Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim

Sylabus przedmiotu Zachowania ludzi w przedsiębiorstwach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zachowania ludzi w przedsiębiorstwach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu zarządzania organizacjami i zarządzania zasobami ludzkimi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracownika w organizacji
C-2Nabywanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania zachowań człowieka w organizacji
C-3Uzyskiwanie zdolności identyfikacji i kreowania mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza systemu wartości pracownika3
T-A-2Przywództwo w kształtowaniu zachowań pracowników3
T-A-3Praca zespołowa i role zespołowe3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć9
A-A-3Przygotowanie prezentacji dotyczącej wykonanych ćwiczeń7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda projektów
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena projektów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników badań i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań problemów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
E_2A_W04, E_2A_W05C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi ocenić wpływ czynników determinujących zachowania ludzi w przedsiębiorstwach
E_2A_U02, E_2A_U11C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2, M-1S-1
E_2A_O03_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opracowywać własne rozwiązania w zakresie wpływu na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U08C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2, M-1S-2, S-1
E_2A_O03_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie prezentować wyniki realizacji zadań ćwiczeniowych
E_2A_U13, E_2A_U14, E_2A_U20C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
2,0Student nie posiada wiedzy na temat detereminant zachowań indywidulanych i grupowych w organizacji
3,0Student potrafi charakteryzować kilka determinant zachowań i indywidualnych w organizacji
3,5Student potrafi scharakteryzować wszystkie przedstawione determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
4,0Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
4,5Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych oraz wytłumaczyć ich znaczenie dla organizacji
5,0Student potrafi scharakteryzować dokładnie wszystkie determinaty zachowań indywidualnych i grupowych, określić ich wpływ na organizację oraz zależności pomiędzy nimi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi ocenić wpływ czynników determinujących zachowania ludzi w przedsiębiorstwach
2,0Student nie umie zinterpretować wpływu poszczególnych czynników determinujących zachowanie jednostki w organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić wpływ kulku czynników na zachowanie jednostki
3,5Student umie ocenić wpływ wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki
4,0Student potrafi analizować wpływ wszystkich przedstawionych determinant zachowania jednostki oraz umie dokonać ich klasyfikacji
4,5Student umie dokonać oceny wpływu wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki, dokonać ich klasyfikacji oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student potrafi oszacować wpływ wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki, umie je uporządkować oraz dobrać i ocenić możliwość stosowania metod do ich identyfikacji
E_2A_O03_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opracowywać własne rozwiązania w zakresie wpływu na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
2,0Student nie potrafi opracowywać w sposób właściwy własnych rozwiązań mających wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
3,0Student potrafi opracowywać własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie charakteryzujące się licznymi błędami
3,5Student potrafi opracowywać własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie mające niewielkie uchybienia
4,0Student potrafi opracowywać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
4,5Student potrafi sporządzać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie oraz przeprowadzić ich analizę
5,0Student potrafi sporządzać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie, przeprowadzić ich analizę i podkreślić ich problematyczność
E_2A_O03_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie prezentować wyniki realizacji zadań ćwiczeniowych
2,0Student nie potrafi dokonać ustnej prezentacji wyników powierzonego mu zadania ćwiczeniowego
3,0Student potrafi dokonać pobieżnej prezentacji otrzymanych wyników zadań ćwiczeniowych
3,5Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników
4,0Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników
4,5Student umie przedstawić otrzymane wyniki zadań ćwiczeniowych oraz potrafi przeprowadzić dyskusję wyników wyrażając swoje spostrzeżenia
5,0Student w sposób precyzyjny umie przedstawić wyniki zadania ćwiczeniowego, przeprowadzić analizę otrzymanych wyników oraz wskazuje na wady i zalety proponowanych rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Katarzyna Januszkiewicz i zespół, Wielowymiarowa Analiza Zachowań Organizacyjnych (WAZO) w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2012, Można korzystać z wydań póżniejszych.
  2. Kuc B. R., Moczydłowska J. M., Zachowania organizacyjne: podręcznik akademicki, Difin, Warszawa, 2009
  3. Bogusz Mikuła, Anna Pietruszka-Ortyl, Zachowania organizacyjne. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2019
  4. Szaban J. M., Zachowania organizacyjne : aspekt międzykulturowy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2012
  5. Author removed at request of original publisher, Organizational Behavior, University of Minnesota Libraries Publishing, 2017, dostęona online: https://open.umn.edu/opentextbooks/textbooks/30

