Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Procesy membranowe technologii żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy membranowe technologii żywności
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z obszaru nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu procesów membranowych stosowanych w technologii żywności. Poznanie budowy, rodzajów membran i poszczególnych technik membranowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratorium membranowym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń1
T-L-2Zastosowanie technik membranowych w technologii wody - zastosowanie procesu nanofiltracji (NF) w uzdatnianiu wody w module membranowym jedno i trzyrurowym (membrany ceramiczne - cut off 1,0 i 3,0 kD)3
T-L-3Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - wykorzystanie procesu nanofiltracji (NF) w oczyszczaniu serwatki jako odpadu z przemysłu mleczarskiego2
T-L-4Badanie zjawiska foulingu membran ceramicznych po procesie nanofilrtacji serwatki3
9
wykłady
T-W-1Procesy separacji i techniki membranowe w stosowane technologii zywności (technologie czyszczące i technologie czystsze; wykorzystanie technik membranowych w technologiach hydrydowych)2
T-W-2Podstawy procesów membranowych stosowanych w technologii żywności (rodzaje membran i procesów membranowych, membrany polimerowe i nieorganiczne oraz formowane dynamicznie, membrany ciekłe; ciśnieniowe techniki membranowe, mikro-, ultra- i nanofiltracja, odwrócona osmoza, inne techniki membranowe; moduły i instalacje membranowe);2
T-W-3Zastosowanie technik membranowych w procesie uzdatniania wody wykorzystywanej w zakładach przemysłu spożywczego i oczyszczania ścieków poprodukcyjnych2
T-W-4Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - w mleczarstwie. Zatężanie serwatki metodą odwróconej osmozy. Ultrafiltracja - zastosowanie do utylizacji i przerobu serwatki. Mikrofiltracja i demineralizacja serwatki.1
T-W-5Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - klarowanie piwa, wina i soków, zatężanie soków owocowych, usuwanie bakterii z mleka, separacja drożdży2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Opracowanie wyników z laboratorium10
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium12
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów12
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5tzpw_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zjawiska, metody i teorie z zakresu technik membranowych stosowanych w technologii żywności, z uwzględnieniem budowy, rodzajów i metod otrzymywania membran i rodzajów technik membranowych oraz rodzajów przymysłu spożywczego wykorzytujacych procesy membranowe jako elementy jednostkowe w produkcji żywności.
TZZ_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-3, M-1S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5tzpw_U02
Student potrfi w stopniu zaawansowanym wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w zaplanowaniu i przeprowadzeniu procesu ciśnieniowej separacji membranowej z zachowaniem zasad pracy i przepisów BHP podczas obsługi modułu membranowego i dedykowanego sprzętu laboratoryjnego. Na podstawie uzyskanych pomiarów i analiz chemicznych potrafi obliczyć wielkośći charakteryzujące procesy membranowe - tj. prędkośći strumienia permeatu, wydajność membran) oraz określić stężenia wybranych składników nadawy, permeatu, retentatu z określeniem stopnia ich retencji. Na podsyawie tych informacji potrafi dokonać krytycznej analizy i interpretacji wyników.
TZZ_1A_U22C-1T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5tzpw_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotów współpracować w grupie w trakcie zajęć laboratoryjnych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni membranowej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregację i utylizację odpadów powstajacych podczas wykonywanych doświadczeń.
TZZ_1A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5tzpw_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zjawiska, metody i teorie z zakresu technik membranowych stosowanych w technologii żywności, z uwzględnieniem budowy, rodzajów i metod otrzymywania membran i rodzajów technik membranowych oraz rodzajów przymysłu spożywczego wykorzytujacych procesy membranowe jako elementy jednostkowe w produkcji żywności.
2,0Student w niezadowalającym stopniu opanował obowiązujący materiał.Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5tzpw_U02
Student potrfi w stopniu zaawansowanym wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w zaplanowaniu i przeprowadzeniu procesu ciśnieniowej separacji membranowej z zachowaniem zasad pracy i przepisów BHP podczas obsługi modułu membranowego i dedykowanego sprzętu laboratoryjnego. Na podstawie uzyskanych pomiarów i analiz chemicznych potrafi obliczyć wielkośći charakteryzujące procesy membranowe - tj. prędkośći strumienia permeatu, wydajność membran) oraz określić stężenia wybranych składników nadawy, permeatu, retentatu z określeniem stopnia ich retencji. Na podsyawie tych informacji potrafi dokonać krytycznej analizy i interpretacji wyników.
2,0Student nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP pracowni membranowej. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać instalacji membranowej i sprzętu laboratoryjnego jak również nie potrafi przeprowadzić procesu filtracji. Nie posiada umiejętności interpretacji uzyskanych wyników i wyciągania wniosków.
3,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie instalację membranową i aparaturę. Posiada umiejętność przeprowadzenia doświadczenia lub analizy niekiedy pod nadzorem i przy pomocy prowadzącego. Nie zawsze potrafi na podstawie wykonanej analizy zinterpretować uzyskane wyniki.
