Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt

Sylabus przedmiotu Chów ptaków ozdobnych ze szczególnym uwzględnieniem pielęgnacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów ptaków ozdobnych ze szczególnym uwzględnieniem pielęgnacji
Specjalność Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość systematyki oraz podstaw anatomii i fizjologii ptaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami ptaków ozdobnych.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków ozdobnych.
C-3Zapoznanie z metodami i technikami prowadzenia prac badawczychna ptakach ozdobnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.Aktualne kierunki badańnaukowych prowadzonych na gołebiach miesnych i pocztowych.1
T-A-2Papużki faliste, rozelle, nierozłączki. Dziedziczenie barw. Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią. Papużka falista w badaniach naukowych.2
T-A-3Kanarek - rasy i odmiany barwne. Kanarki śpiewające kolorowe i kształtne. Przegląd pozostałych gatunków łuszczaków: zeberki, mewki, ryżowce, amadyny . Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.1
T-A-4Specyfika żywienia ptaków ozdobnych, zasady komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych.2
T-A-5Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych1
7
wykłady
T-W-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. Znakowanie ptaków.1
T-W-2Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.Aktualne kierunki badańnaukowych prowadzonych na gołębiach mięsnych i pocztowych.1
T-W-3Pomieszczenia dla ptaków: klatki i woliery. Typy gołębników i ich wyposażenie.1
T-W-4Charakterystyka, systematyka i biologia papug. Kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki - warunki utrzymania w niewoli. Rozpoznawanie płci. Dobór par do rozpłodu. Metody kojarzenia i krzyżowania.1
T-W-5Pawie i perlice - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju.1
T-W-6Amatorska hodowla kur i jej znaczenie w ochronie starych ras. Rasy amatorskie drobiu wodnego utrzymywanego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru.1
T-W-7Aktualne trendy badań naukowych prowadzonych na ptakach ozdobnych (kierunki , metodyka i techniki realizacji)2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury.9
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury9
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2wyklad konwersatoryjny
M-3dyskusja
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O4.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu i hodowli ptaków ozdobnych.Student zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych prowadzonych na ptakach ozdobnych
ZO_2A_W09, ZO_2A_W01C-1, C-2, C-3M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O4.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętnośc prowadzenia hodowli ptaków śpiewających i ozdobnych. Potrafi odpowiednio zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu. Posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia różnych gatunków ptaków ozdobnych.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U11C-2T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O4.3_K01
Student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z uztrzymywaniem przez człowieka ptaków ozdobnych
ZO_2A_K09C-2T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-4, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O4.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu i hodowli ptaków ozdobnych.Student zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych prowadzonych na ptakach ozdobnych
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainter
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O4.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętnośc prowadzenia hodowli ptaków śpiewających i ozdobnych. Potrafi odpowiednio zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu. Posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia różnych gatunków ptaków ozdobnych.
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O4.3_K01
Student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z uztrzymywaniem przez człowieka ptaków ozdobnych
2,0
3,0Student rozumie potrzebę ochrony zwierząt i zapewnienia im dobrostanu, ale wykazuje niewielką aktywność podczas dyskusji dotyczącej tych zagadnień
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Biefeld H., Papużki faliste, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1997
  2. Jabłoński K., Gorazdowski K., Duże papugi, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1999
  3. Kruszewicz A., Tarasewicz L., Kury ozdobne, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002
  4. Kruszewicz G., Hodowla ptaków ozdobnych, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002
  5. Szczerbińska D., Majewska D., Dańczak A., Tarasewicz Z., EMU, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  6. Horbańczuk J., Struś afrykański, Auto–Graf Zakład Wydawniczo – Reprograficzny, Warszawa, 2003
  7. Nowicki B., Pawlina E., Dubiel A., Gołębie, PWRiL, Warszawa, 1996
  8. Mróz E., Bażanty, OW „Hoża”, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Swierczewska E., Wężyk S., Horbańczuk J., Chów drobiu, OW "Hoża", Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.Aktualne kierunki badańnaukowych prowadzonych na gołebiach miesnych i pocztowych.1
T-A-2Papużki faliste, rozelle, nierozłączki. Dziedziczenie barw. Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią. Papużka falista w badaniach naukowych.2
T-A-3Kanarek - rasy i odmiany barwne. Kanarki śpiewające kolorowe i kształtne. Przegląd pozostałych gatunków łuszczaków: zeberki, mewki, ryżowce, amadyny . Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.1
T-A-4Specyfika żywienia ptaków ozdobnych, zasady komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych.2
T-A-5Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. Znakowanie ptaków.1
T-W-2Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.Aktualne kierunki badańnaukowych prowadzonych na gołębiach mięsnych i pocztowych.1
T-W-3Pomieszczenia dla ptaków: klatki i woliery. Typy gołębników i ich wyposażenie.1
T-W-4Charakterystyka, systematyka i biologia papug. Kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki - warunki utrzymania w niewoli. Rozpoznawanie płci. Dobór par do rozpłodu. Metody kojarzenia i krzyżowania.1
T-W-5Pawie i perlice - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju.1
T-W-6Amatorska hodowla kur i jej znaczenie w ochronie starych ras. Rasy amatorskie drobiu wodnego utrzymywanego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru.1
T-W-7Aktualne trendy badań naukowych prowadzonych na ptakach ozdobnych (kierunki , metodyka i techniki realizacji)2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury.9
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury9
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O4.3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu i hodowli ptaków ozdobnych.Student zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych prowadzonych na ptakach ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
ZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami ptaków ozdobnych.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków ozdobnych.
