Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Ergonomiczne warunki pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Ergonomiczne warunki pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 4 0,40,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 4 0,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody ergonomicznej analizy pracy.1
T-A-2Wybrane czynniki ergonomiczne w kształtowaniu środowiska pracy.1
T-A-3Badania ergonomiczne.1
T-A-4Wpływ środowiska pracy na organizm człowieka. Zaliczenie ćwiczeń.1
4
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia ergonomii. Definicje Polskiego i Międzynarodowego Towarzystwa Ergonomicznego1
T-W-2Wybrane zagadnienia fizjologii pracy. Materialne warunki pracy2
T-W-3Regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Zaliczenie.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do ćwiczeń, analiza literatury11
A-A-2Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych4
15
wykłady
A-W-1Udział w wykładach4
A-W-2Praca zespołowa pisemna3
A-W-3Przeglad przykładowych stanowisk pracy3
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-3Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką, czasopismami
S-4Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ESBH_10-_15_W01
Słuchacz posiądzie wiedzę o podstaowych problemach ergonomii w kształtowaniu BHP pracy
ESBH_10-_W01C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1M-2, M-1S-1, S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_8_U01
Potrafi określić i ocenić rolę i znaczenie w aspekcie ergonomii maszyn, narzędzi w kreowaniu warunków pracy, zna dokumentację systemu bezpieczeństwa i higieny pracy
ESBH_10-_U03, ESBH_10-_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_8_K01
Potrafi współdziałać i współpracować w grupie
ESBH_10-_K02, ESBH_10-_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ESBH_10-_15_W01
Słuchacz posiądzie wiedzę o podstaowych problemach ergonomii w kształtowaniu BHP pracy
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ergonomii pracy
3,0Zna podstawowe pojęcia, nie potrafi jednak ich połączyć z wiedzą praktyczną lub też z zasadami BHP. Niektywny na zajęciach.
3,5Zna podstawowe pojęcia, nie potrafi jednak ich połączyć z wiedzą praktyczną lub też z zasadami BHP. Niektywny na zajęciach, wymaga aktywizacji przez nauczyciela.
4,0Zna podstawowe pojęcia, potrafi z pomoca nauczyciela połączyć z wiedzą praktyczną lub też z zasadami BHP. Aktywny na zajęciach.
4,5Zna podstawowe pojęcia, potrafi samocdzielnie je połączyć z wiedzą praktyczną lub też z zasadami BHP.Aktywny na zajęciach.
5,0Zna podstawowe pojęcia, i bardziej szczegółowe potrafi amodzielnie je połączyć z wiedzą praktyczną lub też z zasadami BHP. Batdzo aktywny na zajęciach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_8_U01
Potrafi określić i ocenić rolę i znaczenie w aspekcie ergonomii maszyn, narzędzi w kreowaniu warunków pracy, zna dokumentację systemu bezpieczeństwa i higieny pracy
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_8_K01
Potrafi współdziałać i współpracować w grupie
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Literatura podstawowa

  1. Przybyliński B., BHP i ergonomia, Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz, 2012
  2. (red.) Fertsch M, Ergonomia: technika i technologia - zarządzanie, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznan, 2009
  3. Panow A., Ergonomia i profilaktyka przy pracy stojącej i (Film DVD), 2009
  4. Górska E, Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Wykowska M., Ergonomia jako nauka stosowana, AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków, 2009
  2. Wieczorek S., Ergonomia, Tarbonus, 2014
  3. Kamińska J., Tokarski T., Ergonomia pracy z komputerem – od tabletu do stanowisk z wieloma monitorami, CIOP, 2019
  4. Łach P., Mazur-Różycka J., Praca zmianowa a funkcjonowanie systemu nerwowo-mięśniowego, CIOP, 2019
  5. Nowacka W., Ergonomia i ochrona pracy : wybrane zagadnienia, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody ergonomicznej analizy pracy.1
T-A-2Wybrane czynniki ergonomiczne w kształtowaniu środowiska pracy.1
T-A-3Badania ergonomiczne.1
T-A-4Wpływ środowiska pracy na organizm człowieka. Zaliczenie ćwiczeń.1
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia ergonomii. Definicje Polskiego i Międzynarodowego Towarzystwa Ergonomicznego1
T-W-2Wybrane zagadnienia fizjologii pracy. Materialne warunki pracy2
T-W-3Regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Zaliczenie.1
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do ćwiczeń, analiza literatury11
A-A-2Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach4
A-W-2Praca zespołowa pisemna3
A-W-3Przeglad przykładowych stanowisk pracy3
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięESBH_10-_15_W01Słuchacz posiądzie wiedzę o podstaowych problemach ergonomii w kształtowaniu BHP pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_W01Zna i rozumie pozatechniczne uwarunkowania w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna i rozumie podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy.
