Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie dyplomowe 1 Parametryczne, Mieszkalnictwo, Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie dyplomowe 1 Parametryczne, Mieszkalnictwo, Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wołoszyn <Marek.Woloszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 36 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zajęcia podsumowujące całokształt wiedzy studenta zdobytych w toku studiów inżynierskich i magisterskich
W-2Zaprezentowanie nabytych w toku studiów umiejętności warsztatatowych i metodycznych zasad projektowania architektonicznego z uwzględnieniem aspektów kulturowych, technicznych, społecznych i środowiskowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1. Ukształtowanie umiejętności stawiania tez naukowych i formułowania metod badawczych w zakresie projektowania architektonicznego, w kontekście przyszłej, magisterskiej pracy dyplomowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określenie potencjalnej tematyki dla prac dyplomowych, ich zakresu oraz form prezentacji10
T-P-2Omówienie metodyki pracy naukowej i określenie wstępnego harmonogramu prac projektowych10
T-P-3Wykonanie szeregu analiz i prac inwentaryzacyjnych prowadzących do zdefiniowania problemów projektowych10
T-P-4Prowadzenie wariantowych symulacji przestrzennych, materiałowych, technologicznych w postacji modelowania, wizualizacji, makiet wirtualnych z uwypukleniem wniosków projektowych2
T-P-5Wykonanie wariantowych projektów koncepcyjnych z uwzględnieniem części opisowej (bibliografia, projekty referencyjne)4
36

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach40
A-P-2praca własna80
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda projektów, ćwiczenia i seminaria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena kompletności i jakości projektu semestralnego jako podstawa do kontynuacji w formie przyszłej pracy dyplomowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-VII/3c_W01
Orientuje się w katalogu obowiązujących aktów prawnych, normatywach i ogólnych zasadach sztuki budolwanej, potrafi docierać do materiałów źródłowych w kontekście zmieniających się przepisów i ustawodastwa dotyczącego procesu inwestycyjnego jak również metod projektowania i dostępnych technologii, rozwiązań materiałowych oraz publicznie dyskutowanych teorii architektury.
AU_2A_W03, AU_2A_W17, AU_2A_W19C-1T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-VII/3c_U01
Jest w stanie wypracować własną metodę projektowania i kreatywnie ją wdrażać na przykładzie wykonanej pracy semestralnej oraz prowadzić dyskurs o adekwatności zastosowanej metodyki pracy oraz przyjętych rozwiązań projektowych.
AU_2A_U05, AU_2A_U15C-1T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-VII/3c_K01
Wykazuje się inicjatywą i kreatywnością w podejmowaniu zadań projektowych, aspiruje do ponoszenia odpowiedzialności za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego.
AU_2A_K01C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-VII/3c_W01
Orientuje się w katalogu obowiązujących aktów prawnych, normatywach i ogólnych zasadach sztuki budolwanej, potrafi docierać do materiałów źródłowych w kontekście zmieniających się przepisów i ustawodastwa dotyczącego procesu inwestycyjnego jak również metod projektowania i dostępnych technologii, rozwiązań materiałowych oraz publicznie dyskutowanych teorii architektury.
2,0
3,0Przedstawiony zostanie kompletny zakres opracowania projektowego określony przez prowadzącego, część graficzna i tekstowa będzie czytelna i kompletna. Praca odpowiadać będzie zasadom kompozycji architektonicznej i odwoływać się będzie do określonej przez autora teorii architektury oraz zdefiniowanych zasad projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-VII/3c_U01
Jest w stanie wypracować własną metodę projektowania i kreatywnie ją wdrażać na przykładzie wykonanej pracy semestralnej oraz prowadzić dyskurs o adekwatności zastosowanej metodyki pracy oraz przyjętych rozwiązań projektowych.
2,0
3,0Wykonanie czytelnego opracowania projektowego noszącego znamiona twórczej kreacji dzieła w wymaganym zakresie i minimalnych standardach określonych przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-VII/3c_K01
Wykazuje się inicjatywą i kreatywnością w podejmowaniu zadań projektowych, aspiruje do ponoszenia odpowiedzialności za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego.
2,0
3,0Spójność prezentacji założeń projektowych, dobór źródeł i materiałów wyjściowych do projektowania, wskazanie obiektów referencyjnych w odniesieniu do realizowanego projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas
  2. Ferré A., Sakamoto T. i inni:, Verb Matters, ACTAR
  3. Latour S., Szymski A., Rozwój współczesnej myśli architektonicznej, PWN
  4. Rogers R., Cities for a small planet, Faber&Faber

Literatura dodatkowa

  1. Norberg - Schulz Ch., Bycie, przestrzeń i architektura, Wydawnictwo Murator
  2. Wujek J., Mity i utopie architektury XX wieku, Arkady
  3. Trzeciak P., Historia, psychika, architektura, Państwowy Instytut Wydawniczy
  4. Zumthor P., Myślenie architekturą, Karakter
  5. Schmidt - Nielsen K., Skalowanie. Dlaczego tak ważne są rozmiary zwierząt, PWN