3,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje instalację membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia eksperymentu lub analizy chemicznej a na jej podstawie podejmuje próbę interpretacji uzyskanych wyników.
4,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Prawidłowo obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętość samodzielnego przeprowadzenia peksperymentu a następnie analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń podejmuje udaną próbę interpretacji wyników i formułuje prawidłowe wnioski.
4,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, sprawnie obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzania eksperymentu i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń prawidłowo interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski.
5,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, bardzo sprawnie obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia eksperymentu i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń analizuje a następnie bezbłędnie interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5tzpw_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotów współpracować w grupie w trakcie zajęć laboratoryjnych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni membranowej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregację i utylizację odpadów powstajacych podczas wykonywanych doświadczeń.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rautenbach R., Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996
  2. Bodzek M., J. Bohdziewicz, K. Konieczny, Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
  3. Bodzek M., Konieczny K., Usuwanie zanieczyszczeń nieorganicznych ze środowiska wodnego metodami membranowymi, Wydawnictwo Seidel-Przywecki, Warszawa, 2011
  4. Króliczak P, Jankowski T., Procesy membranowe w przemyśle spożywczym., www.up.poznan.pl/ztoiw/dydaktyka/procesy_ membranowe.pdf., Poznań, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Bodzek M., Konieczny K, Wykorzystanie procesów membranowych w uzdatnianiu wody, Oficyna Wydawnicza Projprzem – EKO, Bydgoszcz, 2005
  2. A. B. Yaroslavtsev - EDITOR-IN-CHIEF, Membranes and membrane technologie, Springer

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratorium membranowym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń1
T-L-2Zastosowanie technik membranowych w technologii wody - zastosowanie procesu nanofiltracji (NF) w uzdatnianiu wody w module membranowym jedno i trzyrurowym (membrany ceramiczne - cut off 1,0 i 3,0 kD)3
T-L-3Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - wykorzystanie procesu nanofiltracji (NF) w oczyszczaniu serwatki jako odpadu z przemysłu mleczarskiego2
T-L-4Badanie zjawiska foulingu membran ceramicznych po procesie nanofilrtacji serwatki3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy separacji i techniki membranowe w stosowane technologii zywności (technologie czyszczące i technologie czystsze; wykorzystanie technik membranowych w technologiach hydrydowych)2
T-W-2Podstawy procesów membranowych stosowanych w technologii żywności (rodzaje membran i procesów membranowych, membrany polimerowe i nieorganiczne oraz formowane dynamicznie, membrany ciekłe; ciśnieniowe techniki membranowe, mikro-, ultra- i nanofiltracja, odwrócona osmoza, inne techniki membranowe; moduły i instalacje membranowe);2
T-W-3Zastosowanie technik membranowych w procesie uzdatniania wody wykorzystywanej w zakładach przemysłu spożywczego i oczyszczania ścieków poprodukcyjnych2
T-W-4Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - w mleczarstwie. Zatężanie serwatki metodą odwróconej osmozy. Ultrafiltracja - zastosowanie do utylizacji i przerobu serwatki. Mikrofiltracja i demineralizacja serwatki.1
T-W-5Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - klarowanie piwa, wina i soków, zatężanie soków owocowych, usuwanie bakterii z mleka, separacja drożdży2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Opracowanie wyników z laboratorium10
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium12
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów12
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5tzpw_W01Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zjawiska, metody i teorie z zakresu technik membranowych stosowanych w technologii żywności, z uwzględnieniem budowy, rodzajów i metod otrzymywania membran i rodzajów technik membranowych oraz rodzajów przymysłu spożywczego wykorzytujacych procesy membranowe jako elementy jednostkowe w produkcji żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące składników żywności, przemian i oddziaływań między nimi. Zna i rozumie główne przemiany biochemiczne.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu procesów membranowych stosowanych w technologii żywności. Poznanie budowy, rodzajów membran i poszczególnych technik membranowych.
Treści programoweT-W-1Procesy separacji i techniki membranowe w stosowane technologii zywności (technologie czyszczące i technologie czystsze; wykorzystanie technik membranowych w technologiach hydrydowych)
T-W-2Podstawy procesów membranowych stosowanych w technologii żywności (rodzaje membran i procesów membranowych, membrany polimerowe i nieorganiczne oraz formowane dynamicznie, membrany ciekłe; ciśnieniowe techniki membranowe, mikro-, ultra- i nanofiltracja, odwrócona osmoza, inne techniki membranowe; moduły i instalacje membranowe);
T-W-3Zastosowanie technik membranowych w procesie uzdatniania wody wykorzystywanej w zakładach przemysłu spożywczego i oczyszczania ścieków poprodukcyjnych
T-W-4Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - w mleczarstwie. Zatężanie serwatki metodą odwróconej osmozy. Ultrafiltracja - zastosowanie do utylizacji i przerobu serwatki. Mikrofiltracja i demineralizacja serwatki.
