Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa w języku angielskim (S2)

Sylabus przedmiotu Recycling:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa w języku angielskim
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Recycling
Specjalność Processing of Polymer Materials
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Błędzki <Andrzej.Bledzki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Mydłowska <katarzyna_mydlowska@zut.edu.pl>, Zenon Tartakowski <Zenon.Tartakowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basic knowledge about material science – polymer materials.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Understanding the steps to the appropriate, rational use of waste materials and equipment.
C-2Ability to estimate the problems related to recycling of materials.
C-3Learning about machines and devices for recycling of plastics.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Introduction to safety procedures and rules in laboratory. General description of machines and devices.6
T-L-2Shredding of different types of materials and their classification.6
T-L-3Rinsing, drying and modification ground or defibrillated materials.6
T-L-4Preparation and melt compounding blends of different recycled materials, using single and/or twin-screw extruder.6
T-L-5Injection molding of recycled materials and estimation their properties.6
30
wykłady
T-W-1Introduction, basic concepts and terminology.2
T-W-2Storage, mechanical and pneumatic internal transport.4
T-W-3Grinding methods of different materials and products. Different types of grinding mills.4
T-W-4Special methods of products and material grinding.4
T-W-5Classification and sorting of ground products.4
T-W-6Separation methods of ground and non-ground products made of different types of materials, including plastics.4
T-W-7Agglomeration and compounding.4
T-W-8Recycling plants for plastics.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Participation in the classes.30
A-L-2Preparation for the laboratory classes based on lecture and indicated literature.7
A-L-3Preparation of the written report on the implementation of project task.15
A-L-4Preparation for „entrance test”.8
60
wykłady
A-W-1Attendence in the lectures.30
A-W-2Getting acquainted with the indicated literature.10
A-W-3Preparation oneself for the oral form of the exam.15
A-W-4Consultations.4
A-W-5Passing the lecture in the form of oral exam.1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informative lecture, movie / multimedia presentation.
M-2Laboratory classes.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Completion of the project course on the basis of correctly executed tasks and correctly prepared written report.
S-2Ocena podsumowująca: Completion of the course in the form of oral answer.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_PTP/08-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem materiałów. Powinien umieć zdefiniować warunki magazynowania i transpotru wewnątrzzakładowego. Powinien być w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów. Powinien umieć zaproponować specjalne metody rozdrabniania w zależności od rodzaju wyrobu lub materiału. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z klasyfikowaniem i sortowaniem rozdrobnionych materiałów. Powinien być w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów. Powinien umieć wskazać stosowne metody do aglomeracji i kompaudowania materiałów. Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu tworzyw sztucznych.
ME_2A_W02, ME_2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_PTP/08-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Powinien umieć wykorzystywać różne młynki służące do rozdrabniania materiałów. Powinien umieć przeprowadzić proces mycia, modyfikacji i suszenia rozdrobnionych materiałów. Powinien umieć przygotować i skompaundować mieszaniny różnych materiałów na wytłaczarce jedno- lub dwuślimakowej. Powinien umieć przygotować metodą wtrysku kształtki z materiałów recyklingowych i oznaczyć ich właściwości.
ME_2A_U10, ME_2A_U02C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_PTP/08-2_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań.
ME_2A_K01, ME_2A_K03C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_2A_PTP/08-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem materiałów. Powinien umieć zdefiniować warunki magazynowania i transpotru wewnątrzzakładowego. Powinien być w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów. Powinien umieć zaproponować specjalne metody rozdrabniania w zależności od rodzaju wyrobu lub materiału. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z klasyfikowaniem i sortowaniem rozdrobnionych materiałów. Powinien być w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów. Powinien umieć wskazać stosowne metody do aglomeracji i kompaudowania materiałów. Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu tworzyw sztucznych.
2,0The student has not acquired basic knowledge of the subject.
3,0The student has acquired the basic knowledge of the subject, but he is not able to apply it entirely.
3,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0Student has acquired the basic knowledge of the subject. The student is able to indicate ways to solve a specified problem.
4,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 4.0 and 5.0.
5,0The student has acquired knowledge of the subject. The student is able to use the acquired knowledge to choose the most effective solution for specified problem. Student is able to explain these choices.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_2A_PTP/08-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Powinien umieć wykorzystywać różne młynki służące do rozdrabniania materiałów. Powinien umieć przeprowadzić proces mycia, modyfikacji i suszenia rozdrobnionych materiałów. Powinien umieć przygotować i skompaundować mieszaniny różnych materiałów na wytłaczarce jedno- lub dwuślimakowej. Powinien umieć przygotować metodą wtrysku kształtki z materiałów recyklingowych i oznaczyć ich właściwości.
