Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Warzywnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Warzywnictwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 10,0 ECTS (formy) 10,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,00,38zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW6 20 1,00,48egzamin
laboratoriaL6 10 1,00,23zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa i chemii środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wskazanie i analiza czynników wzrostu i rozwoju roślin w uprawie polowej i pod osłonami
C-2Charakteryzowanie, rozpoznawanie i biologia gatunków roślin warzywnych
C-3Zapoznanie studentów z rozmnażaniem, pielęgnacją, przyspieszaniem zbioru warzyw
C-4Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw w uprawie na polu i pod osłonami
C-5Układanie zmianowania i płodozmianu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka botaniczna i cechy odmianowe warzyw uprawianych pod osłonami (pomidor, papryka, ogórek, sałata szklarniowa, rzodkiewka, rzodkiew, kapusta pekińska i in.). Charakterystyka odmian warzyw szklarniowych. Dobór odmian do typu uprawy.15
15
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podział warzyw na rodziny botaniczne i grupy użytkowe. Charakterystyka botaniczna i częsci jadalne gatunków z poszczególnych grup warzyw, rozmnażanie warzyw, produkcja rozsady warzyw, siew i sadzenie, pielęgnacja warzyw, ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami, przyspieszona uprawa warzyw w uprawie polowej25
25
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Odmianoznawstwo warzyw polowych z grupy: kapustnych, rzepowatych, psiankowatych, dyniowatych, korzeniowych, cebulowych, liściowych, strączkowych, wieloletnich i różnych.15
15
laboratoria
T-L-1Zagospodarowanie warzywnika z wykorzystaniem metod i odmian warzyw do uprawy polowej i uprawy pod osłonami.10
10
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie i ocena cech odmianowych warzyw: kapustnych, rzepowatych, psiankowatych, dyniowatych, korzeniowych, cebulowych, liściowych, strączkowych, wieloletnich i różnych.15
15
wykłady
T-W-1Dzieje roślin warzywnych. Ośrodki pochodzenia warzyw. Produkcja warzyw, spożycie i przetwórstwo w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji warzywniczej. Tendencje rozwoju w uprawie warzyw. Znaczenie warzyw w diecie i ich wartość odżywcza. Warunki klimatu i gleby do uprawy warzyw, wymagania roślin warzywnych, rejonizacja uprawy. Zmianowanie i płodozmian w uprawie warzyw. Dojrzewanie i zbiór warzyw. Traktowanie pozbiorcze warzyw. Przygotowanie warzyw do obrotu i transport.15
T-W-2Agrotechnika wybranych gatunków warzyw polowych z grup: kapustnych (brokuł, kalarepa, kapusta brukselska, jarmuż, kapusta pekińska) oraz rzepowatych, korzeniowych, liściowych i strączkowych.15
30
wykłady
T-W-1Warzywnictwo pod osłonami w Polsce i na świecie. Czynniki klimatyczne i ekonomiczne decydujące o lokalizacji szklarni.4
T-W-2Typy szklarni i wyposażenie obiektów szklarniowych. Wykorzystanie osłon z tworzyw sztucznych w uprawie warzyw. Typy tuneli.4
T-W-3Metody uprawy pomidora, ogórka, papryki, sałaty, rzodkiewki, rzodkwi, kapusty pekińskiej i innych gatunków warzyw w pomieszczeniach w podłożach organicznych i inertnych.10
T-W-4Pędzenie warzyw w szklarni2
20
wykłady
T-W-1Agrotechnika gatunków warzyw polowych z grupy: psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, wieloletnich i różnych.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć audytoryjnych.10
30
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych25
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Studiowanie literatury i czasopism ogrodniczych13
A-A-4Zapoznanie się z materiałem roślinnym świeżym i zielnikowym (kolekcja, zielniki)10
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia10
60
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Studiowanie literatury6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Realizacja projektu zagospodarowania warzywnika10
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.6
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Gromadzenie i opracowanie literatury przedmiotu6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje.3
A-W-3Przygotowanie do dyskusji w ramach wykładu konwersatoryjnego.9
A-W-4Gromadzenie i opracowanie literatury przedmiotu.9
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia9
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu z wykładów6
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do udziału w wykładach5
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe (dyskusja dydaktyczna)
