Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Technologia spożywczych produktów fermentowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia spożywczych produktów fermentowanych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 18 4,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia żywności, Biochemia, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae.2
T-L-2Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.2
T-L-3Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.3
T-L-4Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.2
T-L-5Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.2
T-L-6Produkcja wina owocowego.2
T-L-7Produkcja miodu pitnego-trójniak2
T-L-8Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.1
T-L-9Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych1
T-L-10Produkcja fermentowanych sosów rybnych1
18
wykłady
T-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.2
T-W-2Produkcja drożdży prasowanych.2
T-W-3Browarnictwo1
T-W-4Produkty fermentowane z nasion roślin strączkowych1
T-W-5Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.1
T-W-6Technologia kwasu octowego i mlekowego.1
T-W-7Gorzelnictwo: technologia procesu zacierania i fermentacji.2
T-W-8Gorzelnictwo: technologia destylacji i rektyfikacji2
T-W-9Technologia produkcji fermentowanych sosów rybnych1
T-W-10Piekarstwo: biotechnologia zakwasu piekarskiego.2
T-W-11Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.2
T-W-12Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych18
A-L-2Opracowanie wyników ćwiczeń5
A-L-3Przygotowanie do kolokwium20
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Analiza wskazanej literatury15
61
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładzie18
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu48
A-W-4Analiza wskazanej literatury48
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-3Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-4Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-5Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-6Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D9tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Rozumie w zaawansowanym stopniu technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu.
TZZ_1A_W01, TZZ_1A_W04C-1T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D9tiz_U01
W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji, w tym dobór maszyn i urządzeń do przetwórstwa. W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole oraz ma umiejętność samokształcenia.
TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U17C-1T-L-8, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-10M-2, M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D9tiz_K01
Student jest gotowy do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) powieważ rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
TZZ_1A_K01C-1T-L-8, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-10M-2, M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D9tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Rozumie w zaawansowanym stopniu technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej standardu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D9tiz_U01
W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji, w tym dobór maszyn i urządzeń do przetwórstwa. W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole oraz ma umiejętność samokształcenia.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D9tiz_K01
Student jest gotowy do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) powieważ rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Biotechnologia żywności, Sigma NOT, Warszawa, 2003, 1
  2. Czupryński B, Aktualne problemy gorzelnictwa rolniczego, Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1983, 1
  3. Czupryński B., Postępy w biotechnologii procesu fermentacji alkoholowej, Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2004, 1
  4. Lewis M.J., Young T.W., Piwowarstwo, PWN, Warszawa, 2001, 1

Literatura dodatkowa

  1. --, Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny (czasopismo), --, --, 2011
  2. ALCOHOL, Elsevier, USA, ISSN: 0741-8329

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae.2
T-L-2Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.2
T-L-3Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.3
T-L-4Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.2
T-L-5Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.2
T-L-6Produkcja wina owocowego.2
T-L-7Produkcja miodu pitnego-trójniak2
T-L-8Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.1
T-L-9Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych1
T-L-10Produkcja fermentowanych sosów rybnych1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.2
T-W-2Produkcja drożdży prasowanych.2
T-W-3Browarnictwo1
T-W-4Produkty fermentowane z nasion roślin strączkowych1
T-W-5Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.1
T-W-6Technologia kwasu octowego i mlekowego.1
T-W-7Gorzelnictwo: technologia procesu zacierania i fermentacji.2
T-W-8Gorzelnictwo: technologia destylacji i rektyfikacji2
T-W-9Technologia produkcji fermentowanych sosów rybnych1
T-W-10Piekarstwo: biotechnologia zakwasu piekarskiego.2
T-W-11Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.2
T-W-12Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych18
A-L-2Opracowanie wyników ćwiczeń5
A-L-3Przygotowanie do kolokwium20
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Analiza wskazanej literatury15
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładzie18
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu48
A-W-4Analiza wskazanej literatury48
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D9tiz_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Rozumie w zaawansowanym stopniu technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W01Zna i rozumie zagadnienia z zakresu chemii nieorganicznej i organicznej, zna właściwości pierwiastków, związków organicznych i nieorganicznych, oraz rozumie mechanizmy reakcji chemicznych.
TZZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu higieny i toksykologii żywności, ma zaawansowaną wiedzę o niebezpiecznych czynnikach obecnych w surowcach i produktach spożywczych, zna i rozumie zasady zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-W-5Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.
T-W-6Technologia kwasu octowego i mlekowego.
T-W-12Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.
T-W-2Produkcja drożdży prasowanych.
T-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.
T-W-7Gorzelnictwo: technologia procesu zacierania i fermentacji.
T-W-8Gorzelnictwo: technologia destylacji i rektyfikacji
T-W-11Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.
T-W-10Piekarstwo: biotechnologia zakwasu piekarskiego.
T-W-9Technologia produkcji fermentowanych sosów rybnych
T-W-3Browarnictwo
T-W-4Produkty fermentowane z nasion roślin strączkowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
M-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D9tiz_U01W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji, w tym dobór maszyn i urządzeń do przetwórstwa. W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole oraz ma umiejętność samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U17Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-L-8Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.
T-L-6Produkcja wina owocowego.
T-L-3Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.
T-L-1Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae.
T-L-2Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.
T-L-7Produkcja miodu pitnego-trójniak
T-L-4Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.
T-L-5Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.
T-L-9Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych
T-L-10Produkcja fermentowanych sosów rybnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
M-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D9tiz_K01Student jest gotowy do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) powieważ rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-L-8Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.
T-L-6Produkcja wina owocowego.
T-L-3Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.
T-L-1Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae.
T-L-2Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.
T-L-7Produkcja miodu pitnego-trójniak
T-L-4Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.
T-L-5Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.
T-L-9Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych
T-L-10Produkcja fermentowanych sosów rybnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
M-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu