Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Probiotyki w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Probiotyki w żywności
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość mikrobiologii żywności, żywienia człowieka, dietetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zastosowanie probiotyków i probiotyków w preparatach mlekozastępczych dla niemowląt i dzieci.3
T-L-2Zastosowanie w przetwórstwie mięsnym oraz rybnym LAB3
T-L-3Bakteriocyny2
T-L-4Analiza składu kefirów i jogurtów oraz kiszonek dostępnych na rynku.3
T-L-5Żywność orientalna, jako źródło LAB2
T-L-6Zaliczenie2
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja bakterii kwasu mlekowego.2
T-W-2Probiotyki i prebiotyki2
T-W-3Oddziaływanie prozdrowotne mikroflory przewodu pokarmowego.3
T-W-4Immunomodulujące działanie synbiotyków2
T-W-5Dysbioza przewodu pokarmowego i jej znaczenie w zespole metabolicznym2
T-W-6Wykorzystanie bakterii fermentacji mlekowej do produkcji żywności orientalnej.2
T-W-7Alternatywne źródła LAB2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Konsultacje z nauczycielem5
A-L-4Analiza wskazanej literatury6
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-4zcid_W01
Student zna i rozumie wiedzę z zakresu właściwości i możliwości stosowania probiotyków w zaawansowanym stopniu. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Zna i rozumie wiedzę o składzie produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu.
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W13C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-4zcid_U01
Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w zakresie stosowania prebiotyków i probiotyków. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Portafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem pre- i probiotyków. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U08, TZZ_1A_U14C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-4zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie zastosowania pro- i prebiotyków w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-4zcid_W01
Student zna i rozumie wiedzę z zakresu właściwości i możliwości stosowania probiotyków w zaawansowanym stopniu. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Zna i rozumie wiedzę o składzie produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu.
2,0Student nie zna immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego. Nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu możliwości stosowania probiotyków.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-4zcid_U01
Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w zakresie stosowania prebiotyków i probiotyków. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Portafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem pre- i probiotyków. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zastosować pebiotyków i probiotyków w dietach osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-4zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie zastosowania pro- i prebiotyków w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Monika Trząskowska, Eliza Żerańska, Zastosowania bakterii probiotycznych., Żywność, 2002, 3(32)Supl
  2. Jakub Ruszkowski, Adrian Szewczyk, Jacek M. Witkowski., Przegląd doustnych prebiotyków, probiotyków, synbiotyków i postbiotyków dostępnych na polskim rynku aptecznym., Farm. Pol., 2018, 7, (2): 114-122, DOI: 10.32383/farmpol/119464
  3. Adrianna Nowak, Katarzyna Śliżewska, Zdzisława Libudzisz, Jerzy Socha., Probiotyki -efekty zdrowotne., ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość., 4 (71), 20 – 36, 2010
  4. Kaliomaki M., Salminen S., Arvilommi H., Kero P., Koskinen P., Isolauri E., Probiotics in primary prevention of atopic disease: a randomized placebo – controlled trial, The Lancet, 2001, 357, 1076-1079

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, FOOD FORUM, https://food-forum.pl/
  2. Vasiljevic T., Shah N.P., Probiotics – from Metchnikoff to bioactives., Int. Dairy J., 2008, 18, 714-728
  3. Ley R.E., Tumbaugh P., Klein S., Gordon J.I., Human gut microbes associated with obesity., Nature, 2006, 444: 1022-1023

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zastosowanie probiotyków i probiotyków w preparatach mlekozastępczych dla niemowląt i dzieci.3
T-L-2Zastosowanie w przetwórstwie mięsnym oraz rybnym LAB3
T-L-3Bakteriocyny2
T-L-4Analiza składu kefirów i jogurtów oraz kiszonek dostępnych na rynku.3
T-L-5Żywność orientalna, jako źródło LAB2
T-L-6Zaliczenie2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja bakterii kwasu mlekowego.2
T-W-2Probiotyki i prebiotyki2
T-W-3Oddziaływanie prozdrowotne mikroflory przewodu pokarmowego.3
T-W-4Immunomodulujące działanie synbiotyków2
T-W-5Dysbioza przewodu pokarmowego i jej znaczenie w zespole metabolicznym2
T-W-6Wykorzystanie bakterii fermentacji mlekowej do produkcji żywności orientalnej.2
T-W-7Alternatywne źródła LAB2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Konsultacje z nauczycielem5
A-L-4Analiza wskazanej literatury6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4zcid_W01Student zna i rozumie wiedzę z zakresu właściwości i możliwości stosowania probiotyków w zaawansowanym stopniu. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Zna i rozumie wiedzę o składzie produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej. Zna charakterystykę towaroznawczą surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych. Zna w zaawansowanym stopniu suplementy diety i preparaty dietetyczne.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego.
