Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Wypadki i choroby zawodowe. Szkolenia BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Wypadki i choroby zawodowe. Szkolenia BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Urbanek <jmyszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT2 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Zapozoanie z rodzajami i sosobem postępowania a także ograniczania wypadków celem doskonalenia systemu BHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Obowiązki dotyczące statystyki wypadkowej (Z-KW), rejestrowania wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz sprawozdawczości (IWA),2
T-T-2Choroby zawodowe – obowiązki pracodawcy, postępowanie organów PIS i służby zdrowia,1
T-T-3Wykaz chorób zawodowych, dane o zapadalności, charakterystyka wybranych grup chorób oraz grup narażonych2
T-T-4Annaliza wypadków; analiza przyczyn, wskaźniki wypadkowości, programy poprawy warunków pracy, profilaktyka2
T-T-5Zaliczenie przedmiotu1
8
wykłady
T-W-1Wymagania przepisów prawa w zakresie szkolen w dziedzinie bezpieczenstwa i higieny pracy.1
T-W-2Regulacje ustawowe dotyczące wypadków przy pracy i chorób zawodowych; system ubezpieczeń i świadczeń2
T-W-3Elementy definicji wypadku przy pracy jako podstawa kwalifikacji prawnej zdarzeń wypadkowych2
T-W-4Katalog obowiązkowego postępowania zespołu powypadkowego w zakresie ustalenia przyczyn i okoliczności wypadku przy pracy2
T-W-5Wypadki w drodze z i do pracy1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1Udział w zajęciach8
A-T-2Praca własna studenta - Opracowanie i przegląd karty przebiegu wypadku17
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Przegląd literatury11
A-W-3Statystyki wypadków przy pracy - dane GUS - opracowanie5
A-W-4Egzamin1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Egazmin końcowy - pisemny
S-3Ocena formująca: Zajęcia praktyczne wizyta w wybranej firmie
S-4Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_11_W01
Słuchacz uzyska wiedzę dotyczącą systemu ubezpieczeń w razie wypadków przy pracy i chorób zawodowych, obowiązków pracodawcy w razie wystąpienia zdarzeń wypadkowych lub chorób zawodowych
ESBH_10-_W05, ESBH_10-_W01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-T-1, T-T-2M-2, M-1S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_11_U01
Umiejętności: ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, kwalifikacja prawna wypadków, sporządzanie dokumentacji wypadku, opracowywanie analizy wypadków przy pracy i zdarzeń potencjalnie wypadkowych, prowadzenie dokumentacji i rejestrów wymaganych przepisami prawa.
ESBH_10-_U02, ESBH_10-_U01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-T-1, T-T-2, T-T-4, T-T-3M-2, M-1S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_11_K01
Udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków
ESBH_10-_K02, ESBH_10-_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-T-1, T-T-2, T-T-4, T-T-3M-2, M-1S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_11_W01
Słuchacz uzyska wiedzę dotyczącą systemu ubezpieczeń w razie wypadków przy pracy i chorób zawodowych, obowiązków pracodawcy w razie wystąpienia zdarzeń wypadkowych lub chorób zawodowych
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_11_U01
Umiejętności: ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, kwalifikacja prawna wypadków, sporządzanie dokumentacji wypadku, opracowywanie analizy wypadków przy pracy i zdarzeń potencjalnie wypadkowych, prowadzenie dokumentacji i rejestrów wymaganych przepisami prawa.
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_11_K01
Udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Abramowski M., BHP 2020. Podręczny zbiór przepisów, C.H. Beck, Warszawa, 2020
  2. Wojciechowska-Piskorska H., Wypadki przy pracy: poradnik pracodawcy i służb bhp : analiza przypadków, kwalifikowanie wyp, ODDK, Gdańsk, 2013
  3. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j.Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043, 1495., 2019
  4. U S T AWA z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1205)
  5. Pisarczuk A., Wypadki przy pracy i choroby zawodowe. Komentarz (ebook), SELF-PUBLISHER, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, Dz. U. 2009 nr 105 poz. 870 ze zm.
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych, Dz.U. 2009 nr 105 poz. 869 (tekst jedn: Dz.U. 2013 poz. 1367)
  3. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy Dz.U. 2019 poz. 1071

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Obowiązki dotyczące statystyki wypadkowej (Z-KW), rejestrowania wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz sprawozdawczości (IWA),2
T-T-2Choroby zawodowe – obowiązki pracodawcy, postępowanie organów PIS i służby zdrowia,1
T-T-3Wykaz chorób zawodowych, dane o zapadalności, charakterystyka wybranych grup chorób oraz grup narażonych2
T-T-4Annaliza wypadków; analiza przyczyn, wskaźniki wypadkowości, programy poprawy warunków pracy, profilaktyka2
T-T-5Zaliczenie przedmiotu1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania przepisów prawa w zakresie szkolen w dziedzinie bezpieczenstwa i higieny pracy.1
T-W-2Regulacje ustawowe dotyczące wypadków przy pracy i chorób zawodowych; system ubezpieczeń i świadczeń2
T-W-3Elementy definicji wypadku przy pracy jako podstawa kwalifikacji prawnej zdarzeń wypadkowych2
T-W-4Katalog obowiązkowego postępowania zespołu powypadkowego w zakresie ustalenia przyczyn i okoliczności wypadku przy pracy2
T-W-5Wypadki w drodze z i do pracy1
8

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Udział w zajęciach8
A-T-2Praca własna studenta - Opracowanie i przegląd karty przebiegu wypadku17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Przegląd literatury11
A-W-3Statystyki wypadków przy pracy - dane GUS - opracowanie5
A-W-4Egzamin1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_11_W01Słuchacz uzyska wiedzę dotyczącą systemu ubezpieczeń w razie wypadków przy pracy i chorób zawodowych, obowiązków pracodawcy w razie wystąpienia zdarzeń wypadkowych lub chorób zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_W05Zna i rozumie jak przeprowadzić analizę wypadków przy pracy oraz postępowania w przypadku chorób zawodowych w zakresie oceny zagrożeń pożarowych, postępowania w przypadku pożaru, udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej i działań ratowniczo-gaśniczych, zna technologie inżynierskie związane z technicznymi działaniami na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy.
