Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Konstrukcyjne stopy żelaza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcyjne stopy żelaza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,20,50zaliczenie
wykładyW3 30 1,80,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z fizyki ciała stałego
W-2Znajomość układów równowagi fazowej
W-3Zaliczenie przedmiotu Metaloznawstwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość konstrukcyjnych stopów zelaza
C-2Umiejętność oceny wpływu technologii na struktury stopów żelaza

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Struktury stopów żelaza zgodne z układem Fe-Fe3C2
T-L-2Stale konstrukcyjne niestopowe2
T-L-3Struktury odlewniczych stopów żelaza2
T-L-4Struktury stali obrobionych cieplnie2
T-L-5Struktury stali obrobionych cieplno-chemicznie2
T-L-6Struktury stali narzędziowych2
T-L-7Struktury stali o specjalnych właściwościach: żaroodporne, żarowytrzymałe, odporne na korozję, odporne na ścieranie, utwardzane wydzieleniowo2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, żeliwa – definicje. Stale niestopowe, stopowe -definicje. Stal jakościowa – definicje. Stal uspokojona, nieuspokojona – definicje. Składniki mikrostrukturalne stopów żelaza.2
T-W-2Wytwarzanie stali2
T-W-3Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów zelaza.2
T-W-4Zależność między mikrostrukturą, a właściwościami.2
T-W-5Właściwości mechaniczne poszczególnych stali (ferrytycznych, ferrytyczno-perlitycznych, perlitycznych, martenzytycznych, bainitycznych, austenitycznych, ferrytyczno-austenitycznych, ferrytyczno-martenzytycznych, z cementytem sferoidalnym i po odpuszczaniu).2
T-W-6Stale na wyroby płaskie do kształtowania na zimno: miękkie, głebokotłoczone i o podwyższonej wytrzymałości (np. umacniane podczas utwardzania lakieru), o dobrej kształtowności, wielofazowe (np. DP, TRIP, CP), powlekane w sposób ciągły.2
T-W-7Stale konstrukcyjne. Mikrododatki, walcowanie, koagulacja, rekrystalizacja. Stale o podwyższonej wytrzymałości walcowane na zimno, na rurociągi, pracujące w środowisku gazów kwaśnych, trudnordzewiejące, do zbrojenia betonu, do pracy w obniżonej temperaturze, maraging, znormalizowane, niestopowe konstrukcyjne, o podwyższonej granicy plastyczności, o podwyższonej wytrzymałości ulepszane cieplnie lub utwardzane wydzieleniowo, spawalne, na urządzenia ciśnieniowe.2
T-W-8Stale maszynowe i o dużej zawartości węgla: do ulepszania cieplnego, do hartowania, do azotowania, do nawęglania, automatowe, sprężynowe, łożyskowe, szynowe, austenityczne stale manganowe, do spęczania.2
T-W-9Stale narzędziowe: niestopowe, do pracy na zimno, na gorąco i szybkotnące. Obróbka cieplna stali, twardość wtórna, zdolności tnące.2
T-W-10Stale odporne na korozję: ferrytyczne, austenityczne, ferrytyczno-austenityczne, martenzytyczne, umacniane wydzieleniowo.2
T-W-11Stale stosowane w podwyższonej temperaturze, żaroodporne, żarowytrzymałe, zaworowe.2
T-W-12Stale stosowane w obniżonej temperaturze, o szczególnych właściwościach magnetycznych, oporowe.2
T-W-13Staliwa: klasyfikacja, właściwości, zastosowania.2
T-W-14Żeliwa: klasyfikacja, właściwości, zastosowania.2
T-W-15Podstawy doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych7
A-L-3Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdań7
A-L-4Konsultacje2
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu na podstawie wykładów i podanej literatury10
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Egzamin2
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów żelaza przy użyciu mikroskopów świetlnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C20_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów żelaza
PMKI_1A_W04, PMKI_1A_W06C-2T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-1
PMKI_1A_C20_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinienznać opisać różne grupy stopów żelazai oraz rozpoznawać i scharakteryzować je na podstawie ich struktury
PMKI_1A_W12C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C20_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać właściwe stopy żelaza do zastosowań technicznych
PMKI_1A_U06C-1T-W-15M-1, M-2, M-3S-1, S-2
PMKI_1A_C20_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości stopów żelaza
PMKI_1A_U06C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C20_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie różnych stopów żelaza