M-3Metody poszukujące: ćwiczeniowa, projektowa
M-4Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: projekt
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C09_W01
Student zna ośrodki pochodzenia warzyw, potrafi nazwać i klasyfikować gatunki i podstawowe odmiany z różnych grup botanicznych
OG_1A_W03, OG_1A_W14C-2, C-4T-L-1M-1S-1
OG_1A_C09_W02
Definiuje dane agrotechniczne i metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych
OG_1A_W14C-4T-W-2M-1, M-4S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C09_U01
Student potrafi rozpoznać gatunki i dobiera odmiany warzyw polowych i szklarniowych do terminów i metod uprawy
OG_1A_U05, OG_1A_U06C-2, C-4T-A-1M-4, M-2S-2, S-4
OG_1A_C09_U02
Ocenia wpływ czynników klimatycznych na wzrost roślin polowych i steruje tymi czynnikami w warunkach szklarniowych
OG_1A_U06, OG_1A_U10C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-4S-1, S-2, S-4
OG_1A_C09_U03
Planuje i organizuje proces produkcji warzyw na polu i pod osłonami, (układanie zmianowania, płodozmianu, siew, sadzenie rozsady, dobór podłoża, nawożenie, pielęgnacja, dobór osłon i zbiór)
OG_1A_U06C-4T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-4, M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C09_K01
Ma świadomość potrzeby produkcji żywności o wysokiej jakości
OG_1A_K04C-3, C-1, C-4, C-5T-W-2, T-W-2, T-A-1M-1, M-4, M-2S-3, S-2, S-4
OG_1A_C09_K03
Absolwent ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia
OG_1A_K01C-3, C-2, C-4T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-4, M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C09_W01
Student zna ośrodki pochodzenia warzyw, potrafi nazwać i klasyfikować gatunki i podstawowe odmiany z różnych grup botanicznych
2,0Student nie opanował zakresu wiedzy w stopniu podstawowym
3,0Student wymienia ośrodki pochodzenia warzyw i podstawowe gatunki warzyw
3,5Student wymienia i charakteryzuje miejsca pochodzenia i podstawowe gatunki roślin warzywnych
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu znajomości pochodzenia, charakteryzuje warzywa dla poszczególnych stref klimatycznych
4,5Student wymienia i charakteryzuje wszystkie ośrodki pochodzenia warzyw, klasyfikuje większość gatunków i odmian z różnych grup botanicznych
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat powiązań pomiędzy środowiskiem naturalnym a adaptacją roślin do poszczególnych stref klimatycznych. Wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane gatunki warzyw
OG_1A_C09_W02
Definiuje dane agrotechniczne i metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student definiuje podstawowe dane agrotechniczne dotyczące uprawy ważniejszych gatunków warzyw w uprawie polowej i szklarniowej. Student wymienia poznane metody uprawy warzyw
3,5Student wymienia i charakteryzuje poznane metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Definiuje dane agrotechniczne dotyczące uprawy warzyw
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych
4,5Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Proponuje właściwe metody uprawy dla poszczególnych gatunków warzyw w zależności od przeznaczenia zbioru
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu terminów oraz metod uprawy warzyw. Samodzielnie proponuje właściwe metody uprawy oraz rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych stosowanych w uprawie konkretnych gatunków warzyw

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C09_U01
Student potrafi rozpoznać gatunki i dobiera odmiany warzyw polowych i szklarniowych do terminów i metod uprawy
2,0Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym
3,0Student potrafi wymienić podstawowe gatunki warzyw i odmiany
3,5Student wymienia poznane gatunki warzyw i ich odmiany oraz na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe gatunki
4,0Student na podstawie cech morfologicznych określa wybrane gatunki i odmiany warzyw
4,5Student na podstawie cech morfologicznych potrafi rozpoznać wszystkie poznane gatunki i odmiany ważniejszych gospodarczo warzyw
5,0Student na podstawie cech morfologicznych potrafi rozpoznać wszystkie poznane gatunki i odmiany. Posiada umiejętność doboru właściwych odmian warzyw do terminów i metod ich uprawy
OG_1A_C09_U02
Ocenia wpływ czynników klimatycznych na wzrost roślin polowych i steruje tymi czynnikami w warunkach szklarniowych
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student umie wymienić czynniki klimatyczne wpływające na wzrost roślin w uprawie polowej i szklarniowej
3,5Student umie wymienić i scharakteryzować czynniki klimatyczne wpływające na wzrost roślin w uprawie polowej i szklarniowej