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-A-2Wybrane czynniki ergonomiczne w kształtowaniu środowiska pracy.
T-A-4Wpływ środowiska pracy na organizm człowieka. Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-3Badania ergonomiczne.
T-W-2Wybrane zagadnienia fizjologii pracy. Materialne warunki pracy
T-W-1Podstawowe pojęcia ergonomii. Definicje Polskiego i Międzynarodowego Towarzystwa Ergonomicznego
T-W-3Regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Zaliczenie.
T-A-1Metody ergonomicznej analizy pracy.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca pisemna na zadany temat
S-4Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
S-2Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-3Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką, czasopismami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ergonomii pracy
3,0Zna podstawowe pojęcia, nie potrafi jednak ich połączyć z wiedzą praktyczną lub też z zasadami BHP. Niektywny na zajęciach.
3,5Zna podstawowe pojęcia, nie potrafi jednak ich połączyć z wiedzą praktyczną lub też z zasadami BHP. Niektywny na zajęciach, wymaga aktywizacji przez nauczyciela.
4,0Zna podstawowe pojęcia, potrafi z pomoca nauczyciela połączyć z wiedzą praktyczną lub też z zasadami BHP. Aktywny na zajęciach.
4,5Zna podstawowe pojęcia, potrafi samocdzielnie je połączyć z wiedzą praktyczną lub też z zasadami BHP.Aktywny na zajęciach.
5,0Zna podstawowe pojęcia, i bardziej szczegółowe potrafi amodzielnie je połączyć z wiedzą praktyczną lub też z zasadami BHP. Batdzo aktywny na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_8_U01Potrafi określić i ocenić rolę i znaczenie w aspekcie ergonomii maszyn, narzędzi w kreowaniu warunków pracy, zna dokumentację systemu bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_U03Potrafi zaprojektować, ocenić zgodnie z przepisami BHP rozwiązania w zakresie pomieszczeń higieniczno – sanitarnych z uwzględnieniem zróżnicowanej struktury zatrudnienia
ESBH_10-_U01Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zadania związanego z działalnością służb BHP i przygotować opracowanie zawierające omówienie realizacji tego zadania. Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację, referat poświęcone wynikom realizacji zadania związanego z działalnością służb BHP
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia ergonomii. Definicje Polskiego i Międzynarodowego Towarzystwa Ergonomicznego
T-W-2Wybrane zagadnienia fizjologii pracy. Materialne warunki pracy
T-W-3Regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Zaliczenie.
T-A-1Metody ergonomicznej analizy pracy.
T-A-2Wybrane czynniki ergonomiczne w kształtowaniu środowiska pracy.
T-A-3Badania ergonomiczne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-3Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką, czasopismami
S-4Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_8_K01Potrafi współdziałać i współpracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_K02Jest gotów do oceny pozatechnicznych aspektów i skutkówi działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływu na środowisko naturalne i pracy.
ESBH_10-_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia ergonomii. Definicje Polskiego i Międzynarodowego Towarzystwa Ergonomicznego
T-W-2Wybrane zagadnienia fizjologii pracy. Materialne warunki pracy
T-W-3Regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Zaliczenie.
T-A-1Metody ergonomicznej analizy pracy.
T-A-2Wybrane czynniki ergonomiczne w kształtowaniu środowiska pracy.
T-A-3Badania ergonomiczne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-3Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką, czasopismami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami