Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomosc chemii, fizyki i matematyki na poziomie absolwenta szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejetności w zakresie omawianych treści programowych przydatną do formułowania i rozwiazywania prostych zadań z chemii nieorganicznej i organicznej i wybranych zagadnień fizykochemii. |
C-2 | Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych. |
C-3 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze zródeł literatury. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wzory i nomenklatura związków chemicznych. | 2 |
T-A-2 | Równania reakcji chemicznych. Obliczenia stechiometryczne. | 2 |
T-A-3 | Obliczenia związane ze stanem równowagi chemicznej. | 2 |
T-A-4 | Obliczenia stężeń roztworów. | 2 |
T-A-5 | Reakcje dysocjacji kwasów i zasad. | 2 |
T-A-6 | Obliczanie pH roztworów słabych i mocnych kwasów i zasad. Reakcje hydrolizy soli | 2 |
T-A-7 | Reakcje utleniania i redukcji. | 2 |
T-A-8 | Kolokwium. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych | 2 |
T-W-2 | Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa. | 4 |
T-W-3 | Klasyfikacja prostych i złożonych substancji oraz reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Elementy termodynamiki chemicznej. Kinetyka chemiczna. | 3 |
T-W-4 | Fizykochemiczna charakterystyka środowisk miejskich, przemysłowych, morskich. | 2 |
T-W-5 | Procesy utleniania i redukcji. | 4 |
T-W-6 | Alkany, alkeny, alkiny - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje | 2 |
T-W-7 | Alkohole, etery, związki epoksydowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne | 2 |
T-W-8 | Aldehydy i ketony - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne | 2 |
T-W-9 | Kwasy karboksylowe i bezwodniki kwasowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje | 2 |
T-W-10 | Aminokwasy, aminy, amidy - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje | 2 |
T-W-11 | Benzen - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne (wpływ sterujący podstawników) | 2 |
T-W-12 | Fenole - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje | 1 |
T-W-13 | Aromatyczne kwasy karboksylowe i ich pochodne - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje | 1 |
T-W-14 | Związki wielopierścieniowe - nazewnictwo, reakcje charakterystyczne | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 14 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiazywanie zadań | 18 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-A-4 | Udział w kolokwium | 1 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykladach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładów w oparciu o wskazaną literaturę i przygotowanie do egzaminu | 30 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
65 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem technik audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne: wspólne rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczen laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu 30% punktów z egzaminu pisemnego. |
S-2 | Ocena formująca: Na podstawie wyników kolokwium pisemnego, ocena pozytywna po rozwiązaniu powyżej 60% zadań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_B05_W01 Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. | PMKI_1A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_B05_U01 Student zna nomenklaturę związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu. | PMKI_1A_U01, PMKI_1A_U19 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_B05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość złożoności materii i otwartość na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy. | PMKI_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_B05_W01 Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych. |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. | |
3,5 | Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych | |
4,0 | Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych i inżynierii powierzchni. | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych i inżynierii powierzchni, a także opisie warunków eksploatacji materiałów. | |
5,0 | Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych i inżynierii powierzchni, a także opisie warunków eksploatacji materiałów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_B05_U01 Student zna nomenklaturę związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu. | 2,0 | Student nie zna nomenklatury związków chemicznych, nie potrafi interpretować, terminologii chemicznej oraz klasyfikować zjawisk fizykochemicznych, analizować podstawowych przemian fizykochemicznych, dobierać sposobów ich opisu. |
3,0 | Student zna nomenklaturę związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu. | |
3,5 | Student dobrze nomenklaturę związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu. Zna podstawy kinetyki i stayki chemicznej. | |
4,0 | Student potrafi interpretować przemiany chemiczne oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów. | |
4,5 | Student potrafi interpretować przemiany chemiczne oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu stosując poprawna terminologię. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów | |
5,0 | Student potrafi interpretować przemiany chemiczne oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu stosując poprawna terminologię. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_B05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość złożoności materii i otwartość na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy. | 2,0 | Student nie ma świadomości złożoności materii i nie jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy. |
3,0 | Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy. | |
3,5 | Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy. | |
4,0 | Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy. | |
4,5 | Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy. | |
5,0 | Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy. |
Literatura podstawowa
- M.J.Sienko, R. A. Plane, Chemia-podstawy i zastosowania, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999, Zawiera uaktualnioną nomenklaturę chemiczną
- L. Jones, P. Atkins, Chenia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, Wydawnictwo Naukowe PWN tom I i II, Warszawa, 2009
- R.T. Morrison, R.N. Boyd, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2008
- P. Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwa chemiczne, Wrocław, 2000
- J. McMurry, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2012