Wydział Ekonomiczny - Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Elementy ekonomiki i zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy ekonomiki i zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP i ekonomiki ochrony środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe zagadnienia z zakresu ekonomii i ekonomiki przedsiębiorstw i zarządzania jakością | 1 |
T-A-2 | Ekonomiczne podstawy polityki ochrony środowiska | 1 |
T-A-3 | Aktualne problemy polityki ochrony środowiska | 1 |
T-A-4 | Ekonomiczna efektywność z uwsględnieniem nakładów (kosztów) i efektów dot. sfery BHP i ochrony środowiaka - teoria i wybrane przykłady. | 1 |
T-A-5 | Analiza danych statystycznych, narzędzie i sposoby prezentacji danych | 1 |
T-A-6 | Ekonomika w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy | 1 |
T-A-7 | Podstawy zarządzania w przedsiębiorstwie | 1 |
T-A-8 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach autytoryjnych | 8 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 7 |
A-A-3 | Analiza wybranych przypadków dot. ekonomiki ochrony środowiska i doskonalenia systemu BHP | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład, opis) |
M-2 | Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praca pisemna na ocenę - w formie pracy zespołowej |
S-3 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_1_W01 Posiada wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych o podstawowych metodach statystycznych i ich wykorzystaniu w wyjaśnianiu procesów ekonomicznych, | ESBH_10-_W01 | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_1_U01 Potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne i wykorzystać podstawowe narzędzia statystyczne w celu wyjaśniania zjawisk ekonomicznych | ESBH_10-_U02, ESBH_10-_U01 | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-4 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_1_K01 Potrafi współdziałać i współpracować w grupie | ESBH_10-_K02, ESBH_10-_K01 | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-4 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_1_W01 Posiada wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych o podstawowych metodach statystycznych i ich wykorzystaniu w wyjaśnianiu procesów ekonomicznych, | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy. |
3,0 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy. | |
4,5 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_1_U01 Potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne i wykorzystać podstawowe narzędzia statystyczne w celu wyjaśniania zjawisk ekonomicznych | 2,0 | Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem. |
3,0 | Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe. | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_1_K01 Potrafi współdziałać i współpracować w grupie | 2,0 | Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Wykazuje się na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie | |
4,0 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności | |
4,5 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami |
Literatura podstawowa
- Kożuch A., Dyhdalewicz A., Zarządzanie Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2021
- Karczewski J., Karczewska K., Zarządzanie bezpieczeństwem pracy, ODDK, Gdańsk, 2012
- Koźmiński Andrzej K., Włodzimierz Piotrowski (red.), Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
- Zbigniew Kraczun , Grażyna Obidowska, Ochrona środowiska współczesne problemy, Wyd. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa, 2017
- Fiedor B. (red), Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002
- Wojtaszek H., Królak P., Bhp i higiena pracy.Aspekty teoretyczne-praktyczne, Wyd: Naukowe Sophia, 2016
Literatura dodatkowa
- Karbowiak K., Wyrzykowska B, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2009
- Jan Szlązak, Nikodem Szlązak., Bezpieczeństwo i higiena pracy, Wydawnictwa AGH, 2012
- Bielski M., Podstawy Teorii Organizacji i Zarządzania, Akademia Oeconomica, Warszawa, 2005
- Pr. zbiorowa, Ekonomika w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy na przykładzie przedsiębiorstw górniczych, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, Politechnika Śląska, 2018
- Przybojewska I., Instrumenty rynkowe w prawie ochrony środowiska Unii Europejskiej, Wyd. Beck, 2021
- Żylicz M., Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych, PWE, Warszawa, 2004