Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Elementy ekonomiki i zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Elementy ekonomiki i zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP i ekonomiki ochrony środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe zagadnienia z zakresu ekonomii i ekonomiki przedsiębiorstw i zarządzania jakością1
T-A-2Ekonomiczne podstawy polityki ochrony środowiska1
T-A-3Aktualne problemy polityki ochrony środowiska1
T-A-4Ekonomiczna efektywność z uwsględnieniem nakładów (kosztów) i efektów dot. sfery BHP i ochrony środowiaka - teoria i wybrane przykłady.1
T-A-5Analiza danych statystycznych, narzędzie i sposoby prezentacji danych1
T-A-6Ekonomika w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy1
T-A-7Podstawy zarządzania w przedsiębiorstwie1
T-A-8Zaliczenie przedmiotu1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach autytoryjnych8
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń7
A-A-3Analiza wybranych przypadków dot. ekonomiki ochrony środowiska i doskonalenia systemu BHP10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Praca pisemna na ocenę - w formie pracy zespołowej
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_1_W01
Posiada wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych o podstawowych metodach statystycznych i ich wykorzystaniu w wyjaśnianiu procesów ekonomicznych,
ESBH_10-_W01C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-4M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_1_U01
Potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne i wykorzystać podstawowe narzędzia statystyczne w celu wyjaśniania zjawisk ekonomicznych
ESBH_10-_U02, ESBH_10-_U01C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-4M-1, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_1_K01
Potrafi współdziałać i współpracować w grupie
ESBH_10-_K02, ESBH_10-_K01C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-4M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_1_W01
Posiada wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych o podstawowych metodach statystycznych i ich wykorzystaniu w wyjaśnianiu procesów ekonomicznych,
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_1_U01
Potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne i wykorzystać podstawowe narzędzia statystyczne w celu wyjaśniania zjawisk ekonomicznych
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_1_K01
Potrafi współdziałać i współpracować w grupie
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje się na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Literatura podstawowa

  1. Kożuch A., Dyhdalewicz A., Zarządzanie Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2021
  2. Karczewski J., Karczewska K., Zarządzanie bezpieczeństwem pracy, ODDK, Gdańsk, 2012
  3. Koźmiński Andrzej K., Włodzimierz Piotrowski (red.), Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  4. Zbigniew Kraczun , Grażyna Obidowska, Ochrona środowiska współczesne problemy, Wyd. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa, 2017
  5. Fiedor B. (red), Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002
  6. Wojtaszek H., Królak P., Bhp i higiena pracy.Aspekty teoretyczne-praktyczne, Wyd: Naukowe Sophia, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Karbowiak K., Wyrzykowska B, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2009
  2. Jan Szlązak, Nikodem Szlązak., Bezpieczeństwo i higiena pracy, Wydawnictwa AGH, 2012
  3. Bielski M., Podstawy Teorii Organizacji i Zarządzania, Akademia Oeconomica, Warszawa, 2005
  4. Pr. zbiorowa, Ekonomika w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy na przykładzie przedsiębiorstw górniczych, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, Politechnika Śląska, 2018
  5. Przybojewska I., Instrumenty rynkowe w prawie ochrony środowiska Unii Europejskiej, Wyd. Beck, 2021
  6. Żylicz M., Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych, PWE, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe zagadnienia z zakresu ekonomii i ekonomiki przedsiębiorstw i zarządzania jakością1
T-A-2Ekonomiczne podstawy polityki ochrony środowiska1
T-A-3Aktualne problemy polityki ochrony środowiska1
T-A-4Ekonomiczna efektywność z uwsględnieniem nakładów (kosztów) i efektów dot. sfery BHP i ochrony środowiaka - teoria i wybrane przykłady.1
T-A-5Analiza danych statystycznych, narzędzie i sposoby prezentacji danych1
T-A-6Ekonomika w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy1
T-A-7Podstawy zarządzania w przedsiębiorstwie1
T-A-8Zaliczenie przedmiotu1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach autytoryjnych8
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń7
A-A-3Analiza wybranych przypadków dot. ekonomiki ochrony środowiska i doskonalenia systemu BHP10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_1_W01Posiada wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych o podstawowych metodach statystycznych i ich wykorzystaniu w wyjaśnianiu procesów ekonomicznych,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_W01Zna i rozumie pozatechniczne uwarunkowania w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna i rozumie podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy.
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP i ekonomiki ochrony środowiska
Treści programoweT-A-2Ekonomiczne podstawy polityki ochrony środowiska
T-A-3Aktualne problemy polityki ochrony środowiska
T-A-1Podstawowe zagadnienia z zakresu ekonomii i ekonomiki przedsiębiorstw i zarządzania jakością
T-A-5Analiza danych statystycznych, narzędzie i sposoby prezentacji danych
T-A-6Ekonomika w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy
T-A-7Podstawy zarządzania w przedsiębiorstwie
T-A-8Zaliczenie przedmiotu
T-A-4Ekonomiczna efektywność z uwsględnieniem nakładów (kosztów) i efektów dot. sfery BHP i ochrony środowiaka - teoria i wybrane przykłady.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Praca pisemna na ocenę - w formie pracy zespołowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_1_U01Potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne i wykorzystać podstawowe narzędzia statystyczne w celu wyjaśniania zjawisk ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_U02Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczno-statystyczne, a także symulacje komputerowe do kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem ergonomii potrafi dokonać analizy ryzyka zawodowego z uwzględnieniem wybranych metod, potrafi posłużyć się właściwie dobranymi programami komputerowymi do prowadzenia dokumentacji BHP, w tym zakresie analizy ryzyka zawodowego.
ESBH_10-_U01Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zadania związanego z działalnością służb BHP i przygotować opracowanie zawierające omówienie realizacji tego zadania. Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację, referat poświęcone wynikom realizacji zadania związanego z działalnością służb BHP
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP i ekonomiki ochrony środowiska
Treści programoweT-A-2Ekonomiczne podstawy polityki ochrony środowiska
T-A-3Aktualne problemy polityki ochrony środowiska
T-A-1Podstawowe zagadnienia z zakresu ekonomii i ekonomiki przedsiębiorstw i zarządzania jakością
T-A-5Analiza danych statystycznych, narzędzie i sposoby prezentacji danych
T-A-6Ekonomika w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy
T-A-7Podstawy zarządzania w przedsiębiorstwie
T-A-8Zaliczenie przedmiotu
T-A-4Ekonomiczna efektywność z uwsględnieniem nakładów (kosztów) i efektów dot. sfery BHP i ochrony środowiaka - teoria i wybrane przykłady.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Praca pisemna na ocenę - w formie pracy zespołowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_1_K01Potrafi współdziałać i współpracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_K02Jest gotów do oceny pozatechnicznych aspektów i skutkówi działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływu na środowisko naturalne i pracy.
ESBH_10-_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP i ekonomiki ochrony środowiska
Treści programoweT-A-2Ekonomiczne podstawy polityki ochrony środowiska
T-A-3Aktualne problemy polityki ochrony środowiska
T-A-1Podstawowe zagadnienia z zakresu ekonomii i ekonomiki przedsiębiorstw i zarządzania jakością
T-A-5Analiza danych statystycznych, narzędzie i sposoby prezentacji danych
T-A-6Ekonomika w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy
T-A-7Podstawy zarządzania w przedsiębiorstwie
T-A-8Zaliczenie przedmiotu
T-A-4Ekonomiczna efektywność z uwsględnieniem nakładów (kosztów) i efektów dot. sfery BHP i ochrony środowiaka - teoria i wybrane przykłady.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Praca pisemna na ocenę - w formie pracy zespołowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje się na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami