Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Środowiskowe zagrożenia bezpieczeństwa żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Środowiskowe zagrożenia bezpieczeństwa żywności
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 18 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 18 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu toksykologii, chemii, analizy instrumentalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników środowiskowych wpływających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pobieranie próbek środowiskowych4
T-L-2Metody wyodrębniania substancji szkodliwych z żywności.8
T-L-3Wykorzystanie podstawowych metod analitycznych w ocenie środowiskowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności6
18
wykłady
T-W-1Bezpieczeństwo środowiskowe żywności. Definicja i różne aspekty4
T-W-2Zagrożenia zdrowia ludzi wynikajace z naruszenia bezpieczeństwa ekologicznego. Źródła i przykłady zagrożeń środowiskowych.8
T-W-3Problemy etyczne i ekologiczne. Wpływ na bezpieczeństwo żywności4
T-W-4Zagrożenia generowane przez katastrofy ekologiczne2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3przygotowanie do zaliczenia6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3przygotowanie do egzaminu6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem i cwiczeniami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D6oaizjz_W01
Posiada podstawową wiedze dotyczącą środowiskowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności. Zna podstawową terminologię i potrafi ją stosować. Zna podstawowe substancje niebezpieczne obecne w srodowisku. potrafi opisać ich obieg i wpływ na człowieka
TZZ_2A_W03, TZZ_2A_W04C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D6oaizjz_U01
Student potrafi wyszukiwać, analizować i interpretować dostępne informacje. Potrafi zaplanować i wykonać badania samodzielnie lub w zespole, potrafi opracować ich wyniki oraz przedstawić je w formie ustnej i pisemnej.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D6oaizjz_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy stosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę.
TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03C-1T-W-3M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D6oaizjz_W01
Posiada podstawową wiedze dotyczącą środowiskowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności. Zna podstawową terminologię i potrafi ją stosować. Zna podstawowe substancje niebezpieczne obecne w srodowisku. potrafi opisać ich obieg i wpływ na człowieka
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę związaną z tematyką przedmiotu,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D6oaizjz_U01
Student potrafi wyszukiwać, analizować i interpretować dostępne informacje. Potrafi zaplanować i wykonać badania samodzielnie lub w zespole, potrafi opracować ich wyniki oraz przedstawić je w formie ustnej i pisemnej.
2,0
3,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D6oaizjz_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy stosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę.
2,0
3,0Spełnia podstawowe wymagania w zakresie kompetencji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Walker C.H., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
  3. Witczak A., Sikorski Z.E. (ed.), Toxins and other harmful compounds in foods, CRC Press, Taylor & Francis Group, USA, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma: Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny; Przemysł Spożywczy; Acta Scientiarum Polonorum - Technologia Alimentaria.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pobieranie próbek środowiskowych4
T-L-2Metody wyodrębniania substancji szkodliwych z żywności.8
T-L-3Wykorzystanie podstawowych metod analitycznych w ocenie środowiskowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności6
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bezpieczeństwo środowiskowe żywności. Definicja i różne aspekty4
T-W-2Zagrożenia zdrowia ludzi wynikajace z naruszenia bezpieczeństwa ekologicznego. Źródła i przykłady zagrożeń środowiskowych.8
T-W-3Problemy etyczne i ekologiczne. Wpływ na bezpieczeństwo żywności4
T-W-4Zagrożenia generowane przez katastrofy ekologiczne2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3przygotowanie do egzaminu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D6oaizjz_W01Posiada podstawową wiedze dotyczącą środowiskowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności. Zna podstawową terminologię i potrafi ją stosować. Zna podstawowe substancje niebezpieczne obecne w srodowisku. potrafi opisać ich obieg i wpływ na człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
TZZ_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wpływ zanieczyszczeń różnego pochodzenia obecnych w środowisku na jakość i bezpieczeństwo żywności, ma pogłębioną wiedzę o toksynach roślinnych i zwierzęcych, szkodnikach.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników środowiskowych wpływających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-W-1Bezpieczeństwo środowiskowe żywności. Definicja i różne aspekty
T-W-4Zagrożenia generowane przez katastrofy ekologiczne
T-W-3Problemy etyczne i ekologiczne. Wpływ na bezpieczeństwo żywności
T-W-2Zagrożenia zdrowia ludzi wynikajace z naruszenia bezpieczeństwa ekologicznego. Źródła i przykłady zagrożeń środowiskowych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja związana z wykładem i cwiczeniami.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę związaną z tematyką przedmiotu,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D6oaizjz_U01Student potrafi wyszukiwać, analizować i interpretować dostępne informacje. Potrafi zaplanować i wykonać badania samodzielnie lub w zespole, potrafi opracować ich wyniki oraz przedstawić je w formie ustnej i pisemnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, prowadzić debatę w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników środowiskowych wpływających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-L-1Pobieranie próbek środowiskowych
T-L-2Metody wyodrębniania substancji szkodliwych z żywności.
T-L-3Wykorzystanie podstawowych metod analitycznych w ocenie środowiskowych zagrożeń bezpieczeństwa żywności
Metody nauczaniaM-3Dyskusja związana z wykładem i cwiczeniami.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D6oaizjz_K01Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy stosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności z zakresu technologii żywności.
TZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników środowiskowych wpływających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-W-3Problemy etyczne i ekologiczne. Wpływ na bezpieczeństwo żywności
Metody nauczaniaM-3Dyskusja związana z wykładem i cwiczeniami.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Spełnia podstawowe wymagania w zakresie kompetencji
3,5
4,0
4,5
5,0