Wydział Ekonomiczny - Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Wypadki i choroby zawodowe. Szkolenia BHP:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wypadki i choroby zawodowe. Szkolenia BHP | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Urbanek <jmyszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP |
C-2 | Zapozoanie z rodzajami i sosobem postępowania a także ograniczania wypadków celem doskonalenia systemu BHP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Obowiązki dotyczące statystyki wypadkowej (Z-KW), rejestrowania wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz sprawozdawczości (IWA), | 2 |
T-T-2 | Choroby zawodowe – obowiązki pracodawcy, postępowanie organów PIS i służby zdrowia, | 1 |
T-T-3 | Wykaz chorób zawodowych, dane o zapadalności, charakterystyka wybranych grup chorób oraz grup narażonych | 2 |
T-T-4 | Annaliza wypadków; analiza przyczyn, wskaźniki wypadkowości, programy poprawy warunków pracy, profilaktyka | 2 |
T-T-5 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymagania przepisów prawa w zakresie szkolen w dziedzinie bezpieczenstwa i higieny pracy. | 1 |
T-W-2 | Regulacje ustawowe dotyczące wypadków przy pracy i chorób zawodowych; system ubezpieczeń i świadczeń | 2 |
T-W-3 | Elementy definicji wypadku przy pracy jako podstawa kwalifikacji prawnej zdarzeń wypadkowych | 2 |
T-W-4 | Katalog obowiązkowego postępowania zespołu powypadkowego w zakresie ustalenia przyczyn i okoliczności wypadku przy pracy | 2 |
T-W-5 | Wypadki w drodze z i do pracy | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Udział w zajęciach | 8 |
A-T-2 | Praca własna studenta - Opracowanie i przegląd karty przebiegu wypadku | 17 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 8 |
A-W-2 | Przegląd literatury | 11 |
A-W-3 | Statystyki wypadków przy pracy - dane GUS - opracowanie | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład, opis) |
M-2 | Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egazmin końcowy - pisemny |
S-3 | Ocena formująca: Zajęcia praktyczne wizyta w wybranej firmie |
S-4 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_11_W01 Słuchacz uzyska wiedzę dotyczącą systemu ubezpieczeń w razie wypadków przy pracy i chorób zawodowych, obowiązków pracodawcy w razie wystąpienia zdarzeń wypadkowych lub chorób zawodowych | ESBH_10-_W05, ESBH_10-_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-T-1, T-T-2 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_11_U01 Umiejętności: ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, kwalifikacja prawna wypadków, sporządzanie dokumentacji wypadku, opracowywanie analizy wypadków przy pracy i zdarzeń potencjalnie wypadkowych, prowadzenie dokumentacji i rejestrów wymaganych przepisami prawa. | ESBH_10-_U02, ESBH_10-_U01 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-T-1, T-T-2, T-T-4, T-T-3 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_11_K01 Udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków | ESBH_10-_K02, ESBH_10-_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-T-1, T-T-2, T-T-4, T-T-3 | M-2, M-1 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_11_W01 Słuchacz uzyska wiedzę dotyczącą systemu ubezpieczeń w razie wypadków przy pracy i chorób zawodowych, obowiązków pracodawcy w razie wystąpienia zdarzeń wypadkowych lub chorób zawodowych | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy. |
3,0 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy. | |
4,5 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_11_U01 Umiejętności: ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, kwalifikacja prawna wypadków, sporządzanie dokumentacji wypadku, opracowywanie analizy wypadków przy pracy i zdarzeń potencjalnie wypadkowych, prowadzenie dokumentacji i rejestrów wymaganych przepisami prawa. | 2,0 | Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. |
3,0 | Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe. | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia. | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_11_K01 Udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków | 2,0 | Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności. | |
4,5 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. |
Literatura podstawowa
- Abramowski M., BHP 2020. Podręczny zbiór przepisów, C.H. Beck, Warszawa, 2020
- Wojciechowska-Piskorska H., Wypadki przy pracy: poradnik pracodawcy i służb bhp : analiza przypadków, kwalifikowanie wyp, ODDK, Gdańsk, 2013
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j.Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043, 1495., 2019
- U S T AWA z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1205)
- Pisarczuk A., Wypadki przy pracy i choroby zawodowe. Komentarz (ebook), SELF-PUBLISHER, 2019
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, Dz. U. 2009 nr 105 poz. 870 ze zm.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych, Dz.U. 2009 nr 105 poz. 869 (tekst jedn: Dz.U. 2013 poz. 1367)
- Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy Dz.U. 2019 poz. 1071