Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie konserwatorskie 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie konserwatorskie 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 36 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie stopnia inżyniera architekta.
W-2Posiadanie tytułu inżyniera architekta.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego, aktualną ochroną prawną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-3Rozwijanie umiejętności projektowania adaptacji, rozbudowy, przebudowy, renowacji, rewitalizacji, rewaloryzacji zespołów lub obiektów i remontów obiektów istniejących, w tym zabytkowych.
C-4Rozwijanie umiejętności oceny i wartościowania obiektów zabytkowych.
C-5Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
C-6Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych.
C-7Zapoznanie studentów z aktualną organizacją i zadaniami służ konserwatorskich i rolą władz samorządowych w zakresie opieki i ochrony zabytkowych obiektów i obszarów.
C-8Poznanie wybranych zagadnień z zakresu historii i teorii, pogladów (idei lub doktryn) poszczególnych szkół konserwacji zabytków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie. Przygotowanie programu prac konserwatorskich.36
36

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w korektach36
A-P-2praca indywidualna84
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Szczegółowe rozpracowanie elementów projektu, wymiarowanie, opracowanie detalu architektonicznego, zestawień stolarki okiennej i drzwiowej, kolorystyki - zgodnie z wymogami rozporządzenia o formie projektu budowlanego i wytycznymi konserwatorskimi.
M-2wykład problemowy
M-3wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych: obecność na zajęciach; opracowanie zagadnienia problemowego w formie prezentacji multimedialnej przed grupą i odpowiedź na pytania uczestników dyskusji podczas klauzury (w połowie semestru); uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego wraz programem prac konserwatorskich w semstrze I i budowlano-koserwatorskiego wraz programem prac konserwatorskich w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: w semestrze I - esej na wybrany temat ochrony zabytków; przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego lub tematycznego eseju; zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień: 1 zakres tematyczny: teoria konserwacji, 2 zakres tematyczny: zagadnienai techniczne i rozwiązania praktyczne w konserwatorstwie. 3 zakres tematyczny: odbudowa, rewaloryzacja, rewitalizacja w Polsce i na świecie. zastosowanych w projekcie.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań stosowanych w praktyce i zastosowanych w semestralnym projekcie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-II/3-4_W01
Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
AU_2A_W09, AU_2A_W15C-2T-P-1M-3, M-2S-2
AU_2A_N2/A.2/1_W01
Student ma wiedzę z zakresu ochrony krajobnrazu kulturowego
AU_2A_W11C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-II/3-4_U01
Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
AU_2A_U06, AU_2A_U07C-5T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-II/3-4_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
AU_2A_K04C-6T-P-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-II/3-4_W01
Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_N2/A.2/1_W01
Student ma wiedzę z zakresu ochrony krajobnrazu kulturowego
2,0
3,0Student wie w zakresie elementarnym jak chronić zabytki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-II/3-4_U01
Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego. Student opracowuje i prezentuje pytanie egzaminacyjne bez umiejętności efektywnej analizy zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-II/3-4_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dziennik Ustaw nr 162 z 17.09.2003, poz. 1568
  2. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U.nr 162 z 17.09.2003,poz. 1568
  3. Karta Wenecka, Ochrona Zabytków, nr 3/74
  4. Karta Wenecka, OZ nr 3/74
  5. Jan Zachwatowicz, Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
  6. J. Frycz, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Poslce w latach 1795-1918, PWN, 1975
  7. Władysław Borusewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, 1971
  8. Stanisław Latour, Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1981
  9. Longin Majdecki, Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, 1993
  10. Gerard Ciołek, Ogrody polskie, W-wa, 1978
  11. Zbigniew Paszkowski, Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, PS, 1997
  12. Zbigniew Paszkowski, Transformacja przestrzeni śródmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
  13. Krzysztof Bizio, Rewaloryzacja XIX wiecznej zabudowy czynszowej, praca doktorska, Szczecin, 2003
  14. Ochrona zabytków
  15. Kwartalnik Architektury i Urbanistyki
  16. Miesięcznik Architektura
  17. Andrzej Kadłuczka, Ochrona zabytków architektury. Tom I. Zarys doktryn i teorii, Prace Naukowe Instytutu Historii Architektury i Konserwacji Zabytków Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2000
  18. red. Bogusław Szmygin, Wartościowanie zabytków architektury, materiały po0konferencyjne, Polski Komitet Naukowy ICOMOS, Lublin-Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. dostosowana do specyfiki wybranego tematu pracy projektowej i tematyki referatu.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie. Przygotowanie programu prac konserwatorskich.36
36

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w korektach36
A-P-2praca indywidualna84
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-II/3-4_W01Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W09B.W1. absolwent zna i rozumie zaawansowaną teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także trendy rozwojowe i aktualne kierunki w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym;
AU_2A_W15B.W7. absolwent zna i rozumie teoretyczne podstawy rozumowania naukowego i prowadzenia badań w zakresie przydatnym do realizacji skomplikowanych zadań projektowych, a także interpretacji opracowań naukowych w dyscyplinie naukowej – architektura i urbanistyka;
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
Treści programoweT-P-1Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie. Przygotowanie programu prac konserwatorskich.