2,0The student has not acquired basic knowledge of the laboratory classes.
3,0The student has acquired the basic knowledge of the subject, but he is not able to apply it in laboratory entirely.
3,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0Student has acquired the basic knowledge of the subject. The student is able to indicate ways to solve a laboratory problems.
4,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 4.0 and 5.0.
5,0The student has acquired knowledge of the subject. The student is able to use the acquired knowledge to choose the most effective solution for laboratory problems. Student is able to explain these choices.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_2A_PTP/08-2_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań.
2,0The student is inactive. During work, they take advantage of others' accomplishments. The student shows no interest in the subject.
3,0The student performs the work on their own. The student does not show a willingness to cooperate with other students and the person conducting the classes.
3,5The assessment of the student's attitude is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0The student performs the work on their own. The student eagerly joins the team and cooperate with other students and the person conducting the classes.
4,5The assessment of the student's attitude is assessed to 4.0 and 5.0.
5,0The student exhibits the leadership features, organizes the work of the team in the way which increases the quality of the work they are assigned to. The student displays interest in knowledge beyond the framework of the subject.

Literatura podstawowa

  1. La Mantia F., Handbook of Plastics Recycling, Rapra Technology, Shawbury, 2002
  2. Scheirs J., Polymer Recycling: Science, Technology and Applications, John Wiley and Sons, Chichester, 1998
  3. Henstock M., Polymer Recycling, Rapra Technology, Shawbury, 2001
  4. Bisio A., Xanthos M., How to Manage Plastic Waste, Hanser, Munich, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Lund H., The Mc-Graw Hill Recycling Handbook, McGraw-Hill, New York, 1993
  2. Ehrig R. J., Plastics Recycling - Products and Processing, Hanser, Munich, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Introduction to safety procedures and rules in laboratory. General description of machines and devices.6
T-L-2Shredding of different types of materials and their classification.6
T-L-3Rinsing, drying and modification ground or defibrillated materials.6
T-L-4Preparation and melt compounding blends of different recycled materials, using single and/or twin-screw extruder.6
T-L-5Injection molding of recycled materials and estimation their properties.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction, basic concepts and terminology.2
T-W-2Storage, mechanical and pneumatic internal transport.4
T-W-3Grinding methods of different materials and products. Different types of grinding mills.4
T-W-4Special methods of products and material grinding.4
T-W-5Classification and sorting of ground products.4
T-W-6Separation methods of ground and non-ground products made of different types of materials, including plastics.4
T-W-7Agglomeration and compounding.4
T-W-8Recycling plants for plastics.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Participation in the classes.30
A-L-2Preparation for the laboratory classes based on lecture and indicated literature.7
A-L-3Preparation of the written report on the implementation of project task.15
A-L-4Preparation for „entrance test”.8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attendence in the lectures.30
A-W-2Getting acquainted with the indicated literature.10
A-W-3Preparation oneself for the oral form of the exam.15
A-W-4Consultations.4
A-W-5Passing the lecture in the form of oral exam.1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_2A_PTP/08-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem materiałów. Powinien umieć zdefiniować warunki magazynowania i transpotru wewnątrzzakładowego. Powinien być w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów. Powinien umieć zaproponować specjalne metody rozdrabniania w zależności od rodzaju wyrobu lub materiału. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z klasyfikowaniem i sortowaniem rozdrobnionych materiałów. Powinien być w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów. Powinien umieć wskazać stosowne metody do aglomeracji i kompaudowania materiałów. Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu tworzyw sztucznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_W02Has extended and in-depth knowledge of structure and morphology of materials necessary to design modern and advanced materials, including biomaterials and/or products
ME_2A_W05Has knowledge of development trends and the most significant new achievements in materials engineering necessary for understanding advanced technological processes
Cel przedmiotuC-1Understanding the steps to the appropriate, rational use of waste materials and equipment.
Treści programoweT-W-1Introduction, basic concepts and terminology.
T-W-2Storage, mechanical and pneumatic internal transport.
T-W-3Grinding methods of different materials and products. Different types of grinding mills.
T-W-4Special methods of products and material grinding.