ESBH_10-_W01Zna i rozumie pozatechniczne uwarunkowania w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna i rozumie podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy.
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Zapozoanie z rodzajami i sosobem postępowania a także ograniczania wypadków celem doskonalenia systemu BHP
Treści programoweT-W-2Regulacje ustawowe dotyczące wypadków przy pracy i chorób zawodowych; system ubezpieczeń i świadczeń
T-W-3Elementy definicji wypadku przy pracy jako podstawa kwalifikacji prawnej zdarzeń wypadkowych
T-W-5Wypadki w drodze z i do pracy
T-W-4Katalog obowiązkowego postępowania zespołu powypadkowego w zakresie ustalenia przyczyn i okoliczności wypadku przy pracy
T-T-1Obowiązki dotyczące statystyki wypadkowej (Z-KW), rejestrowania wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz sprawozdawczości (IWA),
T-T-2Choroby zawodowe – obowiązki pracodawcy, postępowanie organów PIS i służby zdrowia,
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egazmin końcowy - pisemny
S-3Ocena formująca: Zajęcia praktyczne wizyta w wybranej firmie
S-4Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_11_U01Umiejętności: ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, kwalifikacja prawna wypadków, sporządzanie dokumentacji wypadku, opracowywanie analizy wypadków przy pracy i zdarzeń potencjalnie wypadkowych, prowadzenie dokumentacji i rejestrów wymaganych przepisami prawa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_U02Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczno-statystyczne, a także symulacje komputerowe do kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem ergonomii potrafi dokonać analizy ryzyka zawodowego z uwzględnieniem wybranych metod, potrafi posłużyć się właściwie dobranymi programami komputerowymi do prowadzenia dokumentacji BHP, w tym zakresie analizy ryzyka zawodowego.
ESBH_10-_U01Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zadania związanego z działalnością służb BHP i przygotować opracowanie zawierające omówienie realizacji tego zadania. Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację, referat poświęcone wynikom realizacji zadania związanego z działalnością służb BHP
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Zapozoanie z rodzajami i sosobem postępowania a także ograniczania wypadków celem doskonalenia systemu BHP
Treści programoweT-W-2Regulacje ustawowe dotyczące wypadków przy pracy i chorób zawodowych; system ubezpieczeń i świadczeń
T-W-3Elementy definicji wypadku przy pracy jako podstawa kwalifikacji prawnej zdarzeń wypadkowych
T-W-5Wypadki w drodze z i do pracy
T-W-4Katalog obowiązkowego postępowania zespołu powypadkowego w zakresie ustalenia przyczyn i okoliczności wypadku przy pracy
T-T-1Obowiązki dotyczące statystyki wypadkowej (Z-KW), rejestrowania wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz sprawozdawczości (IWA),
T-T-2Choroby zawodowe – obowiązki pracodawcy, postępowanie organów PIS i służby zdrowia,
T-T-4Annaliza wypadków; analiza przyczyn, wskaźniki wypadkowości, programy poprawy warunków pracy, profilaktyka
T-T-3Wykaz chorób zawodowych, dane o zapadalności, charakterystyka wybranych grup chorób oraz grup narażonych
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egazmin końcowy - pisemny
S-3Ocena formująca: Zajęcia praktyczne wizyta w wybranej firmie
S-4Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_11_K01Udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówESBH_10-_K02Jest gotów do oceny pozatechnicznych aspektów i skutkówi działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływu na środowisko naturalne i pracy.
ESBH_10-_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Zapozoanie z rodzajami i sosobem postępowania a także ograniczania wypadków celem doskonalenia systemu BHP
Treści programoweT-W-2Regulacje ustawowe dotyczące wypadków przy pracy i chorób zawodowych; system ubezpieczeń i świadczeń
T-W-3Elementy definicji wypadku przy pracy jako podstawa kwalifikacji prawnej zdarzeń wypadkowych
T-W-5Wypadki w drodze z i do pracy
T-W-4Katalog obowiązkowego postępowania zespołu powypadkowego w zakresie ustalenia przyczyn i okoliczności wypadku przy pracy
T-T-1Obowiązki dotyczące statystyki wypadkowej (Z-KW), rejestrowania wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz sprawozdawczości (IWA),
T-T-2Choroby zawodowe – obowiązki pracodawcy, postępowanie organów PIS i służby zdrowia,
T-T-4Annaliza wypadków; analiza przyczyn, wskaźniki wypadkowości, programy poprawy warunków pracy, profilaktyka
T-T-3Wykaz chorób zawodowych, dane o zapadalności, charakterystyka wybranych grup chorób oraz grup narażonych
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egazmin końcowy - pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.