historii transportu oraz podstawowych uwarunkowań społecznych związanych z rozwojem transportu. Ma podstawową wiedzę w zakresie istotnych dla rozwoju transportu wynalazków technicznych.
5,0Student posiada rozszerzoną i dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu historii transportu oraz różnych uwarunkowań związanych z rozwojem transportu. Ma rozwiniętą wiedzę w zakresie istotnych dla rozwoju transportu wynalazków technicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_A01-2_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji.
3,0Student posiada umiejętności kojarzenia podstawowych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji.
3,5Student posiada podstawowe umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji.
4,0Student posiada podstawowe umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji, w tym umie wskazać wpływ istotnych czynników społecznych.
4,5Student posiada dobrze rozwinięte umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji, w tym umie wskazać wpływ istotnych czynników społecznych.
5,0Student posiada bardzo dobrze rozwinięte umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji, w tym umie wskazać wpływ różnych czynników społecznych.

Literatura podstawowa

  1. R. Przybylski, Historia światowego transportu samochodowego, Wyd. Auto Press, 2013
  2. Wiktorowska-Jasik A., Transport i logistyka-ujęcie historyczne rozwoju sektora, Szczecin, 2016
  3. Podbielski Z., Polski Fiat 126p, czyli Maluch, Warszawa, 2011
  4. Szelichowski S., Sto lat polskiej motoryzacji, Krakowska Oficyna SAB, Kraków, 2003
  5. Zieliński A., Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008
  6. Podbielski Z., Polskie fabryki samochodów 1946-1989, Księzy Młyn, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Pskozub A., Historia transportu, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 1989
  2. Rychter W., Dzieje samochodu, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1987

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Rola transportu w rozwoju cywilizacji. 2. Szlaki komunikacyjne. Geneza i rozwój. Uwarunkowania społeczne i geograficzne. 3. Kamienie milowe w dziejach rozwoju transportu. 4. Historia transportu lądowego. 5. Historia transportu wodnego. 6. Historia transportu powietrznego.29
T-W-2Zaliczenie wykładu.1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie publikacji z zakresu związanego z tematami wykładów.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_A01-2_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju transportu i technik transportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu historii transportu oraz jej uwarunkowań na tle zmian społecznych.
Treści programoweT-W-2Zaliczenie wykładu.
T-W-11. Rola transportu w rozwoju cywilizacji. 2. Szlaki komunikacyjne. Geneza i rozwój. Uwarunkowania społeczne i geograficzne. 3. Kamienie milowe w dziejach rozwoju transportu. 4. Historia transportu lądowego. 5. Historia transportu wodnego. 6. Historia transportu powietrznego.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii transportu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii transportu.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii transportu oraz podstawowych uwarunkowań społecznych związanych z rozwojem transportu.
4,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii transportu oraz podstawowych uwarunkowań społecznych związanych z rozwojem transportu. Ma podstawową wiedzę w zakresie istotnych dla rozwoju transportu wynalazków technicznych.
4,5Student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu historii transportu oraz podstawowych uwarunkowań społecznych związanych z rozwojem transportu. Ma podstawową wiedzę w zakresie istotnych dla rozwoju transportu wynalazków technicznych.
5,0Student posiada rozszerzoną i dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu historii transportu oraz różnych uwarunkowań związanych z rozwojem transportu. Ma rozwiniętą wiedzę w zakresie istotnych dla rozwoju transportu wynalazków technicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_A01-2_U01Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Cel przedmiotuC-2Umiejętnośc kojarzenia wpływu uwarunkowań społecznych na rozwój procesów transportowych w dziejach cywlilizacji.
Treści programoweT-W-2Zaliczenie wykładu.
T-W-11. Rola transportu w rozwoju cywilizacji. 2. Szlaki komunikacyjne. Geneza i rozwój. Uwarunkowania społeczne i geograficzne. 3. Kamienie milowe w dziejach rozwoju transportu. 4. Historia transportu lądowego. 5. Historia transportu wodnego. 6. Historia transportu powietrznego.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji.
3,0Student posiada umiejętności kojarzenia podstawowych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji.
3,5Student posiada podstawowe umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji.
4,0Student posiada podstawowe umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji, w tym umie wskazać wpływ istotnych czynników społecznych.
4,5Student posiada dobrze rozwinięte umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji, w tym umie wskazać wpływ istotnych czynników społecznych.
5,0Student posiada bardzo dobrze rozwinięte umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji, w tym umie wskazać wpływ różnych czynników społecznych.