Treści programoweT-L-3Bakteriocyny
T-L-2Zastosowanie w przetwórstwie mięsnym oraz rybnym LAB
T-L-1Zastosowanie probiotyków i probiotyków w preparatach mlekozastępczych dla niemowląt i dzieci.
T-L-5Żywność orientalna, jako źródło LAB
T-L-6Zaliczenie
T-L-4Analiza składu kefirów i jogurtów oraz kiszonek dostępnych na rynku.
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja bakterii kwasu mlekowego.
T-W-4Immunomodulujące działanie synbiotyków
T-W-2Probiotyki i prebiotyki
T-W-6Wykorzystanie bakterii fermentacji mlekowej do produkcji żywności orientalnej.
T-W-5Dysbioza przewodu pokarmowego i jej znaczenie w zespole metabolicznym
T-W-3Oddziaływanie prozdrowotne mikroflory przewodu pokarmowego.
T-W-7Alternatywne źródła LAB
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego. Nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu możliwości stosowania probiotyków.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4zcid_U01Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w zakresie stosowania prebiotyków i probiotyków. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Portafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem pre- i probiotyków. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U08Potrafi dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych w analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać i krytycznie ocenić organizmy pasożytnicze.
TZZ_1A_U14Potrafi zaprojektować, ocenić i skorygować jadłospis dla różnych grup ludności. Potrafi krytycznie ocenić dobór składników diety w celu zwiększenia jej efektów prozdrowotnych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego.
Treści programoweT-L-3Bakteriocyny
T-L-2Zastosowanie w przetwórstwie mięsnym oraz rybnym LAB
T-L-1Zastosowanie probiotyków i probiotyków w preparatach mlekozastępczych dla niemowląt i dzieci.
T-L-5Żywność orientalna, jako źródło LAB
T-L-6Zaliczenie
T-L-4Analiza składu kefirów i jogurtów oraz kiszonek dostępnych na rynku.
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja bakterii kwasu mlekowego.
T-W-4Immunomodulujące działanie synbiotyków
T-W-2Probiotyki i prebiotyki
T-W-6Wykorzystanie bakterii fermentacji mlekowej do produkcji żywności orientalnej.
T-W-5Dysbioza przewodu pokarmowego i jej znaczenie w zespole metabolicznym
T-W-3Oddziaływanie prozdrowotne mikroflory przewodu pokarmowego.
T-W-7Alternatywne źródła LAB
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zastosować pebiotyków i probiotyków w dietach osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4zcid_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie zastosowania pro- i prebiotyków w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego.
Treści programoweT-L-3Bakteriocyny
T-L-2Zastosowanie w przetwórstwie mięsnym oraz rybnym LAB
T-L-1Zastosowanie probiotyków i probiotyków w preparatach mlekozastępczych dla niemowląt i dzieci.
T-L-5Żywność orientalna, jako źródło LAB
T-L-6Zaliczenie
T-L-4Analiza składu kefirów i jogurtów oraz kiszonek dostępnych na rynku.
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja bakterii kwasu mlekowego.
T-W-4Immunomodulujące działanie synbiotyków
T-W-2Probiotyki i prebiotyki
T-W-6Wykorzystanie bakterii fermentacji mlekowej do produkcji żywności orientalnej.
T-W-5Dysbioza przewodu pokarmowego i jej znaczenie w zespole metabolicznym
T-W-3Oddziaływanie prozdrowotne mikroflory przewodu pokarmowego.
T-W-7Alternatywne źródła LAB
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.