PMKI_1A_K01, PMKI_1A_K04C-1, C-2T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-15, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C20_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów żelaza
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów żelaza
3,0Student prezentuje schematyczną wiedzę na temat struktury i właściwości stopów żelaza
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność określania wpływu składu chemicznego i technologii na strukturę i właściwości stopów żelaza
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat wpływu pierwiastków i technologii na strukturę i właściwości stopów żelaza
4,5Student potrafi dyskutować o roli pierwiastków oraz wpływie technologii na strukturę i właściwości stopów żelaza
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wpływ składu chemicznego, proponować jego zmianę oraz analizować wpływ przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów żelaza
PMKI_1A_C20_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinienznać opisać różne grupy stopów żelazai oraz rozpoznawać i scharakteryzować je na podstawie ich struktury
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób opisać żadnej grupy stali oraz rozpoznawać i scharakteryzować stal na podstawie jej struktury
3,0Student prezentuje schematyczną wiedzę na temat poszczególnych grup stali oraz rozpoznaje i charakteryzuje stal na podstawie jej struktury
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność określania grupy stali oraz rozpoznaje i charakteryzuje stal na podstawie jej struktury
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat poszczególnych grup stali oraz rozpoznaje i charakteryzuje sta na podstawie jej struktury
4,5Student potrafi dyskutować o poszczególnych grupach stali oraz rozpoznaje i charakteryzuje wszystkie stale na podstawie ich struktury
5,0Student potrafi efektywnie prezentować poszczególne grupy stali oraz rozpoznaje i charakteryzuje wszystkie stale na podstawie ich struktury i właściwości

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C20_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać właściwe stopy żelaza do zastosowań technicznych
2,0Student nie potrafi dobierać właściwych stopów zelaza do zastosowań technicznych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce doboru właściwych stopów żelaza do zastosowań technicznych
3,5Student potrafi dobrać stop żelaza do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop żelaza do konkretnych zastosowań
4,5Student potarfi dobrać stop żelaza do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów żelaza
PMKI_1A_C20_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości stopów żelaza
2,0Student nie potrafi analizować wpływu technologii na strukturę i właściwości stopów żelaza
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce wpływu technologii na strukturę i właściwości stopów żelaza
3,5Student potrafi analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości podstawowych stopów żelaza
4,0Student potrafi analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości określonych stopów żelaza
4,5Student potarfi analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości większości stopów żelaza
5,0Student potrafi analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości wszystkich stopów żelaza

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C20_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie różnych stopów żelaza
2,0Student nie potrafi dobrać stopu żelaza do zastosowań technicznych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów i otwartość na ich stosowanie
3,5Student potrafi dobrać stop żelaza do ogólnie określonych zastosowań i wykazuje umiarkowaną otwartość na stosowanie różnych stopów żelaza
4,0Student potrafi dobrać stop żelaza do konkretnych zastosowań i wykazuje otwartość na stosowanie różnych stopów żelaza
4,5Student potrafi dobrać stop żelaza do konkretnych zastosowań i wykazuje otwartość na stosowanie różnych stopów żelazai uzasadniając swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów żelaza wykazując pełna otwartość na ich stosowanie

Literatura podstawowa

  1. Blicharski M., Inżynieria materiałowa. Stal, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016
  2. Dobrzański L., Metalowe materiały inżynierskie, Warszawa, 2004
  3. Blicharski M., Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, 2004
  4. Prowans S., Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  5. Prowans S., Metaloznawwstwo, PWN, Warszawa, 1988
  6. Prowans S., Struktura stopów, PWN, Warszawa, 1991
  7. Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2002
  8. Przybyłowicz K., Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1992
  9. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom I – właściwości i zastosowanie, WNT, Warszawa, 1995
  10. Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997
  11. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom II – Kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Struktury stopów żelaza zgodne z układem Fe-Fe3C2
T-L-2Stale konstrukcyjne niestopowe2
T-L-3Struktury odlewniczych stopów żelaza2
T-L-4Struktury stali obrobionych cieplnie2
T-L-5Struktury stali obrobionych cieplno-chemicznie2
T-L-6Struktury stali narzędziowych2
T-L-7Struktury stali o specjalnych właściwościach: żaroodporne, żarowytrzymałe, odporne na korozję, odporne na ścieranie, utwardzane wydzieleniowo2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, żeliwa – definicje. Stale niestopowe, stopowe -definicje. Stal jakościowa – definicje. Stal uspokojona, nieuspokojona – definicje. Składniki mikrostrukturalne stopów żelaza.2
T-W-2Wytwarzanie stali2
T-W-3Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów zelaza.2
T-W-4Zależność między mikrostrukturą, a właściwościami.2
T-W-5Właściwości mechaniczne poszczególnych stali (ferrytycznych, ferrytyczno-perlitycznych, perlitycznych, martenzytycznych, bainitycznych, austenitycznych, ferrytyczno-austenitycznych, ferrytyczno-martenzytycznych, z cementytem sferoidalnym i po odpuszczaniu).2
T-W-6Stale na wyroby płaskie do kształtowania na zimno: miękkie, głebokotłoczone i o podwyższonej wytrzymałości (np. umacniane podczas utwardzania lakieru), o dobrej kształtowności, wielofazowe (np. DP, TRIP, CP), powlekane w sposób ciągły.2
T-W-7Stale konstrukcyjne. Mikrododatki, walcowanie, koagulacja, rekrystalizacja. Stale o podwyższonej wytrzymałości walcowane na zimno, na rurociągi, pracujące w środowisku gazów kwaśnych, trudnordzewiejące, do zbrojenia betonu, do pracy w obniżonej temperaturze, maraging, znormalizowane, niestopowe konstrukcyjne, o podwyższonej granicy plastyczności, o podwyższonej wytrzymałości ulepszane cieplnie lub utwardzane wydzieleniowo, spawalne, na urządzenia ciśnieniowe.2
T-W-8Stale maszynowe i o dużej zawartości węgla: do ulepszania cieplnego, do hartowania, do azotowania, do nawęglania, automatowe, sprężynowe, łożyskowe, szynowe, austenityczne stale manganowe, do spęczania.2
T-W-9Stale narzędziowe: niestopowe, do pracy na zimno, na gorąco i szybkotnące. Obróbka cieplna stali, twardość wtórna, zdolności tnące.2
T-W-10Stale odporne na korozję: ferrytyczne, austenityczne, ferrytyczno-austenityczne, martenzytyczne, umacniane wydzieleniowo.2
T-W-11Stale stosowane w podwyższonej temperaturze, żaroodporne, żarowytrzymałe, zaworowe.2
T-W-12Stale stosowane w obniżonej temperaturze, o szczególnych właściwościach magnetycznych, oporowe.2
T-W-13Staliwa: klasyfikacja, właściwości, zastosowania.2
T-W-14Żeliwa: klasyfikacja, właściwości, zastosowania.2
T-W-15Podstawy doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych7
A-L-3Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdań7
A-L-4Konsultacje2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu na podstawie wykładów i podanej literatury10
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Egzamin2
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C20_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów żelaza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytowych niezbędną do zrozumienia właściwości materiałów i ich zachowania podczas wytwarzania, przetwarzania oraz eksploatacji.
PMKI_1A_W06Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów technologicznych kształtowania struktury materiałów i ich właściwości oraz formowania wyrobów z uwzględnieniem zagadnień związanych z ich utylizacją.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność oceny wpływu technologii na struktury stopów żelaza
Treści programoweT-W-1Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, żeliwa – definicje. Stale niestopowe, stopowe -definicje. Stal jakościowa – definicje. Stal uspokojona, nieuspokojona – definicje. Składniki mikrostrukturalne stopów żelaza.
T-W-4Zależność między mikrostrukturą, a właściwościami.
T-W-6Stale na wyroby płaskie do kształtowania na zimno: miękkie, głebokotłoczone i o podwyższonej wytrzymałości (np. umacniane podczas utwardzania lakieru), o dobrej kształtowności, wielofazowe (np. DP, TRIP, CP), powlekane w sposób ciągły.