C-3Zapoznanie z metodami i technikami prowadzenia prac badawczychna ptakach ozdobnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2wyklad konwersatoryjny
M-4film
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainter
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O4.3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętnośc prowadzenia hodowli ptaków śpiewających i ozdobnych. Potrafi odpowiednio zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu. Posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia różnych gatunków ptaków ozdobnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków ozdobnych.
Treści programoweT-A-5Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych
T-A-3Kanarek - rasy i odmiany barwne. Kanarki śpiewające kolorowe i kształtne. Przegląd pozostałych gatunków łuszczaków: zeberki, mewki, ryżowce, amadyny . Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.
T-A-4Specyfika żywienia ptaków ozdobnych, zasady komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych.
T-A-2Papużki faliste, rozelle, nierozłączki. Dziedziczenie barw. Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią. Papużka falista w badaniach naukowych.
T-W-5Pawie i perlice - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju.
T-W-6Amatorska hodowla kur i jej znaczenie w ochronie starych ras. Rasy amatorskie drobiu wodnego utrzymywanego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru.
T-W-4Charakterystyka, systematyka i biologia papug. Kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki - warunki utrzymania w niewoli. Rozpoznawanie płci. Dobór par do rozpłodu. Metody kojarzenia i krzyżowania.
T-W-3Pomieszczenia dla ptaków: klatki i woliery. Typy gołębników i ich wyposażenie.
T-W-2Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.Aktualne kierunki badańnaukowych prowadzonych na gołębiach mięsnych i pocztowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2wyklad konwersatoryjny
M-4film
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O4.3_K01Student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z uztrzymywaniem przez człowieka ptaków ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków ozdobnych.
Treści programoweT-A-5Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych
T-A-3Kanarek - rasy i odmiany barwne. Kanarki śpiewające kolorowe i kształtne. Przegląd pozostałych gatunków łuszczaków: zeberki, mewki, ryżowce, amadyny . Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.
T-A-4Specyfika żywienia ptaków ozdobnych, zasady komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych.
T-A-2Papużki faliste, rozelle, nierozłączki. Dziedziczenie barw. Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią. Papużka falista w badaniach naukowych.
T-A-1Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.Aktualne kierunki badańnaukowych prowadzonych na gołebiach miesnych i pocztowych.
T-W-5Pawie i perlice - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju.
T-W-6Amatorska hodowla kur i jej znaczenie w ochronie starych ras. Rasy amatorskie drobiu wodnego utrzymywanego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru.
T-W-4Charakterystyka, systematyka i biologia papug. Kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki - warunki utrzymania w niewoli. Rozpoznawanie płci. Dobór par do rozpłodu. Metody kojarzenia i krzyżowania.
T-W-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. Znakowanie ptaków.
T-W-7Aktualne trendy badań naukowych prowadzonych na ptakach ozdobnych (kierunki , metodyka i techniki realizacji)
T-W-3Pomieszczenia dla ptaków: klatki i woliery. Typy gołębników i ich wyposażenie.
T-W-2Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.Aktualne kierunki badańnaukowych prowadzonych na gołębiach mięsnych i pocztowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2wyklad konwersatoryjny
M-4film
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę ochrony zwierząt i zapewnienia im dobrostanu, ale wykazuje niewielką aktywność podczas dyskusji dotyczącej tych zagadnień
3,5
4,0
4,5
5,0