Metody nauczaniaM-3wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań stosowanych w praktyce i zastosowanych w semestralnym projekcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/A.2/1_W01Student ma wiedzę z zakresu ochrony krajobnrazu kulturowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W11B.W3. absolwent zna i rozumie rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym oraz potrzebę kształtowania ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, oraz tematykę zagrożenia środowiska i krajobrazu kulturowego;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego, aktualną ochroną prawną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej.
Treści programoweT-P-1Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie. Przygotowanie programu prac konserwatorskich.
Metody nauczaniaM-1Szczegółowe rozpracowanie elementów projektu, wymiarowanie, opracowanie detalu architektonicznego, zestawień stolarki okiennej i drzwiowej, kolorystyki - zgodnie z wymogami rozporządzenia o formie projektu budowlanego i wytycznymi konserwatorskimi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych: obecność na zajęciach; opracowanie zagadnienia problemowego w formie prezentacji multimedialnej przed grupą i odpowiedź na pytania uczestników dyskusji podczas klauzury (w połowie semestru); uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego wraz programem prac konserwatorskich w semstrze I i budowlano-koserwatorskiego wraz programem prac konserwatorskich w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: w semestrze I - esej na wybrany temat ochrony zabytków; przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego lub tematycznego eseju; zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień: 1 zakres tematyczny: teoria konserwacji, 2 zakres tematyczny: zagadnienai techniczne i rozwiązania praktyczne w konserwatorstwie. 3 zakres tematyczny: odbudowa, rewaloryzacja, rewitalizacja w Polsce i na świecie. zastosowanych w projekcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wie w zakresie elementarnym jak chronić zabytki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-II/3-4_U01Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U06A.U6. absolwent potrafi opracować konserwatorską koncepcję projektową przekształceń struktury architektoniczno-urbanistycznej o wartościach kulturowych z uwzględnieniem ochrony tych wartości oraz właściwych metod i technik, zgodnie z przyjętym programem uwzględniającym aspekty pozatechniczne;
AU_2A_U07A.U7. absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych;
Cel przedmiotuC-5Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
Treści programoweT-P-1Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie. Przygotowanie programu prac konserwatorskich.
Metody nauczaniaM-1Szczegółowe rozpracowanie elementów projektu, wymiarowanie, opracowanie detalu architektonicznego, zestawień stolarki okiennej i drzwiowej, kolorystyki - zgodnie z wymogami rozporządzenia o formie projektu budowlanego i wytycznymi konserwatorskimi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych: obecność na zajęciach; opracowanie zagadnienia problemowego w formie prezentacji multimedialnej przed grupą i odpowiedź na pytania uczestników dyskusji podczas klauzury (w połowie semestru); uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego wraz programem prac konserwatorskich w semstrze I i budowlano-koserwatorskiego wraz programem prac konserwatorskich w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: w semestrze I - esej na wybrany temat ochrony zabytków; przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego lub tematycznego eseju; zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień: 1 zakres tematyczny: teoria konserwacji, 2 zakres tematyczny: zagadnienai techniczne i rozwiązania praktyczne w konserwatorstwie. 3 zakres tematyczny: odbudowa, rewaloryzacja, rewitalizacja w Polsce i na świecie. zastosowanych w projekcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego. Student opracowuje i prezentuje pytanie egzaminacyjne bez umiejętności efektywnej analizy zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-II/3-4_K01Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K04A.S4. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-6Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych.
Treści programoweT-P-1Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie. Przygotowanie programu prac konserwatorskich.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych: obecność na zajęciach; opracowanie zagadnienia problemowego w formie prezentacji multimedialnej przed grupą i odpowiedź na pytania uczestników dyskusji podczas klauzury (w połowie semestru); uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego wraz programem prac konserwatorskich w semstrze I i budowlano-koserwatorskiego wraz programem prac konserwatorskich w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: w semestrze I - esej na wybrany temat ochrony zabytków; przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego lub tematycznego eseju; zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień: 1 zakres tematyczny: teoria konserwacji, 2 zakres tematyczny: zagadnienai techniczne i rozwiązania praktyczne w konserwatorstwie. 3 zakres tematyczny: odbudowa, rewaloryzacja, rewitalizacja w Polsce i na świecie. zastosowanych w projekcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0