Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)
Sylabus przedmiotu Bioinżynieria w procesach ochrony rośln:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioinżynieria w procesach ochrony rośln | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość ekologii i znaczenia interakcji międzygatunkowych występujących w ekosystemach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z możliwościami wykorzystania hodowli odpornościowej, stosowania odmian transgenicznych oraz mikro- i makroorganzmów i ich metabolitów w ochronie roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystanych w zwalczaniu patogenów roślin i biopreparaty oparte na ich substancjach aktywnych. Mechanizm ich działania fungistatycznego. | 4 |
T-L-2 | Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystanych do zwalczania szkodników roślin. Mechanizm aktywności biopraparatów opartych na ich substancjach aktywnych i ich działanie nematotoksyczne i entomopatogeniczne | 5 |
T-L-3 | Substancje allelopatyczne w biologicznej ochronie roślin | 3 |
T-L-4 | Biochemikalia - chemiczne informatory owodów - feromony, pozyskiwanie i wykorzystane w ochronie roslin | 2 |
T-L-5 | Owadobójcze nicienie w ochronoe roślin | 2 |
T-L-6 | Identyfikacja pasożytniczych błonkówek oraz drapieżnych owadów stanowiących bazę bioinsektycydów stosowanych w ochronie roślin | 6 |
T-L-7 | Przegląd i zakres uprawy roślin transgenicznych | 3 |
T-L-8 | Naturalne stymulatory odporności w hodowli odmian roślin uprawnych przeciw patogenom i szkodnikom | 3 |
T-L-9 | Zaliczenie pisemne | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Aspekty prawne bioinżynierii w ochronie roślin | 2 |
T-W-2 | Czy odmiany trangeniczne roślin są wyzwaniem nowoczesnej ochrony roślin? | 2 |
T-W-3 | Bacillus thuringensis - nowy potencjał aplikacyjny | 3 |
T-W-4 | Pozyskiwanie selektywnych toksyn mikroorganizmów wykorzystanych w ochronie roślin | 3 |
T-W-5 | Bionawozy, biostymulatory i biologiczne środki ochrony roślin - nowa era w ochronie roślin | 3 |
T-W-6 | Egzamin pisemny | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Samodzielnie studiowanie problematyki przedmiotu | 11 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-L-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć i samodzielne studiowanie problematyki przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Egzamin pisemny | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: dyskusja dydaktyczna i sprawdziany pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO12-2_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu najnowszych rozwiązań opartych na bioinżynierii i możliwości wykorzystania jej efektów w ochronie roślin przed chorobami i szkodnikami | MS_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO12-2_U01 Student ma pogłębione umiejetności analizowania i planowania wykorzystania metod biotechnologicznych w ochronie roślin oraz właściwego efektu szacowania podejmowanych decyzji | MS_2A_U01, MS_2A_U04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO12-2_K01 Student nabywa aktywnej postawy i kreatywności w ciągłym poszukiwaniu nowych elementów stosowanych w biotechnologicznych metodach ochrony roślin; ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania się oraz propagowania i upowaszechniania wiedzy w zakresie ochrony roslin | MS_2A_K01, MS_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-8, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-4 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO12-2_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu najnowszych rozwiązań opartych na bioinżynierii i możliwości wykorzystania jej efektów w ochronie roślin przed chorobami i szkodnikami | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać i wyjaśnić zasady i zakres stodwania metod biotechnologicznych w ochronie roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO12-2_U01 Student ma pogłębione umiejetności analizowania i planowania wykorzystania metod biotechnologicznych w ochronie roślin oraz właściwego efektu szacowania podejmowanych decyzji | 2,0 | |
3,0 | Student właściwie analizuje potrzeby i zakres stosowania biotechnologicznych metod w ochronie roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO12-2_K01 Student nabywa aktywnej postawy i kreatywności w ciągłym poszukiwaniu nowych elementów stosowanych w biotechnologicznych metodach ochrony roślin; ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania się oraz propagowania i upowaszechniania wiedzy w zakresie ochrony roslin | 2,0 | |
3,0 | student rozumie konieczność upowszechniania problematyki ochrony roślin w oparciu o metody biotechnologiczne, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Malepszy S., Biotechnologia roślin., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Anioł A., Bielecki S., Twardowski T., Genetycznie zmodyfikowane organizmy - szanse i zagrożenia dla Polski, Nauka 1; 63-84, 2008
- Malinowski H., Wykorzystanie Bacillus thuringensis w ochronie roślin - perspektywi i ograniczenia, Biotechnologia 3(50), 81-92, 2000
- Bartoszewski G, Niemirowicz-Szczytt K. Transformacja pomidora za pomocą Agrobacterium tumefaciens., Transformacja pomidora za pomocą Agrobacterium tumefaciens., Biotechnologia, 1 (40) 43-63, 1998
- Bielecki S.(red.)., Raport: Perspektywy i kierunki rozwoju biotechnologii w Polsce do 2013., 2013
Literatura dodatkowa
- Lacoursière J.O., Boisvert J., Le Bacillus thuringiensis israelensis et le controle des insects piqueurs au Quebec., 2004
- Kubiak K., Nowakowska J.A, Biotechnologia w nowoczesnej ochronie roślin, Leśne Prace Badawcze 74(2), 2013