T-W-5Classification and sorting of ground products.
T-W-6Separation methods of ground and non-ground products made of different types of materials, including plastics.
T-W-7Agglomeration and compounding.
T-W-8Recycling plants for plastics.
Metody nauczaniaM-1Informative lecture, movie / multimedia presentation.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Completion of the course in the form of oral answer.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student has not acquired basic knowledge of the subject.
3,0The student has acquired the basic knowledge of the subject, but he is not able to apply it entirely.
3,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0Student has acquired the basic knowledge of the subject. The student is able to indicate ways to solve a specified problem.
4,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 4.0 and 5.0.
5,0The student has acquired knowledge of the subject. The student is able to use the acquired knowledge to choose the most effective solution for specified problem. Student is able to explain these choices.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_2A_PTP/08-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Powinien umieć wykorzystywać różne młynki służące do rozdrabniania materiałów. Powinien umieć przeprowadzić proces mycia, modyfikacji i suszenia rozdrobnionych materiałów. Powinien umieć przygotować i skompaundować mieszaniny różnych materiałów na wytłaczarce jedno- lub dwuślimakowej. Powinien umieć przygotować metodą wtrysku kształtki z materiałów recyklingowych i oznaczyć ich właściwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_U10Can assess modernity of technological and material solution of a product from the point of view of intellectual property and environmental protection and also taking into consideration other extratechnological aspects.
ME_2A_U02Can work individually and in team in a way ensuring completion of a task in planned time; can estimate how much time a tasks requires and its economic aspects
Cel przedmiotuC-2Ability to estimate the problems related to recycling of materials.
C-3Learning about machines and devices for recycling of plastics.
Treści programoweT-L-1Introduction to safety procedures and rules in laboratory. General description of machines and devices.
T-L-2Shredding of different types of materials and their classification.
T-L-3Rinsing, drying and modification ground or defibrillated materials.
T-L-4Preparation and melt compounding blends of different recycled materials, using single and/or twin-screw extruder.
T-L-5Injection molding of recycled materials and estimation their properties.
Metody nauczaniaM-2Laboratory classes.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Completion of the project course on the basis of correctly executed tasks and correctly prepared written report.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student has not acquired basic knowledge of the laboratory classes.
3,0The student has acquired the basic knowledge of the subject, but he is not able to apply it in laboratory entirely.
3,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0Student has acquired the basic knowledge of the subject. The student is able to indicate ways to solve a laboratory problems.
4,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 4.0 and 5.0.
5,0The student has acquired knowledge of the subject. The student is able to use the acquired knowledge to choose the most effective solution for laboratory problems. Student is able to explain these choices.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_2A_PTP/08-2_K01Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_K01Can think and act in creative and entrepreneurial manner
ME_2A_K03Properly identifies and solves dilemmas connected with practising the profession and has awareness of significance and understanding of extra-technological aspects and results of engineering activities, including influence on environment and connected with it responsibility for made decisions; understands the need and knows possibilities of life-long learning
Cel przedmiotuC-1Understanding the steps to the appropriate, rational use of waste materials and equipment.
C-2Ability to estimate the problems related to recycling of materials.
C-3Learning about machines and devices for recycling of plastics.
Treści programoweT-L-1Introduction to safety procedures and rules in laboratory. General description of machines and devices.
T-L-2Shredding of different types of materials and their classification.
T-L-3Rinsing, drying and modification ground or defibrillated materials.
T-L-4Preparation and melt compounding blends of different recycled materials, using single and/or twin-screw extruder.
T-L-5Injection molding of recycled materials and estimation their properties.
Metody nauczaniaM-1Informative lecture, movie / multimedia presentation.
M-2Laboratory classes.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Completion of the course in the form of oral answer.
S-1Ocena formująca: Completion of the project course on the basis of correctly executed tasks and correctly prepared written report.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student is inactive. During work, they take advantage of others' accomplishments. The student shows no interest in the subject.
3,0The student performs the work on their own. The student does not show a willingness to cooperate with other students and the person conducting the classes.
3,5The assessment of the student's attitude is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0The student performs the work on their own. The student eagerly joins the team and cooperate with other students and the person conducting the classes.
4,5The assessment of the student's attitude is assessed to 4.0 and 5.0.
5,0The student exhibits the leadership features, organizes the work of the team in the way which increases the quality of the work they are assigned to. The student displays interest in knowledge beyond the framework of the subject.