Wydział Ekonomiczny - Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Ogólne wymagania BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy0,:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia środowiska, bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogólne wymagania BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy0, | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zastosowanie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wymagania dla pomieszczeń higieniczno-sanitarnych. | 1 |
T-A-2 | Szczególne wymagania dla niektórych pomieszczeń i stanowisk pracy. | 1 |
T-A-3 | Podstawowe zagadnienia dotyczące utrzymania obiektów budowlanych; obowiązki pracodawcy jako użytkownika obiektu. Zaliczenie. | 1 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące pomieszczeń pracy i innych pomieszczeń oraz terenów zakłady pracy. | 2 |
T-W-2 | Obiekty budowlane i teren zakładu pracy – wymagania, obowiązki pracodawcy, pomieszczenia pracy - wymagania, obowiązki pracodawcy. | 1 |
T-W-3 | Oświetlenie, ogrzewanie i wentylacja w pomieszczeniach pracy; instalacje związane z obiektem. Zaliczenie. | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 3 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie referatu | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 4 |
A-W-2 | Przegląd ustawodastwa i literatury | 6 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład, opis) |
M-2 | Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Praca w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_5_W01 Słuchacze uzyskają ogólną wiedzę w zakresie wymagań techniczno-budowlanych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych | ESBH_10-_W04, ESBH_10-_W01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_5_U01 Umiejętności oceny obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych pod względem spełnienia wymagań przepisów techniczno-budowlanych oraz bezpieczeństwa i higieny, oceny projektów stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych pod względem spełnienia wymagań przepisów bezpieczeństwa i higieny. | ESBH_10-_U03, ESBH_10-_U02 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_5_K01 Doradztwo w zakresie ogólnych wymagań techniczno-budowlanych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy | ESBH_10-_K02, ESBH_10-_K01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_5_W01 Słuchacze uzyskają ogólną wiedzę w zakresie wymagań techniczno-budowlanych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy. |
3,0 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy | |
4,5 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_5_U01 Umiejętności oceny obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych pod względem spełnienia wymagań przepisów techniczno-budowlanych oraz bezpieczeństwa i higieny, oceny projektów stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych pod względem spełnienia wymagań przepisów bezpieczeństwa i higieny. | 2,0 | Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. |
3,0 | Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe. | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia. | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_5_K01 Doradztwo w zakresie ogólnych wymagań techniczno-budowlanych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy | 2,0 | Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności. | |
4,5 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141 ze zm. (tekst. jedn. Dz.U. 2019 poz. 1040), 2019
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy t.j. Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650 ze zm.
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, tekst jedn. Dz.U. z 21.05.2019 poz. 1186
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 kwietnia 2019 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Dz.U. 2019 poz. 1065
- Halina Wojciechowska-Piskorska, Andrzej Uzarczyk, BHP w budownictwie. Poradnik, TarBonus, 2010
- Korzeniewski W., Korzeniewski R., Warunki techniczne dla budynków i ich usytuowania - Poradnik, POLCEN, Warszawa, 2019
Literatura dodatkowa
- Kościukiewicz K., BHP w budownictwie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2019
- Klucha Waldemar, BHP na budowie, Wiedza i Praktyka, Warszawa, 2013