4,0Student posiada umiejętność oceny wpływu czynników klimatycznych na wzrost roślin warzywnych
4,5Student posiada umiejętność oceny wpływu czynników klimatycznych na wzrost i rozwój roślin warzywnych oraz doboru metod zmniejszających negatywne skutki działania czynników środowiska
5,0Student umie wykorzystać zjawiska termo- i fotoperiodyzmu w uprawie warzyw. Posiada też umiejętność sterowania czynnikami klimatycznymi w czasie uprawy warzyw w szklarni
OG_1A_C09_U03
Planuje i organizuje proces produkcji warzyw na polu i pod osłonami, (układanie zmianowania, płodozmianu, siew, sadzenie rozsady, dobór podłoża, nawożenie, pielęgnacja, dobór osłon i zbiór)
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student umie planować proces produkcji podstawowych gatunków warzyw
3,5Student umie planować i organizować proces produkcji podstawowych gatunków warzyw
4,0Student umie planować i organizować proces produkcji większości poznanych gatunków warzyw
4,5Student umie planować i organizować proces produkcji wszystkich poznanych gatunków warzyw zgodnie z właściwymi zasadami agrotechniki
5,0Student umie dostosować profil produkcji warzyw w zależności od czynników środowiska oraz wymagań odbiorcy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C09_K01
Ma świadomość potrzeby produkcji żywności o wysokiej jakości
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Ma świadomość wpływu czynników środowiska na wielkość oraz jakość plonu warzyw
3,5Jest świadomy skutków niepowodzeń w uprawie roślin warzywnych pod wpływem czynników środowiska
4,0Mając świadomość w zakresie potrzeb produkcji warzyw wysokiej jakości, steruje czynnikami klimatycznymi w szklarni i dobiera właściwe metody uprawy warzyw polowych
4,5Student ma wysoką świadomość potrzeby produkcji warzyw wysokiej jakości
5,0Student ma bardzo wysoką świadomość potrzeby produkcji warzyw wysokiej jakości
OG_1A_C09_K03
Absolwent ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia
2,0Absolwent nie ma wpojonych nawyków ustawicznego kształcenia się
3,0Absolwent w małym stopniu ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się
3,5Absolwent w stopniu dostatecznym ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia
4,0Absolwent jest dobrze przygotowany do podjęcia studiów II stopnia i ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się
4,5Absolwent ma w wysokim stopniu wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i podejmowania studiów
5,0Absolwent ma w bardzo wysokim stopniu wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest dobrze przygotowany do podejmowania studiów II stopnia, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób

Literatura podstawowa

  1. Orłowski M. (red.), Polowa uprawa warzyw, Wydaw. Brasika, Szczecin, Szczecin, 2000
  2. Orłowski M., Kołota E. (red.), Uprawa warzyw, Wydaw. Brasika Szczecin, Szczecin, 1999
  3. Knaflewski M. (red.), Ogólna uprawa warzyw, PWRiL Poznań, Poznań, 2007
  4. Knaflewski M. (red.), Uprawa warzyw w pomieszczeniach, PWRiL, Poznań, 2010
  5. Grabowska A., Jędrszczyk E., Sękara A., Odmianoznawstwo roślin warzywnych, Wydaw. UR w Krakowie, Kraków, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Kołota. E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, Wydaw. UWP Wrocław, Wrocław, 2007
  2. Wysocka-Owczarek M., Uprawa pomidorów w szklarniach i tunelach foliowych, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, Warszawa, 2010
  3. Pudelski T. (red.), Uprawa warzyw pod osłonami, PWRiL, Poznań, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka botaniczna i cechy odmianowe warzyw uprawianych pod osłonami (pomidor, papryka, ogórek, sałata szklarniowa, rzodkiewka, rzodkiew, kapusta pekińska i in.). Charakterystyka odmian warzyw szklarniowych. Dobór odmian do typu uprawy.15
15

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podział warzyw na rodziny botaniczne i grupy użytkowe. Charakterystyka botaniczna i częsci jadalne gatunków z poszczególnych grup warzyw, rozmnażanie warzyw, produkcja rozsady warzyw, siew i sadzenie, pielęgnacja warzyw, ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami, przyspieszona uprawa warzyw w uprawie polowej25
25

