Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Wybrane Zagadnienia Kultury - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane Zagadnienia Kultury - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien dysponowac podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki i kultury współczesnej. Powinien posiadać umiejetnosci samodzielnego zdobywania informacji oraz orientować się w podstawowych zależnościach pomiędzy kulturą współczesną, a społeczeństwem, polityką, tożsamościami lokalnymi. Powinien również aktywnie uczestniczyc we współczesnej kulturze.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Marksizm a sztuka i design jako forma oporu3
T-W-2Feminizm a sztuka - historycznie i współcześnie3
T-W-3Teoria postkolonalna - studium przypadku: Europa Środkowa2
T-W-4Zaliczenie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problematyce j i w sposób swobodny wykorzystywać różne aspekty jej funkcjonowania.9
A-W-2Studenci zobowiazani są zdać kolokwium z zakresu poruszanego materiału.21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie - ocena wpływająca na ocenę końcową.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AN2-VI/4-c_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego
AU_2A_W10C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AN2-VI/4-c_U01
- Student umiejętnie analizuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej wypracowując swoje własne stanowisko
AU_2A_U27C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AN2-VI/4-c_K01
Student rozumie potrzebę nieustannego poszerzania wiedzy, zdając sobie sprawę z konieczności orientowania się w zagadnieniach kulturowych, historycznych i społecznych, czyli z kontekstu, w którym funkcjonują dyscypliny techniczne.
AU_2A_K10C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
AU_2A_AN2-VI/4-c_K03
Student rozpoznaje i jest w stanie scharakteryzować istotne zjawiska z obszaru kultury wspołczesnej w wybranych kontekstach
AU_2A_K09C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
AU_2A_AN2-VI/4-c_K07
Student wykazuje chęć do wymiany poglądów oraz wykorzystuje orientację w rzeczywistości pozatechnicznej zarówno w kontaktach branżowych, jak i poza nimi.
AU_2A_K10C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AN2-VI/4-c_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego
2,0Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany.
4,0Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach.
4,5Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
5,0Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AN2-VI/4-c_U01
- Student umiejętnie analizuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej wypracowując swoje własne stanowisko
2,0
3,0student dysponuje elementarnymi umiejętnościami z zakresu prowadzonych zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AN2-VI/4-c_K01
Student rozumie potrzebę nieustannego poszerzania wiedzy, zdając sobie sprawę z konieczności orientowania się w zagadnieniach kulturowych, historycznych i społecznych, czyli z kontekstu, w którym funkcjonują dyscypliny techniczne.
2,0
3,0Student jest zdolny dokonać podstawowej analizy wybranych zjawisk kultury współczesnej w wybranych kontekstach
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_AN2-VI/4-c_K03
Student rozpoznaje i jest w stanie scharakteryzować istotne zjawiska z obszaru kultury wspołczesnej w wybranych kontekstach
2,0
3,0Student identyfikuje podstawowe zjawiska w wybranych kontekstach analitycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_AN2-VI/4-c_K07
Student wykazuje chęć do wymiany poglądów oraz wykorzystuje orientację w rzeczywistości pozatechnicznej zarówno w kontaktach branżowych, jak i poza nimi.
2,0
3,0Student postrzega podstawowe relacje pomiędzy zjawiskami kulturowymi i ich kontekstem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. D' Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków, 2008
  2. P. Piotrowski, W stronę nowej geografii artystycznej, Magazyn Sztuki - czasopismo, 1997

Literatura dodatkowa

  1. E. Said, Orientalizm, Warszawa, 1991
  2. red. C. Frejilich, Rzeczy niepospolite, Kraków, 2013

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Marksizm a sztuka i design jako forma oporu3
T-W-2Feminizm a sztuka - historycznie i współcześnie3
T-W-3Teoria postkolonalna - studium przypadku: Europa Środkowa2
T-W-4Zaliczenie1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problematyce j i w sposób swobodny wykorzystywać różne aspekty jej funkcjonowania.9
A-W-2Studenci zobowiazani są zdać kolokwium z zakresu poruszanego materiału.21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AN2-VI/4-c_W01ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W10B.W2. absolwent zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej;
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Marksizm a sztuka i design jako forma oporu
T-W-4Zaliczenie
T-W-2Feminizm a sztuka - historycznie i współcześnie
T-W-3Teoria postkolonalna - studium przypadku: Europa Środkowa
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany.
4,0Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach.
4,5Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
5,0Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AN2-VI/4-c_U01- Student umiejętnie analizuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej wypracowując swoje własne stanowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U27C.U4. absolwent potrafi przygotować opracowanie naukowe, określić przedmiot, zakres i cel prowadzonych badań naukowych;
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Marksizm a sztuka i design jako forma oporu
T-W-4Zaliczenie
T-W-2Feminizm a sztuka - historycznie i współcześnie
T-W-3Teoria postkolonalna - studium przypadku: Europa Środkowa
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dysponuje elementarnymi umiejętnościami z zakresu prowadzonych zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AN2-VI/4-c_K01Student rozumie potrzebę nieustannego poszerzania wiedzy, zdając sobie sprawę z konieczności orientowania się w zagadnieniach kulturowych, historycznych i społecznych, czyli z kontekstu, w którym funkcjonują dyscypliny techniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K10D.S4. absolwent jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań, a także innych aspektów działalności architekta; przekazania opinii w sposób powszechnie zrozumiały;
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Marksizm a sztuka i design jako forma oporu
T-W-4Zaliczenie
T-W-2Feminizm a sztuka - historycznie i współcześnie
T-W-3Teoria postkolonalna - studium przypadku: Europa Środkowa
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny dokonać podstawowej analizy wybranych zjawisk kultury współczesnej w wybranych kontekstach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AN2-VI/4-c_K03Student rozpoznaje i jest w stanie scharakteryzować istotne zjawiska z obszaru kultury wspołczesnej w wybranych kontekstach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K09D.S3. absolwent jest gotów do przyjęcia krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań i ustosunkowania się do niej w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dorobku dyscypliny naukowej, a także do twórczego i konstruktywnego wykorzystania tej krytyki;
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Marksizm a sztuka i design jako forma oporu
T-W-4Zaliczenie
T-W-2Feminizm a sztuka - historycznie i współcześnie
T-W-3Teoria postkolonalna - studium przypadku: Europa Środkowa
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student identyfikuje podstawowe zjawiska w wybranych kontekstach analitycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AN2-VI/4-c_K07Student wykazuje chęć do wymiany poglądów oraz wykorzystuje orientację w rzeczywistości pozatechnicznej zarówno w kontaktach branżowych, jak i poza nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K10D.S4. absolwent jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań, a także innych aspektów działalności architekta; przekazania opinii w sposób powszechnie zrozumiały;
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Marksizm a sztuka i design jako forma oporu
T-W-4Zaliczenie
T-W-2Feminizm a sztuka - historycznie i współcześnie
T-W-3Teoria postkolonalna - studium przypadku: Europa Środkowa
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postrzega podstawowe relacje pomiędzy zjawiskami kulturowymi i ich kontekstem
3,5
4,0
4,5
5,0