Wydział Ekonomiczny - Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Ergonomiczne warunki pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ergonomiczne warunki pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody ergonomicznej analizy pracy. | 1 |
T-A-2 | Wybrane czynniki ergonomiczne w kształtowaniu środowiska pracy. | 1 |
T-A-3 | Badania ergonomiczne. | 1 |
T-A-4 | Wpływ środowiska pracy na organizm człowieka. Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia ergonomii. Definicje Polskiego i Międzynarodowego Towarzystwa Ergonomicznego | 1 |
T-W-2 | Wybrane zagadnienia fizjologii pracy. Materialne warunki pracy | 2 |
T-W-3 | Regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Zaliczenie. | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do ćwiczeń, analiza literatury | 11 |
A-A-2 | Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 4 |
A-W-2 | Praca zespołowa pisemna | 3 |
A-W-3 | Przeglad przykładowych stanowisk pracy | 3 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład, opis) |
M-2 | Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praca pisemna na zadany temat |
S-2 | Ocena formująca: aktywność na wykładach |
S-3 | Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką, czasopismami |
S-4 | Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ESBH_10-_15_W01 Słuchacz posiądzie wiedzę o podstaowych problemach ergonomii w kształtowaniu BHP pracy | ESBH_10-_W01 | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_8_U01 Potrafi określić i ocenić rolę i znaczenie w aspekcie ergonomii maszyn, narzędzi w kreowaniu warunków pracy, zna dokumentację systemu bezpieczeństwa i higieny pracy | ESBH_10-_U03, ESBH_10-_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_8_K01 Potrafi współdziałać i współpracować w grupie | ESBH_10-_K02, ESBH_10-_K01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ESBH_10-_15_W01 Słuchacz posiądzie wiedzę o podstaowych problemach ergonomii w kształtowaniu BHP pracy | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ergonomii pracy |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia, nie potrafi jednak ich połączyć z wiedzą praktyczną lub też z zasadami BHP. Niektywny na zajęciach. | |
3,5 | Zna podstawowe pojęcia, nie potrafi jednak ich połączyć z wiedzą praktyczną lub też z zasadami BHP. Niektywny na zajęciach, wymaga aktywizacji przez nauczyciela. | |
4,0 | Zna podstawowe pojęcia, potrafi z pomoca nauczyciela połączyć z wiedzą praktyczną lub też z zasadami BHP. Aktywny na zajęciach. | |
4,5 | Zna podstawowe pojęcia, potrafi samocdzielnie je połączyć z wiedzą praktyczną lub też z zasadami BHP.Aktywny na zajęciach. | |
5,0 | Zna podstawowe pojęcia, i bardziej szczegółowe potrafi amodzielnie je połączyć z wiedzą praktyczną lub też z zasadami BHP. Batdzo aktywny na zajęciach. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_8_U01 Potrafi określić i ocenić rolę i znaczenie w aspekcie ergonomii maszyn, narzędzi w kreowaniu warunków pracy, zna dokumentację systemu bezpieczeństwa i higieny pracy | 2,0 | Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. |
3,0 | Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe. | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_8_K01 Potrafi współdziałać i współpracować w grupie | 2,0 | Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie | |
4,0 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności | |
4,5 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami |
Literatura podstawowa
- Przybyliński B., BHP i ergonomia, Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz, 2012
- (red.) Fertsch M, Ergonomia: technika i technologia - zarządzanie, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznan, 2009
- Panow A., Ergonomia i profilaktyka przy pracy stojącej i (Film DVD), 2009
- Górska E, Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- Wykowska M., Ergonomia jako nauka stosowana, AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków, 2009
- Wieczorek S., Ergonomia, Tarbonus, 2014
- Kamińska J., Tokarski T., Ergonomia pracy z komputerem – od tabletu do stanowisk z wieloma monitorami, CIOP, 2019
- Łach P., Mazur-Różycka J., Praca zmianowa a funkcjonowanie systemu nerwowo-mięśniowego, CIOP, 2019
- Nowacka W., Ergonomia i ochrona pracy : wybrane zagadnienia, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2013