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Odmianoznawstwo warzyw polowych z grupy: kapustnych, rzepowatych, psiankowatych, dyniowatych, korzeniowych, cebulowych, liściowych, strączkowych, wieloletnich i różnych.15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zagospodarowanie warzywnika z wykorzystaniem metod i odmian warzyw do uprawy polowej i uprawy pod osłonami.10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie i ocena cech odmianowych warzyw: kapustnych, rzepowatych, psiankowatych, dyniowatych, korzeniowych, cebulowych, liściowych, strączkowych, wieloletnich i różnych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dzieje roślin warzywnych. Ośrodki pochodzenia warzyw. Produkcja warzyw, spożycie i przetwórstwo w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji warzywniczej. Tendencje rozwoju w uprawie warzyw. Znaczenie warzyw w diecie i ich wartość odżywcza. Warunki klimatu i gleby do uprawy warzyw, wymagania roślin warzywnych, rejonizacja uprawy. Zmianowanie i płodozmian w uprawie warzyw. Dojrzewanie i zbiór warzyw. Traktowanie pozbiorcze warzyw. Przygotowanie warzyw do obrotu i transport.15
T-W-2Agrotechnika wybranych gatunków warzyw polowych z grup: kapustnych (brokuł, kalarepa, kapusta brukselska, jarmuż, kapusta pekińska) oraz rzepowatych, korzeniowych, liściowych i strączkowych.15
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warzywnictwo pod osłonami w Polsce i na świecie. Czynniki klimatyczne i ekonomiczne decydujące o lokalizacji szklarni.4
T-W-2Typy szklarni i wyposażenie obiektów szklarniowych. Wykorzystanie osłon z tworzyw sztucznych w uprawie warzyw. Typy tuneli.4
T-W-3Metody uprawy pomidora, ogórka, papryki, sałaty, rzodkiewki, rzodkwi, kapusty pekińskiej i innych gatunków warzyw w pomieszczeniach w podłożach organicznych i inertnych.10
T-W-4Pędzenie warzyw w szklarni2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Agrotechnika gatunków warzyw polowych z grupy: psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, wieloletnich i różnych.10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć audytoryjnych.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych25
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Studiowanie literatury i czasopism ogrodniczych13
A-A-4Zapoznanie się z materiałem roślinnym świeżym i zielnikowym (kolekcja, zielniki)10
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Studiowanie literatury6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Realizacja projektu zagospodarowania warzywnika10
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Gromadzenie i opracowanie literatury przedmiotu6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje.3
A-W-3Przygotowanie do dyskusji w ramach wykładu konwersatoryjnego.9
A-W-4Gromadzenie i opracowanie literatury przedmiotu.9
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia9
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu z wykładów6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do udziału w wykładach5
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C09_W01Student zna ośrodki pochodzenia warzyw, potrafi nazwać i klasyfikować gatunki i podstawowe odmiany z różnych grup botanicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W03student ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki, niezbędną do rozumienia zależności między strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów i populacji oraz obejmującej systematykę roślin, ich pochodzenie i fitogeografię
OG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Cel przedmiotuC-2Charakteryzowanie, rozpoznawanie i biologia gatunków roślin warzywnych
C-4Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw w uprawie na polu i pod osłonami
Treści programoweT-L-1Zagospodarowanie warzywnika z wykorzystaniem metod i odmian warzyw do uprawy polowej i uprawy pod osłonami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zakresu wiedzy w stopniu podstawowym
3,0Student wymienia ośrodki pochodzenia warzyw i podstawowe gatunki warzyw
3,5Student wymienia i charakteryzuje miejsca pochodzenia i podstawowe gatunki roślin warzywnych
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu znajomości pochodzenia, charakteryzuje warzywa dla poszczególnych stref klimatycznych
4,5Student wymienia i charakteryzuje wszystkie ośrodki pochodzenia warzyw, klasyfikuje większość gatunków i odmian z różnych grup botanicznych
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat powiązań pomiędzy środowiskiem naturalnym a adaptacją roślin do poszczególnych stref klimatycznych. Wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane gatunki warzyw
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C09_W02Definiuje dane agrotechniczne i metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Cel przedmiotuC-4Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw w uprawie na polu i pod osłonami
Treści programoweT-W-2Agrotechnika wybranych gatunków warzyw polowych z grup: kapustnych (brokuł, kalarepa, kapusta brukselska, jarmuż, kapusta pekińska) oraz rzepowatych, korzeniowych, liściowych i strączkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-4Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: projekt
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student definiuje podstawowe dane agrotechniczne dotyczące uprawy ważniejszych gatunków warzyw w uprawie polowej i szklarniowej. Student wymienia poznane metody uprawy warzyw
3,5Student wymienia i charakteryzuje poznane metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Definiuje dane agrotechniczne dotyczące uprawy warzyw
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych
4,5Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Proponuje właściwe metody uprawy dla poszczególnych gatunków warzyw w zależności od przeznaczenia zbioru
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu terminów oraz metod uprawy warzyw. Samodzielnie proponuje właściwe metody uprawy oraz rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych stosowanych w uprawie konkretnych gatunków warzyw
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C09_U01Student potrafi rozpoznać gatunki i dobiera odmiany warzyw polowych i szklarniowych do terminów i metod uprawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-2Charakteryzowanie, rozpoznawanie i biologia gatunków roślin warzywnych
C-4Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw w uprawie na polu i pod osłonami
Treści programoweT-A-1Charakterystyka botaniczna i cechy odmianowe warzyw uprawianych pod osłonami (pomidor, papryka, ogórek, sałata szklarniowa, rzodkiewka, rzodkiew, kapusta pekińska i in.). Charakterystyka odmian warzyw szklarniowych. Dobór odmian do typu uprawy.
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film
M-2Metody problemowe (dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym
3,0Student potrafi wymienić podstawowe gatunki warzyw i odmiany
3,5Student wymienia poznane gatunki warzyw i ich odmiany oraz na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe gatunki
4,0Student na podstawie cech morfologicznych określa wybrane gatunki i odmiany warzyw
4,5Student na podstawie cech morfologicznych potrafi rozpoznać wszystkie poznane gatunki i odmiany ważniejszych gospodarczo warzyw
5,0Student na podstawie cech morfologicznych potrafi rozpoznać wszystkie poznane gatunki i odmiany. Posiada umiejętność doboru właściwych odmian warzyw do terminów i metod ich uprawy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C09_U02Ocenia wpływ czynników klimatycznych na wzrost roślin polowych i steruje tymi czynnikami w warunkach szklarniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Cel przedmiotuC-1Wskazanie i analiza czynników wzrostu i rozwoju roślin w uprawie polowej i pod osłonami
Treści programoweT-W-1Warzywnictwo pod osłonami w Polsce i na świecie. Czynniki klimatyczne i ekonomiczne decydujące o lokalizacji szklarni.
T-W-3Metody uprawy pomidora, ogórka, papryki, sałaty, rzodkiewki, rzodkwi, kapusty pekińskiej i innych gatunków warzyw w pomieszczeniach w podłożach organicznych i inertnych.
T-W-2Typy szklarni i wyposażenie obiektów szklarniowych. Wykorzystanie osłon z tworzyw sztucznych w uprawie warzyw. Typy tuneli.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-4Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student umie wymienić czynniki klimatyczne wpływające na wzrost roślin w uprawie polowej i szklarniowej
3,5Student umie wymienić i scharakteryzować czynniki klimatyczne wpływające na wzrost roślin w uprawie polowej i szklarniowej
4,0Student posiada umiejętność oceny wpływu czynników klimatycznych na wzrost roślin warzywnych
4,5Student posiada umiejętność oceny wpływu czynników klimatycznych na wzrost i rozwój roślin warzywnych oraz doboru metod zmniejszających negatywne skutki działania czynników środowiska
5,0Student umie wykorzystać zjawiska termo- i fotoperiodyzmu w uprawie warzyw. Posiada też umiejętność sterowania czynnikami klimatycznymi w czasie uprawy warzyw w szklarni
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C09_U03Planuje i organizuje proces produkcji warzyw na polu i pod osłonami, (układanie zmianowania, płodozmianu, siew, sadzenie rozsady, dobór podłoża, nawożenie, pielęgnacja, dobór osłon i zbiór)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-4Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw w uprawie na polu i pod osłonami
Treści programoweT-W-2Agrotechnika wybranych gatunków warzyw polowych z grup: kapustnych (brokuł, kalarepa, kapusta brukselska, jarmuż, kapusta pekińska) oraz rzepowatych, korzeniowych, liściowych i strączkowych.
T-W-1Warzywnictwo pod osłonami w Polsce i na świecie. Czynniki klimatyczne i ekonomiczne decydujące o lokalizacji szklarni.
T-W-3Metody uprawy pomidora, ogórka, papryki, sałaty, rzodkiewki, rzodkwi, kapusty pekińskiej i innych gatunków warzyw w pomieszczeniach w podłożach organicznych i inertnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-4Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film
M-2Metody problemowe (dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student umie planować proces produkcji podstawowych gatunków warzyw
3,5Student umie planować i organizować proces produkcji podstawowych gatunków warzyw
4,0Student umie planować i organizować proces produkcji większości poznanych gatunków warzyw
4,5Student umie planować i organizować proces produkcji wszystkich poznanych gatunków warzyw zgodnie z właściwymi zasadami agrotechniki
5,0Student umie dostosować profil produkcji warzyw w zależności od czynników środowiska oraz wymagań odbiorcy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C09_K01Ma świadomość potrzeby produkcji żywności o wysokiej jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z rozmnażaniem, pielęgnacją, przyspieszaniem zbioru warzyw
C-1Wskazanie i analiza czynników wzrostu i rozwoju roślin w uprawie polowej i pod osłonami
C-4Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw w uprawie na polu i pod osłonami
C-5Układanie zmianowania i płodozmianu
Treści programoweT-W-2Agrotechnika wybranych gatunków warzyw polowych z grup: kapustnych (brokuł, kalarepa, kapusta brukselska, jarmuż, kapusta pekińska) oraz rzepowatych, korzeniowych, liściowych i strączkowych.
T-W-2Typy szklarni i wyposażenie obiektów szklarniowych. Wykorzystanie osłon z tworzyw sztucznych w uprawie warzyw. Typy tuneli.
T-A-1Charakterystyka botaniczna i cechy odmianowe warzyw uprawianych pod osłonami (pomidor, papryka, ogórek, sałata szklarniowa, rzodkiewka, rzodkiew, kapusta pekińska i in.). Charakterystyka odmian warzyw szklarniowych. Dobór odmian do typu uprawy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-4Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film
M-2Metody problemowe (dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: projekt
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Ma świadomość wpływu czynników środowiska na wielkość oraz jakość plonu warzyw
3,5Jest świadomy skutków niepowodzeń w uprawie roślin warzywnych pod wpływem czynników środowiska
4,0Mając świadomość w zakresie potrzeb produkcji warzyw wysokiej jakości, steruje czynnikami klimatycznymi w szklarni i dobiera właściwe metody uprawy warzyw polowych
4,5Student ma wysoką świadomość potrzeby produkcji warzyw wysokiej jakości
5,0Student ma bardzo wysoką świadomość potrzeby produkcji warzyw wysokiej jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C09_K03Absolwent ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z rozmnażaniem, pielęgnacją, przyspieszaniem zbioru warzyw
C-2Charakteryzowanie, rozpoznawanie i biologia gatunków roślin warzywnych
C-4Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw w uprawie na polu i pod osłonami
Treści programoweT-W-1Warzywnictwo pod osłonami w Polsce i na świecie. Czynniki klimatyczne i ekonomiczne decydujące o lokalizacji szklarni.
T-W-2Typy szklarni i wyposażenie obiektów szklarniowych. Wykorzystanie osłon z tworzyw sztucznych w uprawie warzyw. Typy tuneli.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-3Metody poszukujące: ćwiczeniowa, projektowa
M-4Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film
M-2Metody problemowe (dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie ma wpojonych nawyków ustawicznego kształcenia się
3,0Absolwent w małym stopniu ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się
3,5Absolwent w stopniu dostatecznym ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia
4,0Absolwent jest dobrze przygotowany do podjęcia studiów II stopnia i ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się
4,5Absolwent ma w wysokim stopniu wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i podejmowania studiów
5,0Absolwent ma w bardzo wysokim stopniu wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest dobrze przygotowany do podejmowania studiów II stopnia, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób