Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności z matematyki (w tym podstawy rachunku różniczkowego i całkowego)
W-2Wiedza i umiejętności z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, prawami i zasadami mechaniki ogólnej, z zasadami rozwiązywania płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statyki płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie sił (reakcji) w płaskim zbieżnym ukladzie sił metodą geometryczną i metodą analityczną.2
T-A-2Obliczanie sił w płaskim dowolnym układzie sił.2
T-A-3Obliczanie sił w płaskim dowolnym układzie sił z uwzględnieniem tarcia (tarcie ślizgowe, tarcie cięgna o krążek, tarcie toczne).3
T-A-4Kolokwium nr 11
T-A-5Wyznaczanie sił w przestrzennym zbieżnym układzie sił.2
T-A-6Wyznaczanie sił w przestrzennym dowolnym układzie sił.2
T-A-7Obliczanie współrzędnych środka ciężkości bryły, powierzchni, linii.2
T-A-8Kolokwium nr 21
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z mechaniki. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje.2
T-W-2Płaski zbieżny układ sił: wypadkowa układu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej, twierdzenie o równowadze trzech sił.2
T-W-3Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Płaski dowolny układ sił, warunki równowagi.2
T-W-4Tarcie i prawa tarcia. Tarcie ślizgowe. Tarcie cięgna o krążek. Tarcie toczne.2
T-W-5Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi.2
T-W-6Przestrzenny dowolny układ sił: redukcja układu sił do wypadkowej i momentu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej.2
T-W-7Środki ciężkości bryły, powierzchni i linii.2
T-W-8Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych13
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań ze wskazanych zbiorów zadań15
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianów i kolokwiów5
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Udział w kolokwium2
37
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach14
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie1
A-W-5Konsultacje2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studenckiej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wyników dwóch przeprowadzonych kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - na podstawie wyniku z części pisemnej i odpowiedzi ustnej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać i opisać podstawowe pojęcia, prawa i zasady statyki. Powinien umieć zdefiniować warunki równowagi płaskich i przestrzennych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia.
PMKI_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zadania oraz wybierać stosowne metody ich rozwiązywania. Powinien umieć odpowiednimi równaniami opisać warunki równowagi płaskich i przestrzennych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia.
PMKI_1A_U02, PMKI_1A_U11C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-4, T-A-8M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu mechaniki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań ze statyki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - otwartość na współpracę niezbędną przy większych projektach, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności.
PMKI_1A_K01, PMKI_1A_K04C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać i opisać podstawowe pojęcia, prawa i zasady statyki. Powinien umieć zdefiniować warunki równowagi płaskich i przestrzennych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu statyki.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu statyki. Czasem jednak nie potrafi jej wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu statyki. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu statyki. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnej metody rozwiązania zadanych problemów oraz umie uzasadnić ten wybór. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zadania oraz wybierać stosowne metody ich rozwiązywania. Powinien umieć odpowiednimi równaniami opisać warunki równowagi płaskich i przestrzennych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia.
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań ze statyki.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać proste zadania. Popełnia drobne pomyłki i błędy.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje poprawnie. Nie popełnia błędów, a tylko nieliczne pomyłki w obliczeniach.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi poprawnie, a nawet nieszablonowo rozwiązywać zadania. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. Umie przeprowadzić analizę otrzymanych wyników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu mechaniki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań ze statyki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - otwartość na współpracę niezbędną przy większych projektach, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności.
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu mechaniki w procesie projektowania elementów maszyn, nie ma dbałości o poprawność wykonywanych działań.
3,0Student świadomy jest znaczenia wiedzy z zakresu mechaniki w procesie projektowania elementów maszyn oraz ważności doboru odpowiednich metod rozwiązywania zadań.
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 oraz wykazuje samodzielność i dbałość o poprawne wykonywanie zadanych prac.
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i wykazuje zdolność do oceny uzyskanych wyników.
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i wykazuje otwartość na współpracę w zespole.
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i świadomy jest konieczności ciągłego podnoszenia własnej wiedzy i rozwijania umiejętności. Potrafi organizować i mobilizować innych studentów do nauki i pracy w zespole.

Literatura podstawowa

  1. Leyko J., Mechanika ogólna, tom 1. Statyka i kinematyka, PWN, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
  2. Misiak J., Mechanika ogólna, tom 1. Statyka i kinematyka, WNT, Warszawa, 2021, (i wydania późniejsze)
  3. Niezgodziński T., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
  4. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)

Literatura dodatkowa

  1. Misiak J., Zadania z mechaniki ogólnej, cz.1, Statyka, WNT, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
  2. Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
  3. Mieszczerski I.W., Zbiór zadań z mechaniki, PWN, Warszawa, 1969
  4. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, tom 1. Statyka, PWN, Warszawa, 1978, (i wydania późniejsze)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie sił (reakcji) w płaskim zbieżnym ukladzie sił metodą geometryczną i metodą analityczną.2
T-A-2Obliczanie sił w płaskim dowolnym układzie sił.2
T-A-3Obliczanie sił w płaskim dowolnym układzie sił z uwzględnieniem tarcia (tarcie ślizgowe, tarcie cięgna o krążek, tarcie toczne).3
T-A-4Kolokwium nr 11
T-A-5Wyznaczanie sił w przestrzennym zbieżnym układzie sił.2
T-A-6Wyznaczanie sił w przestrzennym dowolnym układzie sił.2
T-A-7Obliczanie współrzędnych środka ciężkości bryły, powierzchni, linii.2
T-A-8Kolokwium nr 21
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z mechaniki. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje.2
T-W-2Płaski zbieżny układ sił: wypadkowa układu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej, twierdzenie o równowadze trzech sił.2
T-W-3Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Płaski dowolny układ sił, warunki równowagi.2
T-W-4Tarcie i prawa tarcia. Tarcie ślizgowe. Tarcie cięgna o krążek. Tarcie toczne.2
T-W-5Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi.2
T-W-6Przestrzenny dowolny układ sił: redukcja układu sił do wypadkowej i momentu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej.2
T-W-7Środki ciężkości bryły, powierzchni i linii.2
T-W-8Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych13
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań ze wskazanych zbiorów zadań15
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianów i kolokwiów5
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Udział w kolokwium2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach14
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie1
A-W-5Konsultacje2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C03_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać i opisać podstawowe pojęcia, prawa i zasady statyki. Powinien umieć zdefiniować warunki równowagi płaskich i przestrzennych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów obejmującą niezbędną do zrozumienia wytrzymałości materiałów konstrukcyjnych oraz projektowania konstrukcji.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, prawami i zasadami mechaniki ogólnej, z zasadami rozwiązywania płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z mechaniki. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje.
T-W-2Płaski zbieżny układ sił: wypadkowa układu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej, twierdzenie o równowadze trzech sił.
T-W-3Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Płaski dowolny układ sił, warunki równowagi.
T-W-4Tarcie i prawa tarcia. Tarcie ślizgowe. Tarcie cięgna o krążek. Tarcie toczne.
T-W-5Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi.
T-W-6Przestrzenny dowolny układ sił: redukcja układu sił do wypadkowej i momentu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej.
T-W-7Środki ciężkości bryły, powierzchni i linii.
T-A-1Wyznaczanie sił (reakcji) w płaskim zbieżnym ukladzie sił metodą geometryczną i metodą analityczną.
T-A-2Obliczanie sił w płaskim dowolnym układzie sił.
T-A-3Obliczanie sił w płaskim dowolnym układzie sił z uwzględnieniem tarcia (tarcie ślizgowe, tarcie cięgna o krążek, tarcie toczne).
T-A-5Wyznaczanie sił w przestrzennym zbieżnym układzie sił.
T-A-6Wyznaczanie sił w przestrzennym dowolnym układzie sił.
