Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Podstawy metod toksykometrycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy metod toksykometrycznych
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 12 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 6 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii i toksykologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z oceną narażenia na substancje toksyczne i oceny skutków ich działania na organizm.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki2
T-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów (działanie pestycydów oraz metali)4
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych oraz bezkręgowców do oceny toksyczności wody i surowców spożywczych. Metody bioindykacji.4
T-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów2
12
wykłady
T-W-1Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska, surowców roślinnych i zwierzęcych. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.2
T-W-2Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla zdrowia człowieka2
T-W-3Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów.1
T-W-4Testy alternatywne.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie do zajęć9
A-L-3przygotowanie do zaliczenia9
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2konsultacje2
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4przygotowanie do egzaminu12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-14oaiz_W01
Student bedzie w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu badań toksykometrycznych
TZZ_2A_W04C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-3, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-14oaiz_U01
Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje dotyczące badania toksyczności substancji. Potrafi zaplanopwać, dobrać odpowiednie metody, i przeprowadzić pod kierunkierm prowadzącego odpowiednie badania.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U03C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-1, M-2S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-14oaiz_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie potrzebę smokształcenia potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne badanych substancji
TZZ_2A_K03C-1T-L-2, T-W-1M-3, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-14oaiz_W01
Student bedzie w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu badań toksykometrycznych
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę dotyczacą tematyki przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-14oaiz_U01
Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje dotyczące badania toksyczności substancji. Potrafi zaplanopwać, dobrać odpowiednie metody, i przeprowadzić pod kierunkierm prowadzącego odpowiednie badania.
2,0
3,0Student opanował w podstawowym zakresie zagadnienia związane z tematyką przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-14oaiz_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie potrzebę smokształcenia potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne badanych substancji
2,0
3,0Student ma podstawowe kompetencje. Wykorzystuje podstawowe narzędzia niezbędne do realizacji przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W, Toksykologia współczesna, Wydawnictwo lekarskie PZWL, 2006
  2. Piotrowski J. K., Podstawy toksykologii, WNT, Warszawa, 2006
  3. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, WARSZAWA, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna;, Czasopismo
  2. Food and Chemical Toxicology, Czasopismo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki2
T-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów (działanie pestycydów oraz metali)4
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych oraz bezkręgowców do oceny toksyczności wody i surowców spożywczych. Metody bioindykacji.4
T-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska, surowców roślinnych i zwierzęcych. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.2
T-W-2Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla zdrowia człowieka2
T-W-3Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów.1
T-W-4Testy alternatywne.1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie do zajęć9
A-L-3przygotowanie do zaliczenia9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2konsultacje2
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4przygotowanie do egzaminu12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-14oaiz_W01Student bedzie w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu badań toksykometrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wpływ zanieczyszczeń różnego pochodzenia obecnych w środowisku na jakość i bezpieczeństwo żywności, ma pogłębioną wiedzę o toksynach roślinnych i zwierzęcych, szkodnikach.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z oceną narażenia na substancje toksyczne i oceny skutków ich działania na organizm.
Treści programoweT-W-2Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla zdrowia człowieka
T-W-4Testy alternatywne.
T-W-1Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska, surowców roślinnych i zwierzęcych. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.
T-W-3Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę dotyczacą tematyki przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-14oaiz_U01Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje dotyczące badania toksyczności substancji. Potrafi zaplanopwać, dobrać odpowiednie metody, i przeprowadzić pod kierunkierm prowadzącego odpowiednie badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, prowadzić debatę w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z oceną narażenia na substancje toksyczne i oceny skutków ich działania na organizm.
Treści programoweT-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów (działanie pestycydów oraz metali)
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych oraz bezkręgowców do oceny toksyczności wody i surowców spożywczych. Metody bioindykacji.
T-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów
T-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował w podstawowym zakresie zagadnienia związane z tematyką przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-14oaiz_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie potrzebę smokształcenia potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne badanych substancji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z oceną narażenia na substancje toksyczne i oceny skutków ich działania na organizm.
Treści programoweT-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów (działanie pestycydów oraz metali)
T-W-1Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska, surowców roślinnych i zwierzęcych. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe kompetencje. Wykorzystuje podstawowe narzędzia niezbędne do realizacji przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0