Literatura dodatkowa

  1. Artur Wilczyński, Wykorzystanie modelu Belbina do identyfikacji ról grupowych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, Ostrołęka, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza systemu wartości pracownika3
T-A-2Przywództwo w kształtowaniu zachowań pracowników3
T-A-3Praca zespołowa i role zespołowe3
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć9
A-A-3Przygotowanie prezentacji dotyczącej wykonanych ćwiczeń7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O03_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu różne rodzaje więzi społecznych i występujące między nimi prawidłowości
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracownika w organizacji
Treści programoweT-A-2Przywództwo w kształtowaniu zachowań pracowników
T-A-1Analiza systemu wartości pracownika
T-A-3Praca zespołowa i role zespołowe
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat detereminant zachowań indywidulanych i grupowych w organizacji
3,0Student potrafi charakteryzować kilka determinant zachowań i indywidualnych w organizacji
3,5Student potrafi scharakteryzować wszystkie przedstawione determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
4,0Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
4,5Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych oraz wytłumaczyć ich znaczenie dla organizacji
5,0Student potrafi scharakteryzować dokładnie wszystkie determinaty zachowań indywidualnych i grupowych, określić ich wpływ na organizację oraz zależności pomiędzy nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O03_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi ocenić wpływ czynników determinujących zachowania ludzi w przedsiębiorstwach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania zachowań człowieka w organizacji
C-3Uzyskiwanie zdolności identyfikacji i kreowania mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach
Treści programoweT-A-2Przywództwo w kształtowaniu zachowań pracowników
T-A-1Analiza systemu wartości pracownika
T-A-3Praca zespołowa i role zespołowe
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować wpływu poszczególnych czynników determinujących zachowanie jednostki w organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić wpływ kulku czynników na zachowanie jednostki
3,5Student umie ocenić wpływ wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki
4,0Student potrafi analizować wpływ wszystkich przedstawionych determinant zachowania jednostki oraz umie dokonać ich klasyfikacji
4,5Student umie dokonać oceny wpływu wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki, dokonać ich klasyfikacji oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student potrafi oszacować wpływ wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki, umie je uporządkować oraz dobrać i ocenić możliwość stosowania metod do ich identyfikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O03_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opracowywać własne rozwiązania w zakresie wpływu na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania zachowań człowieka w organizacji
C-3Uzyskiwanie zdolności identyfikacji i kreowania mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach
Treści programoweT-A-2Przywództwo w kształtowaniu zachowań pracowników
T-A-1Analiza systemu wartości pracownika
T-A-3Praca zespołowa i role zespołowe
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników badań i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań problemów
S-1Ocena podsumowująca: Ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracowywać w sposób właściwy własnych rozwiązań mających wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
3,0Student potrafi opracowywać własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie charakteryzujące się licznymi błędami
3,5Student potrafi opracowywać własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie mające niewielkie uchybienia
4,0Student potrafi opracowywać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
4,5Student potrafi sporządzać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie oraz przeprowadzić ich analizę
5,0Student potrafi sporządzać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie, przeprowadzić ich analizę i podkreślić ich problematyczność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O03_U03W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie prezentować wyniki realizacji zadań ćwiczeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U13Potrafi przygotować, w języku polskim lub obcym, różne prace pisemne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U14Potrafi przygotować, w języku polskim lub obcym, wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U20Potrafi raportować zamierzenia i efekty zrealizowanych działań w języku polskim lub obcym, komunikować się z otoczeniem i prowadzić debatę na tematy dotyczące zagadnień gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania zachowań człowieka w organizacji
C-3Uzyskiwanie zdolności identyfikacji i kreowania mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach
Treści programoweT-A-2Przywództwo w kształtowaniu zachowań pracowników
T-A-1Analiza systemu wartości pracownika
T-A-3Praca zespołowa i role zespołowe
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników badań i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań problemów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać ustnej prezentacji wyników powierzonego mu zadania ćwiczeniowego
3,0Student potrafi dokonać pobieżnej prezentacji otrzymanych wyników zadań ćwiczeniowych
3,5Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników
4,0Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników
4,5Student umie przedstawić otrzymane wyniki zadań ćwiczeniowych oraz potrafi przeprowadzić dyskusję wyników wyrażając swoje spostrzeżenia
5,0Student w sposób precyzyjny umie przedstawić wyniki zadania ćwiczeniowego, przeprowadzić analizę otrzymanych wyników oraz wskazuje na wady i zalety proponowanych rozwiązań