T-A-7Obliczanie współrzędnych środka ciężkości bryły, powierzchni, linii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - na podstawie wyniku z części pisemnej i odpowiedzi ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu statyki.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu statyki. Czasem jednak nie potrafi jej wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu statyki. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu statyki. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnej metody rozwiązania zadanych problemów oraz umie uzasadnić ten wybór. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C03_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zadania oraz wybierać stosowne metody ich rozwiązywania. Powinien umieć odpowiednimi równaniami opisać warunki równowagi płaskich i przestrzennych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie ustalić priorytety oraz oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
PMKI_1A_U11Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne; potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski także o charakterze optymalizacyjnym.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statyki płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze.
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie sił (reakcji) w płaskim zbieżnym ukladzie sił metodą geometryczną i metodą analityczną.
T-A-2Obliczanie sił w płaskim dowolnym układzie sił.
T-A-3Obliczanie sił w płaskim dowolnym układzie sił z uwzględnieniem tarcia (tarcie ślizgowe, tarcie cięgna o krążek, tarcie toczne).
T-A-5Wyznaczanie sił w przestrzennym zbieżnym układzie sił.
T-A-6Wyznaczanie sił w przestrzennym dowolnym układzie sił.
T-A-7Obliczanie współrzędnych środka ciężkości bryły, powierzchni, linii.
T-A-4Kolokwium nr 1
T-A-8Kolokwium nr 2
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studenckiej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wyników dwóch przeprowadzonych kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - na podstawie wyniku z części pisemnej i odpowiedzi ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań ze statyki.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać proste zadania. Popełnia drobne pomyłki i błędy.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje poprawnie. Nie popełnia błędów, a tylko nieliczne pomyłki w obliczeniach.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi poprawnie, a nawet nieszablonowo rozwiązywać zadania. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. Umie przeprowadzić analizę otrzymanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C03_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu mechaniki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań ze statyki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - otwartość na współpracę niezbędną przy większych projektach, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ma świadomości konieczności ciągłego jej poszerzania oraz zasięgania opinii ekspertów.
PMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statyki płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z mechaniki. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje.
T-W-2Płaski zbieżny układ sił: wypadkowa układu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej, twierdzenie o równowadze trzech sił.
T-W-3Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Płaski dowolny układ sił, warunki równowagi.
T-W-4Tarcie i prawa tarcia. Tarcie ślizgowe. Tarcie cięgna o krążek. Tarcie toczne.
T-W-5Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi.
T-W-6Przestrzenny dowolny układ sił: redukcja układu sił do wypadkowej i momentu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej.
T-W-7Środki ciężkości bryły, powierzchni i linii.
T-A-1Wyznaczanie sił (reakcji) w płaskim zbieżnym ukladzie sił metodą geometryczną i metodą analityczną.
T-A-2Obliczanie sił w płaskim dowolnym układzie sił.
T-A-3Obliczanie sił w płaskim dowolnym układzie sił z uwzględnieniem tarcia (tarcie ślizgowe, tarcie cięgna o krążek, tarcie toczne).
T-A-5Wyznaczanie sił w przestrzennym zbieżnym układzie sił.
T-A-6Wyznaczanie sił w przestrzennym dowolnym układzie sił.
T-A-7Obliczanie współrzędnych środka ciężkości bryły, powierzchni, linii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studenckiej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wyników dwóch przeprowadzonych kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - na podstawie wyniku z części pisemnej i odpowiedzi ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu mechaniki w procesie projektowania elementów maszyn, nie ma dbałości o poprawność wykonywanych działań.
3,0Student świadomy jest znaczenia wiedzy z zakresu mechaniki w procesie projektowania elementów maszyn oraz ważności doboru odpowiednich metod rozwiązywania zadań.
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 oraz wykazuje samodzielność i dbałość o poprawne wykonywanie zadanych prac.
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i wykazuje zdolność do oceny uzyskanych wyników.
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i wykazuje otwartość na współpracę w zespole.
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i świadomy jest konieczności ciągłego podnoszenia własnej wiedzy i rozwijania umiejętności. Potrafi organizować i mobilizować innych studentów do nauki i pracy w zespole.