T-W-7Stale konstrukcyjne. Mikrododatki, walcowanie, koagulacja, rekrystalizacja. Stale o podwyższonej wytrzymałości walcowane na zimno, na rurociągi, pracujące w środowisku gazów kwaśnych, trudnordzewiejące, do zbrojenia betonu, do pracy w obniżonej temperaturze, maraging, znormalizowane, niestopowe konstrukcyjne, o podwyższonej granicy plastyczności, o podwyższonej wytrzymałości ulepszane cieplnie lub utwardzane wydzieleniowo, spawalne, na urządzenia ciśnieniowe.
T-W-8Stale maszynowe i o dużej zawartości węgla: do ulepszania cieplnego, do hartowania, do azotowania, do nawęglania, automatowe, sprężynowe, łożyskowe, szynowe, austenityczne stale manganowe, do spęczania.
T-W-9Stale narzędziowe: niestopowe, do pracy na zimno, na gorąco i szybkotnące. Obróbka cieplna stali, twardość wtórna, zdolności tnące.
T-W-10Stale odporne na korozję: ferrytyczne, austenityczne, ferrytyczno-austenityczne, martenzytyczne, umacniane wydzieleniowo.
T-W-11Stale stosowane w podwyższonej temperaturze, żaroodporne, żarowytrzymałe, zaworowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów żelaza
3,0Student prezentuje schematyczną wiedzę na temat struktury i właściwości stopów żelaza
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność określania wpływu składu chemicznego i technologii na strukturę i właściwości stopów żelaza
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat wpływu pierwiastków i technologii na strukturę i właściwości stopów żelaza
4,5Student potrafi dyskutować o roli pierwiastków oraz wpływie technologii na strukturę i właściwości stopów żelaza
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wpływ składu chemicznego, proponować jego zmianę oraz analizować wpływ przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów żelaza
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C20_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinienznać opisać różne grupy stopów żelazai oraz rozpoznawać i scharakteryzować je na podstawie ich struktury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W12Zna trendy rozwojowe w obszarach technologii materiałowych i materiałów.
Cel przedmiotuC-1Znajomość konstrukcyjnych stopów zelaza
Treści programoweT-L-1Struktury stopów żelaza zgodne z układem Fe-Fe3C
T-L-3Struktury odlewniczych stopów żelaza
T-L-4Struktury stali obrobionych cieplnie
T-L-5Struktury stali obrobionych cieplno-chemicznie
T-L-6Struktury stali narzędziowych
T-L-7Struktury stali o specjalnych właściwościach: żaroodporne, żarowytrzymałe, odporne na korozję, odporne na ścieranie, utwardzane wydzieleniowo
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób opisać żadnej grupy stali oraz rozpoznawać i scharakteryzować stal na podstawie jej struktury
3,0Student prezentuje schematyczną wiedzę na temat poszczególnych grup stali oraz rozpoznaje i charakteryzuje stal na podstawie jej struktury
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność określania grupy stali oraz rozpoznaje i charakteryzuje stal na podstawie jej struktury
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat poszczególnych grup stali oraz rozpoznaje i charakteryzuje sta na podstawie jej struktury
4,5Student potrafi dyskutować o poszczególnych grupach stali oraz rozpoznaje i charakteryzuje wszystkie stale na podstawie ich struktury
5,0Student potrafi efektywnie prezentować poszczególne grupy stali oraz rozpoznaje i charakteryzuje wszystkie stale na podstawie ich struktury i właściwości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C20_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać właściwe stopy żelaza do zastosowań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U06Potrafi dobrać materiał, jego proces technologiczny oraz warunki obróbki do warunków eksploatacji wyrobu z uwzględnieniem wielokryterialnych wymagań, w tym aspektów ekonomicznych i zasad zrównoważonego rozwoju.