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określenie potencjalnej tematyki dla prac dyplomowych, ich zakresu oraz form prezentacji10
T-P-2Omówienie metodyki pracy naukowej i określenie wstępnego harmonogramu prac projektowych10
T-P-3Wykonanie szeregu analiz i prac inwentaryzacyjnych prowadzących do zdefiniowania problemów projektowych10
T-P-4Prowadzenie wariantowych symulacji przestrzennych, materiałowych, technologicznych w postacji modelowania, wizualizacji, makiet wirtualnych z uwypukleniem wniosków projektowych2
T-P-5Wykonanie wariantowych projektów koncepcyjnych z uwzględnieniem części opisowej (bibliografia, projekty referencyjne)4
36

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach40
A-P-2praca własna80
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-VII/3c_W01Orientuje się w katalogu obowiązujących aktów prawnych, normatywach i ogólnych zasadach sztuki budolwanej, potrafi docierać do materiałów źródłowych w kontekście zmieniających się przepisów i ustawodastwa dotyczącego procesu inwestycyjnego jak również metod projektowania i dostępnych technologii, rozwiązań materiałowych oraz publicznie dyskutowanych teorii architektury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W03A.W3. absolwent zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej;
AU_2A_W17B.W9. absolwent zna i rozumie podstawowe zasady etyki zawodu architekta i pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej.
AU_2A_W19C.W2. absolwent zna i rozumie problematykę filozofii, ze szczególnym uwzględnieniem estetyki – w zakresie, w jakim wpływa na jakość twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także wartościowania istniejących i projektowanych rozwiązań;
Cel przedmiotuC-1C1. Ukształtowanie umiejętności stawiania tez naukowych i formułowania metod badawczych w zakresie projektowania architektonicznego, w kontekście przyszłej, magisterskiej pracy dyplomowej
Treści programoweT-P-2Omówienie metodyki pracy naukowej i określenie wstępnego harmonogramu prac projektowych
T-P-3Wykonanie szeregu analiz i prac inwentaryzacyjnych prowadzących do zdefiniowania problemów projektowych
T-P-5Wykonanie wariantowych projektów koncepcyjnych z uwzględnieniem części opisowej (bibliografia, projekty referencyjne)
T-P-4Prowadzenie wariantowych symulacji przestrzennych, materiałowych, technologicznych w postacji modelowania, wizualizacji, makiet wirtualnych z uwypukleniem wniosków projektowych
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, ćwiczenia i seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena kompletności i jakości projektu semestralnego jako podstawa do kontynuacji w formie przyszłej pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawiony zostanie kompletny zakres opracowania projektowego określony przez prowadzącego, część graficzna i tekstowa będzie czytelna i kompletna. Praca odpowiadać będzie zasadom kompozycji architektonicznej i odwoływać się będzie do określonej przez autora teorii architektury oraz zdefiniowanych zasad projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-VII/3c_U01Jest w stanie wypracować własną metodę projektowania i kreatywnie ją wdrażać na przykładzie wykonanej pracy semestralnej oraz prowadzić dyskurs o adekwatności zastosowanej metodyki pracy oraz przyjętych rozwiązań projektowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U05A.U5. absolwent potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu;
AU_2A_U15A.U15. absolwent potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym.
Cel przedmiotuC-1C1. Ukształtowanie umiejętności stawiania tez naukowych i formułowania metod badawczych w zakresie projektowania architektonicznego, w kontekście przyszłej, magisterskiej pracy dyplomowej
Treści programoweT-P-2Omówienie metodyki pracy naukowej i określenie wstępnego harmonogramu prac projektowych
T-P-3Wykonanie szeregu analiz i prac inwentaryzacyjnych prowadzących do zdefiniowania problemów projektowych
T-P-5Wykonanie wariantowych projektów koncepcyjnych z uwzględnieniem części opisowej (bibliografia, projekty referencyjne)
T-P-4Prowadzenie wariantowych symulacji przestrzennych, materiałowych, technologicznych w postacji modelowania, wizualizacji, makiet wirtualnych z uwypukleniem wniosków projektowych
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, ćwiczenia i seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena kompletności i jakości projektu semestralnego jako podstawa do kontynuacji w formie przyszłej pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonanie czytelnego opracowania projektowego noszącego znamiona twórczej kreacji dzieła w wymaganym zakresie i minimalnych standardach określonych przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-VII/3c_K01Wykazuje się inicjatywą i kreatywnością w podejmowaniu zadań projektowych, aspiruje do ponoszenia odpowiedzialności za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01A.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1C1. Ukształtowanie umiejętności stawiania tez naukowych i formułowania metod badawczych w zakresie projektowania architektonicznego, w kontekście przyszłej, magisterskiej pracy dyplomowej
Treści programoweT-P-1Określenie potencjalnej tematyki dla prac dyplomowych, ich zakresu oraz form prezentacji
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, ćwiczenia i seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena kompletności i jakości projektu semestralnego jako podstawa do kontynuacji w formie przyszłej pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Spójność prezentacji założeń projektowych, dobór źródeł i materiałów wyjściowych do projektowania, wskazanie obiektów referencyjnych w odniesieniu do realizowanego projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0