Wydział Ekonomiczny - Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Czynniki uciążliwe, niebezpieczne i szkodliwe w środowisku pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Czynniki uciążliwe, niebezpieczne i szkodliwe w środowisku pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alina Sand <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie jest konieczna wiedza początkowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejetność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych w środowisku pracy oraz mozliwości ich eliminacji lub ograniczania skutków. |
C-2 | Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zagrożenia związane z pracą na wysokości, zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym, zagrożenia poparzeniem, zagrożenia pożarem lub/i wybuchem | 2 |
T-A-2 | Karty charakterystyki substancji i mieszanin chemicznych jako dokumentacja niezbędna do oceny ryzyka zawodowego; chemikalia sklasyfikowane jako niebezpieczne | 2 |
T-A-3 | Obciążenie statyczne, monotonia, obciążenie psychiczne, oświetlenie jako czynnik środowiska pracy | 1 |
T-A-4 | Ocena wydatku energetycznego; metody oceny, klasyfikacja ciężkości pracy. | 1 |
T-A-5 | Obciążenie statyczne, monotonia, obciążenie psychiczne, oświetlenie jako czynnik środowiska pracy | 1 |
T-A-6 | Dkumentowanie narażenia pracowników na poszczególne czynniki. Zaliczenie. | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja czynników niebezpiecznych (urazowych); identyfikacja i ocena zagrożeń | 3 |
T-W-2 | Klasyfikacja czynników szkodliwych; pojęcia wartości dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka czynników uciążliwych | 3 |
T-W-4 | Zgrożenia związane z przemieszczaniem się ludzi | 1 |
T-W-5 | Specyfika mikroklimatu jako czynnika uciążliwego. | 2 |
T-W-6 | Czynniki chemiczne i pyłowe. Cynniki fizyczne. | 4 |
T-W-7 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach audytoryjnych | 8 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 4 |
A-A-3 | Przegląd ustwodawstwa | 7 |
A-A-4 | Przegląd fachowej prasy i literatury | 7 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 16 |
A-W-2 | Przygotowanie pracy pisemnej | 9 |
A-W-3 | Praca z książką, analiza literatury | 13 |
A-W-4 | Przegląd ustawodawstwa | 12 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład, opis) |
M-2 | Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte |
S-2 | Ocena formująca: aktywność na wykładach |
S-3 | Ocena formująca: ocena referatu (pracy pisemnej) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_4_W01 Słuchacz uzyska wiedzę nt. czynników występujących w procesach pracy, których oddziaływanie na pracującego bezpośrednio prowadzi lub może prowadzić do urazu | ESBH_10-_W02, ESBH_10-_W04, ESBH_10-_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_4_U01 Umiejętność identyfikacji zagrożeń i oceny narażenia na działanie czynników niebezpiecznych | ESBH_10-_U02, ESBH_10-_U01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_4_K01 Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób na działanie czynników niebezpiecznych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy | ESBH_10-_K02, ESBH_10-_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_4_W01 Słuchacz uzyska wiedzę nt. czynników występujących w procesach pracy, których oddziaływanie na pracującego bezpośrednio prowadzi lub może prowadzić do urazu | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy. |
3,0 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy. | |
4,5 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_4_U01 Umiejętność identyfikacji zagrożeń i oceny narażenia na działanie czynników niebezpiecznych | 2,0 | Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem. |
3,0 | Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe. | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_4_K01 Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób na działanie czynników niebezpiecznych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy | 2,0 | Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Wykazuje się na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie | |
4,0 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności | |
4,5 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j.Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043, 1495., 2021
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne Dz.U. 2005 nr 157 poz. 1318, 2005
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych. Dz.U. 2005 nr 11 poz. 86, teskt jednolity: Dz.U. 2016 poz. 1488, 2016
- Jan Szlązak, Nikodem Szlązak, Bezpieczeństwo i higiena pracy, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2012
- Uzarczyk A., Czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy, ODDK, 2009
- pr. zb., Substancje niebezpieczne, Wiedza i Praktyka, 2019
Literatura dodatkowa
- Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 11 lipca 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy (Dz.U. 2016 poz. 1117), 2016
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z ekspozycją na promieniowanie optyczne, Dz.U. 2010 nr 100 poz. 643 ze zm. (tekst jednolity: Dz.U. 2013 poz. 1619), 2013
- Bogdan Rączkowski, BHP w praktyce (wyd. 18), Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr (ODDK), Gdańsk, 2020