Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w turystyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody ilościowe w turystyce | ||
Specjalność | Gospodarka turystyczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagane podstawowe wiadomości z zakresu matematyki i statystyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Mierniki stosowane w badaniach turystyki (wskaźniki funkcji turystycznej miejscowości, wskaźniki intensywności ruchu turystycznego, wskaźnik wykorzystania pojemności noclegowej, wskaźniki charakteryzujące zagospodarowanie turystyczne, wskaźniki gęstości ruchu turystycznego). | 2 |
T-W-2 | Wskaźniki struktury, natężenia i dynamiki zjawisk turystycznych. | 3 |
T-W-3 | Statystyczna analiza dynamiki i wahań ruchu turystycznego. Ekonometryczne modele turystyki. | 3 |
T-W-4 | Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne. | 2 |
T-W-5 | Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów. | 4 |
T-W-6 | Zaliczenie | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 16 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenie | 18 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/1.1_W01 Student ma wiedzę o metodach statystycznych wykorzystywanych w turystyce. | E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
E_2A_D2/1.1_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej. | E_2A_W06, E_2A_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/1.1_U01 Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U08, E_2A_U09 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
E_2A_D2/1.1_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U07, E_2A_U08, E_2A_U09, E_2A_U12, E_2A_U21 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/1.1_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | E_2A_K01, E_2A_K04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/1.1_W01 Student ma wiedzę o metodach statystycznych wykorzystywanych w turystyce. | 2,0 | Student nie zna metod ilościowych wykorzystywanych w turystyce. |
3,0 | Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce. | |
3,5 | Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację. | |
4,0 | Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce. | |
4,5 | Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację. | |
5,0 | Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację, a także wie jakimi narzędziami należy posłużyć się realizując projekt badawczy. | |
E_2A_D2/1.1_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej. | 2,0 | Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej. |
3,0 | Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej. | |
3,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej. | |
4,0 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej. | |
4,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce turystycznej. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/1.1_U01 Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować badania, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego. |
3,0 | Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | |
3,5 | Student potrafi zorganizować większość etapów badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi. | |
E_2A_D2/1.1_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod ilościowych oraz przeprowadzić badań dotyczących turystyki. |
3,0 | Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań. | |
3,5 | Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją. | |
5,0 | Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia ilościowe, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/1.1_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupowy projekt badawczy. | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Kurek W., Turystyka, PWN, Warszawa, 2008
- Gołembski G., Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa, 2009
- Bąk I., Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorow w Polsce, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013
- Dębski M. (red.), Żuławska U. (red.), Innowacje-marketing-zarządzanie, Społecznej Akademii Nauk, Łódź-Warszawa, 2019
- Bąk I., Szczecińska B, Global Demographic Trends and Effects on Tourism, European Research Studies Journal, 2020, 23(4), s. 571-585
Literatura dodatkowa
- Bąk I., Wawrzyniak K., Ekonometryczna diagnoza ruchu turystycznego w podregionach Polski, SGGW, Warszawa, 2007
- Bąk I., Wolska G., Kizielewicz J., The Implementation of CSR Concept in Tourist Companies in Pomerania Euroregion Based on the Multiple Correspondence Analysis, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2019, 20(2), s. 215-232
- Bąk I., Kurtz M., Selected Aspects of Sustainable Tourism in the European Union Countries form the Point of View of the Implementation of the Sustainable Development Goals, European Research Studies Journal, 2021, 24(3), s. 114-129