Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Europejskie programy pomocowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Europejskie programy pomocowe | ||
Specjalność | Logistyka w biznesie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę o Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania pomocy finansowej w ramach środków przekazywanych Polsce na inwestycje oraz projekty szkoleniowo-badawcze. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych, np. w rolnictwie, infrastrukturze czy samorządach. |
C-2 | Nabycie umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania wraz ze wskazaniem na możliwości pozyskania i wykorzystania środków finansowych kierowanych do Polski. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Założenia pomocy udzielanej krajom Unii Europejskiej | 1 |
T-W-2 | Rozwój integracji nowych członków Unii Europejskiej w kontekście udzielania pomocy finansowej | 1 |
T-W-3 | Cele i efekty Europejskich Programów Pomocowych | 2 |
T-W-4 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jako narzędzie zmniejszające dysproporcje rozwojowe regionów | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie Europejskiego Funduszu Spójności jako promocji spójności społecznej i gospodarczej | 2 |
T-W-6 | Finansowanie rolnictwa poprzez system dopłat bezpośrednich i narzędzia wsparcia pośredniego | 2 |
T-W-7 | Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa w świetle zmian sektorowych | 1 |
T-W-8 | 7 Program Ramowy jako największy instrument wsparcia badań naukowych | 2 |
T-W-9 | Inne mechanizmy finansowania, np. EOG, mechanizm Norweski, INTERREG IV | 1 |
T-W-10 | Program polskiej pomocy zagranicznej | 1 |
T-W-11 | Zaliczenie | 1 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 16 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 34 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie) |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków) |
M-3 | Metody praktyczne (wspólne omawianie problemów) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na koniec semestru praca zaliczeniowa teoretyczna, tj. test jednokrotnego wyboru. Ocena uzależniona od ilości uzyskanych punktów. |
S-2 | Ocena formująca: Obecność oraz aktywne uczestniczenie w zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D5/3.2_W01 Posiadanie wiedzy z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych, np. w rolnictwie, infrastrukturze czy samorządach. | E_2A_W01, E_2A_W08, E_2A_W11, E_2A_W02 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D5/3.2_U01 Umiejętność rozróżniania narzędzi finansowania wraz ze wskazaniem na możliwości pozyskania i wykorzystania środków finansowych kierowanych do Polski. | E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U06, E_2A_U16, E_2A_U18 | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D5/3.2_W01 Posiadanie wiedzy z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych, np. w rolnictwie, infrastrukturze czy samorządach. | 2,0 | Nie posiada wiedzy z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych | |
3,5 | Posiada ogólną wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych | |
4,0 | Posiada pełną wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych | |
4,5 | Posiada pełną wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych zdobytą na podstawie materiałów z wykładów rozszerzoną o wiedzę z literatury podstawowej | |
5,0 | Posiada pełną wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych zdobytą na podstawie materiałów z wykładów rozszerzoną o wiedzę z literatury podstawowej i uzupełniającej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D5/3.2_U01 Umiejętność rozróżniania narzędzi finansowania wraz ze wskazaniem na możliwości pozyskania i wykorzystania środków finansowych kierowanych do Polski. | 2,0 | Nie posiada umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania |
3,0 | Posiada podstawowe umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania | |
3,5 | Posiada większość umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania | |
4,0 | Posiada wszystkie umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania | |
4,5 | Posiada wszystkie umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania oraz dodatkowe nabyte we własnym zakresie na bazie literatury podstawowej | |
5,0 | Doskonale opanował wszystkie umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania, umiejętności opiera na szerokiej wiedzy teoretycznej wykraczającej poza zagadnienia przedstawione na zajęciach |
Literatura podstawowa
- Kubera P., Pomoc inwestycyjna dla przedsiębiorców w Unii Europejskiej, CeDeWu, 2019
- Tkaczyński J.W., Świstak M., Encyklopedia polityki regionalnej i funduszy europejskich, C.H. Beck, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Komisja Europejska, Europejskie Fundusze Strukturalne i Inwestycyjne na lata 2014-2020, Bruksela, 2015
- Tkaczyński J.W., Świstak M., Sztorc E., Projekty Europejskie. Praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych, C.H. Beck, 2018
- Małecka-Ziembińska Edyta, Fundusze Europejskie w Regionach, UE w Poznaniu, Poznań, 2020
- EU funding programmes, 2022, https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes