Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)
Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do projektowania i oceny konstrukcji spawanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzenie do projektowania i oceny konstrukcji spawanych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Laboratorium Badań Struktury i Właściwości Mechanicznych Materiałów POLITEST | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości o właściwościach materiałów, procesy spawania, wytrzymałość materiałów, PKM |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przyswojenie podstawowych zasad projektowania i obliczeń wytrzymałościowych konstrukcji spawanych, dobór materiałów na konstrukcje spawane, zagrożenia wynikające z zachowaniem się konstrukcji w trakcie ich realizacji i ekspolatacji, jakość konstrukci spawanych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oliczenie w metodzie elementów skończonych, weryfikacja projektów wykonanych na zajęciach projektowych | 15 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt wybranych węzłów spawalniczych w konstrukcjach spawanych | 4 |
T-P-2 | Metody wymiarowania konstrukcji spawanych, zastosowanie na konkretnych przykładach | 5 |
T-P-3 | Projekt węzłą spawalniczego, obliczenia, technologia spawania, kontrola złącza | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka konstrukcji spawanych | 2 |
T-W-2 | Chatakterystyka i dobór stali na konstrukcje spawane, klasyfikacja i oznaczenie | 2 |
T-W-3 | Naprężenia i odkształcenia spawalnicze | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka zniszczeń na konstrukcjach spawanych. Rodzaje pęknięć spawalniczych. | 2 |
T-W-5 | Wstęp do projektowania połączeń spawanych, zalecenia ogólne, technologiczność konstrukcji stalowych, charakterystyka złączy i spoin, oznaczenie i wymiarowanie spoin na rysunkach technicznych | 5 |
T-W-6 | Metody wymiarowania konstrukcji spawanych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratorium | 15 |
A-L-2 | zaliczenie - forma projektu w metodzie MES | 10 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo na zajęciach | 15 |
A-P-2 | Wykonanie projektu | 20 |
A-P-3 | Dobór informacji na podstawie norm i przepisów towarzystw kwalifikacyjnych | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 4 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny/prezentacja multimedialna, tablica |
M-2 | Laboratorium: stanowiska obliczeniowe z systemem Solidworks |
M-3 | Projekt: tablica, konsultacje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie pytań w trakcie realizacji zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe po uzyskaniu ocen pozytywnych z projektów z ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C37_W01 Student powiniec przyswoić podstawowe zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych konstrukcji spawanych, prawidłowo dobrać materiał konstrukcyjny uwzględniając stany naprężeń i odkształceń występujące w węzłąch spawalniczych | PMKI_1A_W01, PMKI_1A_W03, PMKI_1A_W05, PMKI_1A_W06, PMKI_1A_W07, PMKI_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C37_U01 Student potrafi obliczyć i zaprojektować proste węzły spawalnicze, dokonać wstępnej analizy warunków pracy konstrukcji, potrafi dobrać materiał konstrukcyjny | PMKI_1A_U01, PMKI_1A_U03, PMKI_1A_U05, PMKI_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C37_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonanych zadań. | PMKI_1A_K02, PMKI_1A_K04, PMKI_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C37_W01 Student powiniec przyswoić podstawowe zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych konstrukcji spawanych, prawidłowo dobrać materiał konstrukcyjny uwzględniając stany naprężeń i odkształceń występujące w węzłąch spawalniczych | 2,0 | Student nie potrafi obliczyć i projektować prostych konstrukcji spawanych, nie potrafi dobrać materiału na konstrukcje spawaną, nie zna zaleceń ogólnych oraz technologiczności konstrukcji |
3,0 | Student przyswoił w zakresie dostatecznym zasady projektowania i obliczeń bez możlwości ich zastosowania | |
3,5 | Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student przyswoił w zakresie dobrym zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowyc, potrafi niektóre z tych zasad zastosować, dobiera materiał na konstrukcję spawaną | |
4,5 | Student spełnia wymagania między oceną 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student przyswoił w zakresie bardzo dobrym zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych, potrafi je zastosować, dobiera materiał na konstrukcję z uwzględnieniem jej technologiczności, przewiduje różne ewentualności powstające w trakcie wytwarzania i eksploatowania konstrukcji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C37_U01 Student potrafi obliczyć i zaprojektować proste węzły spawalnicze, dokonać wstępnej analizy warunków pracy konstrukcji, potrafi dobrać materiał konstrukcyjny | 2,0 | Student nie potrafi obliczyć i projektować prostych konstrukcji spawanych, nie potrafi dobrać materiału na konstrukcje spawaną, nie zna zaleceń ogólnych oraz technologiczności konstrukcji |
3,0 | Student przyswoił w zakresie dostatecznym niektóre zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych ale nie potrafi ich zastosować | |
3,5 | Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student przyswoił w zakresie dobrym zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych, potrafi wykorzystać niektóre z nich, dobiera materiał na konstrukcje spawaną | |
4,5 | Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student przyswoił w zakresie bardzo dobrym zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych, potrafi je zastosować, dobiera materiał na konstrukcje spawaną z zachowaniem jej technologiczności, przewiduje różne ewentualności powstające w trakcie realizacji i eksploatacji konstrukcji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C37_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonanych zadań. | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Brak chęci współpracy z grupą. |
3,0 | Student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i kompetencje z przedmiotu. | |
3,5 | Student posiadł wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace, przeprowadza podstawową analizę badanych problemów | |
4,5 | Student posiadł kometencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student wykazuje cechy lidera, organizujae pracę zespołu, kreatywny, aktywny, wykorzystuje w szerokim zakresie zdobytą wiedzę |
Literatura podstawowa
- Kleiber M., Ekoefektywność technologii, Warszawa, 2011
- Ferenc K. Ferenc J., Konstrukcje spawane połączenia, WNT, Warszawa, 2003
- Rykaluk K., Konstrukcje stalowe. Podstawy i elementy, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2009
- Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2009