Cel przedmiotuC-1Znajomość konstrukcyjnych stopów zelaza
Treści programoweT-W-15Podstawy doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów żelaza przy użyciu mikroskopów świetlnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobierać właściwych stopów zelaza do zastosowań technicznych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce doboru właściwych stopów żelaza do zastosowań technicznych
3,5Student potrafi dobrać stop żelaza do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop żelaza do konkretnych zastosowań
4,5Student potarfi dobrać stop żelaza do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów żelaza
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C20_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości stopów żelaza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U06Potrafi dobrać materiał, jego proces technologiczny oraz warunki obróbki do warunków eksploatacji wyrobu z uwzględnieniem wielokryterialnych wymagań, w tym aspektów ekonomicznych i zasad zrównoważonego rozwoju.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność oceny wpływu technologii na struktury stopów żelaza
Treści programoweT-L-1Struktury stopów żelaza zgodne z układem Fe-Fe3C
T-L-3Struktury odlewniczych stopów żelaza
T-L-4Struktury stali obrobionych cieplnie
T-L-5Struktury stali obrobionych cieplno-chemicznie
T-L-6Struktury stali narzędziowych
T-L-7Struktury stali o specjalnych właściwościach: żaroodporne, żarowytrzymałe, odporne na korozję, odporne na ścieranie, utwardzane wydzieleniowo
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów żelaza przy użyciu mikroskopów świetlnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować wpływu technologii na strukturę i właściwości stopów żelaza
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce wpływu technologii na strukturę i właściwości stopów żelaza
3,5Student potrafi analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości podstawowych stopów żelaza
4,0Student potrafi analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości określonych stopów żelaza
4,5Student potarfi analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości większości stopów żelaza
5,0Student potrafi analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości wszystkich stopów żelaza
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C20_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie różnych stopów żelaza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ma świadomości konieczności ciągłego jej poszerzania oraz zasięgania opinii ekspertów.
PMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Cel przedmiotuC-1Znajomość konstrukcyjnych stopów zelaza
C-2Umiejętność oceny wpływu technologii na struktury stopów żelaza
Treści programoweT-W-7Stale konstrukcyjne. Mikrododatki, walcowanie, koagulacja, rekrystalizacja. Stale o podwyższonej wytrzymałości walcowane na zimno, na rurociągi, pracujące w środowisku gazów kwaśnych, trudnordzewiejące, do zbrojenia betonu, do pracy w obniżonej temperaturze, maraging, znormalizowane, niestopowe konstrukcyjne, o podwyższonej granicy plastyczności, o podwyższonej wytrzymałości ulepszane cieplnie lub utwardzane wydzieleniowo, spawalne, na urządzenia ciśnieniowe.
T-W-8Stale maszynowe i o dużej zawartości węgla: do ulepszania cieplnego, do hartowania, do azotowania, do nawęglania, automatowe, sprężynowe, łożyskowe, szynowe, austenityczne stale manganowe, do spęczania.
T-W-9Stale narzędziowe: niestopowe, do pracy na zimno, na gorąco i szybkotnące. Obróbka cieplna stali, twardość wtórna, zdolności tnące.
T-W-10Stale odporne na korozję: ferrytyczne, austenityczne, ferrytyczno-austenityczne, martenzytyczne, umacniane wydzieleniowo.
T-W-11Stale stosowane w podwyższonej temperaturze, żaroodporne, żarowytrzymałe, zaworowe.
T-W-15Podstawy doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych
T-L-1Struktury stopów żelaza zgodne z układem Fe-Fe3C
T-L-3Struktury odlewniczych stopów żelaza
T-L-4Struktury stali obrobionych cieplnie
T-L-5Struktury stali obrobionych cieplno-chemicznie
T-L-6Struktury stali narzędziowych
T-L-7Struktury stali o specjalnych właściwościach: żaroodporne, żarowytrzymałe, odporne na korozję, odporne na ścieranie, utwardzane wydzieleniowo
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów żelaza przy użyciu mikroskopów świetlnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać stopu żelaza do zastosowań technicznych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów i otwartość na ich stosowanie
3,5Student potrafi dobrać stop żelaza do ogólnie określonych zastosowań i wykazuje umiarkowaną otwartość na stosowanie różnych stopów żelaza
4,0Student potrafi dobrać stop żelaza do konkretnych zastosowań i wykazuje otwartość na stosowanie różnych stopów żelaza
4,5Student potrafi dobrać stop żelaza do konkretnych zastosowań i wykazuje otwartość na stosowanie różnych stopów żelazai uzasadniając swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów żelaza wykazując pełna otwartość na ich stosowanie