Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna związków toksycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza instrumentalna związków toksycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii ogólnej i analitycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w badaniach związków toksycznych
C-2Student powinien zapoznać się z podstawową aparaturą analityczną wykorzystywaną w analizie zanieczyszczeń, jej budową, obsługą oraz metodyka przeprowadzania podstawowych analiz z jej wykorzystaniem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie i interpretacja wyników pomiarów. Zagadnienia jakości w analizie.2
T-L-2Metody elektrochemiczne w laboratorium.1
T-L-3podstawy metod spektrometrycznych. Wykorzystanie w praktyce2
T-L-4Podstawowe metody chromatograficzne w analizie zanieczyszczeń. Przygotowanie próbek i analiza. Zastosowania w praktyce.2
T-L-5Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).2
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, podział i zadania analizy instrumentalnej. Związki toksyczne występujące w żywności i środowiski. Zagadnienia jakości w analizie.1
T-W-2Pobieranie i przygotowanie próbek do analizy. Cel, aparatura, odczynniki.2
T-W-3Podstawy elektrochemicznych metod analitycznych2
T-W-4Metody analityczne wykorzystujące absorpcję lub emisję promieniowania. Podstawowe prawa i definicje. Zalety, wady i przeznaczenie metod.2
T-W-5Podstawowe metody chromatograficzne i ich wykorzystanie w analizie zanieczyszczeń. Zalety, wady i przeznaczenie metod.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Opracowanie sprawozdań i referatu6
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-1_W01
Zna zasady pozwalające na bezpieczna pracę w laboratorium analitycznym. Zna terminologię stosowaną w analizie instrumentalnej, podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy, zasady doboru metod analitycznych. Zna metody opracowania wyników pomiarów. Zna zagadnienia zwiazane z utrzymaniem jakości w laboratorium.
TZZ_1A_W06C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-1_U01
Student potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U09C-2, C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-4, S-5, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-1_K01
Student jest kreatywny w doborze metod analitycznych, ma świadomość kosztów analizy instrumentalnej. Wykazuje dbałość o efekty swej pracy. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za wyniki analiz. Ma świadomość konieczności samokształcenia. Potrafi pracować w zespole
TZZ_1A_K01C-2, C-1T-W-4, T-L-5M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-5, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-1_W01
Zna zasady pozwalające na bezpieczna pracę w laboratorium analitycznym. Zna terminologię stosowaną w analizie instrumentalnej, podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy, zasady doboru metod analitycznych. Zna metody opracowania wyników pomiarów. Zna zagadnienia zwiazane z utrzymaniem jakości w laboratorium.
2,0
3,0Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą stosowanych metod analitycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-1_U01
Student potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski.
2,0
3,0Student stosuje poprawną terminologię. Pracuje zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratorium. Pod nadzorem potrafi przeprowadzić proste analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-1_K01
Student jest kreatywny w doborze metod analitycznych, ma świadomość kosztów analizy instrumentalnej. Wykazuje dbałość o efekty swej pracy. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za wyniki analiz. Ma świadomość konieczności samokształcenia. Potrafi pracować w zespole
2,0
3,0Student potrafi współpracować w grupie, jednak zachowuje bierną postawę. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007
  2. Marczenko Z., Balcerzak M., Spektrofotometryczne metody w analizie chemicznej, PWN, 1998
  3. Silverstein R.,M., Webster F., X., Kiemle D.,J, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, PWN, 2012
  4. Ryszard Kocjan, Chemia analityczna T2. Analiza instrumentalna, PZWL, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kealey D., Haines ., J., Chemia analityczna. Krótkie wykłady, PWN, 2009
  2. Journal of Food Composition and Analysis, Czasopismo
  3. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, Czasopismo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie i interpretacja wyników pomiarów. Zagadnienia jakości w analizie.2
T-L-2Metody elektrochemiczne w laboratorium.1
T-L-3podstawy metod spektrometrycznych. Wykorzystanie w praktyce2
T-L-4Podstawowe metody chromatograficzne w analizie zanieczyszczeń. Przygotowanie próbek i analiza. Zastosowania w praktyce.2
T-L-5Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, podział i zadania analizy instrumentalnej. Związki toksyczne występujące w żywności i środowiski. Zagadnienia jakości w analizie.1
T-W-2Pobieranie i przygotowanie próbek do analizy. Cel, aparatura, odczynniki.2
T-W-3Podstawy elektrochemicznych metod analitycznych2
T-W-4Metody analityczne wykorzystujące absorpcję lub emisję promieniowania. Podstawowe prawa i definicje. Zalety, wady i przeznaczenie metod.2
T-W-5Podstawowe metody chromatograficzne i ich wykorzystanie w analizie zanieczyszczeń. Zalety, wady i przeznaczenie metod.2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Opracowanie sprawozdań i referatu6
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO2-1_W01Zna zasady pozwalające na bezpieczna pracę w laboratorium analitycznym. Zna terminologię stosowaną w analizie instrumentalnej, podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy, zasady doboru metod analitycznych. Zna metody opracowania wyników pomiarów. Zna zagadnienia zwiazane z utrzymaniem jakości w laboratorium.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej. Zna charakterystykę towaroznawczą surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w badaniach związków toksycznych
Treści programoweT-W-3Podstawy elektrochemicznych metod analitycznych
T-W-4Metody analityczne wykorzystujące absorpcję lub emisję promieniowania. Podstawowe prawa i definicje. Zalety, wady i przeznaczenie metod.
T-W-5Podstawowe metody chromatograficzne i ich wykorzystanie w analizie zanieczyszczeń. Zalety, wady i przeznaczenie metod.
T-W-1Podstawowe pojęcia, podział i zadania analizy instrumentalnej. Związki toksyczne występujące w żywności i środowiski. Zagadnienia jakości w analizie.
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą stosowanych metod analitycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO2-1_U01Student potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U09Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania. Potrafi wykryć zafałszowania żywności.
Cel przedmiotuC-2Student powinien zapoznać się z podstawową aparaturą analityczną wykorzystywaną w analizie zanieczyszczeń, jej budową, obsługą oraz metodyka przeprowadzania podstawowych analiz z jej wykorzystaniem.
C-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w badaniach związków toksycznych
Treści programoweT-L-3podstawy metod spektrometrycznych. Wykorzystanie w praktyce
T-L-4Podstawowe metody chromatograficzne w analizie zanieczyszczeń. Przygotowanie próbek i analiza. Zastosowania w praktyce.
T-L-5Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).
T-L-2Metody elektrochemiczne w laboratorium.
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje poprawną terminologię. Pracuje zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratorium. Pod nadzorem potrafi przeprowadzić proste analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO2-1_K01Student jest kreatywny w doborze metod analitycznych, ma świadomość kosztów analizy instrumentalnej. Wykazuje dbałość o efekty swej pracy. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za wyniki analiz. Ma świadomość konieczności samokształcenia. Potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-2Student powinien zapoznać się z podstawową aparaturą analityczną wykorzystywaną w analizie zanieczyszczeń, jej budową, obsługą oraz metodyka przeprowadzania podstawowych analiz z jej wykorzystaniem.
C-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w badaniach związków toksycznych
Treści programoweT-W-4Metody analityczne wykorzystujące absorpcję lub emisję promieniowania. Podstawowe prawa i definicje. Zalety, wady i przeznaczenie metod.
T-L-5Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi współpracować w grupie, jednak zachowuje bierną postawę. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0