Metody nauczaniaM-3Metody podające: objaśnienie, opis
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niezadowalającym stopniu opanował obowiązujący materiał.Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5tzpw_U02Student potrfi w stopniu zaawansowanym wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w zaplanowaniu i przeprowadzeniu procesu ciśnieniowej separacji membranowej z zachowaniem zasad pracy i przepisów BHP podczas obsługi modułu membranowego i dedykowanego sprzętu laboratoryjnego. Na podstawie uzyskanych pomiarów i analiz chemicznych potrafi obliczyć wielkośći charakteryzujące procesy membranowe - tj. prędkośći strumienia permeatu, wydajność membran) oraz określić stężenia wybranych składników nadawy, permeatu, retentatu z określeniem stopnia ich retencji. Na podsyawie tych informacji potrafi dokonać krytycznej analizy i interpretacji wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U22Potrafi dostrzegać aspekty pozatechniczne w rozwiązywaniu problemów technologicznych.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu procesów membranowych stosowanych w technologii żywności. Poznanie budowy, rodzajów membran i poszczególnych technik membranowych.
Treści programoweT-L-4Badanie zjawiska foulingu membran ceramicznych po procesie nanofilrtacji serwatki
T-L-2Zastosowanie technik membranowych w technologii wody - zastosowanie procesu nanofiltracji (NF) w uzdatnianiu wody w module membranowym jedno i trzyrurowym (membrany ceramiczne - cut off 1,0 i 3,0 kD)
T-L-1BHP w laboratorium membranowym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń
T-L-3Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - wykorzystanie procesu nanofiltracji (NF) w oczyszczaniu serwatki jako odpadu z przemysłu mleczarskiego
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP pracowni membranowej. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać instalacji membranowej i sprzętu laboratoryjnego jak również nie potrafi przeprowadzić procesu filtracji. Nie posiada umiejętności interpretacji uzyskanych wyników i wyciągania wniosków.
3,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie instalację membranową i aparaturę. Posiada umiejętność przeprowadzenia doświadczenia lub analizy niekiedy pod nadzorem i przy pomocy prowadzącego. Nie zawsze potrafi na podstawie wykonanej analizy zinterpretować uzyskane wyniki.
3,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje instalację membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia eksperymentu lub analizy chemicznej a na jej podstawie podejmuje próbę interpretacji uzyskanych wyników.
4,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Prawidłowo obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętość samodzielnego przeprowadzenia peksperymentu a następnie analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń podejmuje udaną próbę interpretacji wyników i formułuje prawidłowe wnioski.
4,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, sprawnie obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzania eksperymentu i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń prawidłowo interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski.
5,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, bardzo sprawnie obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia eksperymentu i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń analizuje a następnie bezbłędnie interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5tzpw_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotów współpracować w grupie w trakcie zajęć laboratoryjnych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni membranowej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregację i utylizację odpadów powstajacych podczas wykonywanych doświadczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu procesów membranowych stosowanych w technologii żywności. Poznanie budowy, rodzajów membran i poszczególnych technik membranowych.
Treści programoweT-W-1Procesy separacji i techniki membranowe w stosowane technologii zywności (technologie czyszczące i technologie czystsze; wykorzystanie technik membranowych w technologiach hydrydowych)
T-W-2Podstawy procesów membranowych stosowanych w technologii żywności (rodzaje membran i procesów membranowych, membrany polimerowe i nieorganiczne oraz formowane dynamicznie, membrany ciekłe; ciśnieniowe techniki membranowe, mikro-, ultra- i nanofiltracja, odwrócona osmoza, inne techniki membranowe; moduły i instalacje membranowe);
T-W-3Zastosowanie technik membranowych w procesie uzdatniania wody wykorzystywanej w zakładach przemysłu spożywczego i oczyszczania ścieków poprodukcyjnych
T-W-5Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - klarowanie piwa, wina i soków, zatężanie soków owocowych, usuwanie bakterii z mleka, separacja drożdży
T-W-4Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - w mleczarstwie. Zatężanie serwatki metodą odwróconej osmozy. Ultrafiltracja - zastosowanie do utylizacji i przerobu serwatki. Mikrofiltracja i demineralizacja serwatki.
T-L-4Badanie zjawiska foulingu membran ceramicznych po procesie nanofilrtacji serwatki
T-L-2Zastosowanie technik membranowych w technologii wody - zastosowanie procesu nanofiltracji (NF) w uzdatnianiu wody w module membranowym jedno i trzyrurowym (membrany ceramiczne - cut off 1,0 i 3,0 kD)
T-L-1BHP w laboratorium membranowym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń
T-L-3Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - wykorzystanie procesu nanofiltracji (NF) w oczyszczaniu serwatki jako odpadu z przemysłu mleczarskiego
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0