Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Przedmioty Humanistyczno-Społeczne - Historia sztuki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedmioty Humanistyczno-Społeczne - Historia sztuki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11. Wymagane są podstawowe wiadomości z historii, historii sztuki i architektury na poziomie programu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Zalecana tematyka dotyczy architektury i urbanistyki współczesnej, w tym najnowszych osiągnięć i trendów, także wybitnych dzieł inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Architektura starożytnej Grecji i Rzymu.2
T-W-2Architektura romańska w Europie i Polsce2
T-W-3Architektura gotycka w Europie i Polsce2
T-W-4Renesans w Europie i Polsce2
T-W-5Barok w Europie i Polsce2
T-W-6Klasycyzm i secesja w Europie i Polsce2
T-W-7Architektura I połowy XX w.2
T-W-8Architektura XX w. Wiodące style i wybitni twórcy2
T-W-9Architektura współczesna kierunki i tendencje2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej36
A-W-3Przygotowanie prezentacji na wybrany przez studenta i zaakceptowany przez wykładowcę temat.6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia prezentacji multimedialnej na wybrany przez nich temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Preferowana tematyka - architektura współczesna oraz wybitne konstrukcje inżynierskie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AN2-IV/4-c_W01
Student uzyskuje wiedzę na temat historii architektury i urbanistyki. Rozpoznaje style i potrafi scharakteryzować ich cechy. Zna najnowsze trendy i kierunki. Rozpoznaje przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych.
AU_2A_W09C-1T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AN2-IV/4-c_U01
Student potrafi pozyskać i dokonać selekcji danych. Prawidłowo intepretuje dane, potrafi je zintegrować i przedstawić.
AU_2A_U33C-1T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-4, T-W-1M-1S-1
AU_2A_AN2-IV/4-c_U02
Potrafi integrować wiedzę z zakresu historii architektury urbanistyki przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
AU_2A_U32C-1T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AN2-IV/4-c_K01
Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy.
AU_2A_K02C-1T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AN2-IV/4-c_W01
Student uzyskuje wiedzę na temat historii architektury i urbanistyki. Rozpoznaje style i potrafi scharakteryzować ich cechy. Zna najnowsze trendy i kierunki. Rozpoznaje przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych.
2,0Nie potrafi rozpoznać stylu architektonicznego.
3,0Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
3,5Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
4,0Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne.
4,5Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie opisać szczegółowo cechy charakterystyczne danego stylu.
5,0Bezbłędnie rozpoznaje style architektoniczne. Zna cechy charakterystyczne dla danego stylu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AN2-IV/4-c_U01
Student potrafi pozyskać i dokonać selekcji danych. Prawidłowo intepretuje dane, potrafi je zintegrować i przedstawić.
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.
AU_2A_AN2-IV/4-c_U02
Potrafi integrować wiedzę z zakresu historii architektury urbanistyki przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AN2-IV/4-c_K01
Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy.
2,0Student nieaktywny , nieobowiązkowy.
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,0Student obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,5Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
5,0Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem.

Literatura podstawowa

  1. Koch Wilfried, Style w architekturze, Klub "Świat Książki", Warszawa, 1996, ISBN 83-7129-288-0
  2. Miłobędzki Adam, Zarys dziejów architektury w Polsce, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1988, ISBN 83-214-0578-9
  3. Wróbel Tadeusz, Zarys historii budowy miast, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków- Gdańsk, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Watkin David, Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001, ISBN 83-213-4178-0

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Architektura starożytnej Grecji i Rzymu.2
T-W-2Architektura romańska w Europie i Polsce2
T-W-3Architektura gotycka w Europie i Polsce2
T-W-4Renesans w Europie i Polsce2
T-W-5Barok w Europie i Polsce2
T-W-6Klasycyzm i secesja w Europie i Polsce2
T-W-7Architektura I połowy XX w.2
T-W-8Architektura XX w. Wiodące style i wybitni twórcy2
T-W-9Architektura współczesna kierunki i tendencje2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej36
A-W-3Przygotowanie prezentacji na wybrany przez studenta i zaakceptowany przez wykładowcę temat.6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AN2-IV/4-c_W01Student uzyskuje wiedzę na temat historii architektury i urbanistyki. Rozpoznaje style i potrafi scharakteryzować ich cechy. Zna najnowsze trendy i kierunki. Rozpoznaje przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W09B.W1. absolwent zna i rozumie zaawansowaną teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także trendy rozwojowe i aktualne kierunki w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym;
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Zalecana tematyka dotyczy architektury i urbanistyki współczesnej, w tym najnowszych osiągnięć i trendów, także wybitnych dzieł inżynierskich.
Treści programoweT-W-5Barok w Europie i Polsce
T-W-8Architektura XX w. Wiodące style i wybitni twórcy
T-W-6Klasycyzm i secesja w Europie i Polsce
T-W-3Architektura gotycka w Europie i Polsce
T-W-2Architektura romańska w Europie i Polsce
T-W-9Architektura współczesna kierunki i tendencje
T-W-7Architektura I połowy XX w.
T-W-4Renesans w Europie i Polsce
T-W-1Architektura starożytnej Grecji i Rzymu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia prezentacji multimedialnej na wybrany przez nich temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Preferowana tematyka - architektura współczesna oraz wybitne konstrukcje inżynierskie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozpoznać stylu architektonicznego.
3,0Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
3,5Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
4,0Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne.
4,5Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie opisać szczegółowo cechy charakterystyczne danego stylu.
5,0Bezbłędnie rozpoznaje style architektoniczne. Zna cechy charakterystyczne dla danego stylu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AN2-IV/4-c_U01Student potrafi pozyskać i dokonać selekcji danych. Prawidłowo intepretuje dane, potrafi je zintegrować i przedstawić.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U33D.U5. absolwent potrafi przedstawić tło teoretyczne i uzasadnienie prezentowanych rozwiązań w postaci opracowania o charakterze naukowym;
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Zalecana tematyka dotyczy architektury i urbanistyki współczesnej, w tym najnowszych osiągnięć i trendów, także wybitnych dzieł inżynierskich.
Treści programoweT-W-5Barok w Europie i Polsce
T-W-8Architektura XX w. Wiodące style i wybitni twórcy
T-W-6Klasycyzm i secesja w Europie i Polsce
T-W-3Architektura gotycka w Europie i Polsce
T-W-2Architektura romańska w Europie i Polsce
T-W-9Architektura współczesna kierunki i tendencje
T-W-7Architektura I połowy XX w.
T-W-4Renesans w Europie i Polsce
T-W-1Architektura starożytnej Grecji i Rzymu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia prezentacji multimedialnej na wybrany przez nich temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Preferowana tematyka - architektura współczesna oraz wybitne konstrukcje inżynierskie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AN2-IV/4-c_U02Potrafi integrować wiedzę z zakresu historii architektury urbanistyki przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U32D.U4. absolwent potrafi wykorzystać metody analityczne do formułowania i rozwiązywania zadań projektowych;
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Zalecana tematyka dotyczy architektury i urbanistyki współczesnej, w tym najnowszych osiągnięć i trendów, także wybitnych dzieł inżynierskich.
Treści programoweT-W-5Barok w Europie i Polsce
T-W-8Architektura XX w. Wiodące style i wybitni twórcy
T-W-6Klasycyzm i secesja w Europie i Polsce
T-W-3Architektura gotycka w Europie i Polsce
T-W-2Architektura romańska w Europie i Polsce
T-W-9Architektura współczesna kierunki i tendencje
T-W-7Architektura I połowy XX w.
T-W-4Renesans w Europie i Polsce
T-W-1Architektura starożytnej Grecji i Rzymu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia prezentacji multimedialnej na wybrany przez nich temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Preferowana tematyka - architektura współczesna oraz wybitne konstrukcje inżynierskie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AN2-IV/4-c_K01Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K02A.S2. absolwent jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji;
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Zalecana tematyka dotyczy architektury i urbanistyki współczesnej, w tym najnowszych osiągnięć i trendów, także wybitnych dzieł inżynierskich.
Treści programoweT-W-5Barok w Europie i Polsce
T-W-8Architektura XX w. Wiodące style i wybitni twórcy
T-W-6Klasycyzm i secesja w Europie i Polsce
T-W-3Architektura gotycka w Europie i Polsce
T-W-2Architektura romańska w Europie i Polsce
T-W-9Architektura współczesna kierunki i tendencje
T-W-7Architektura I połowy XX w.
T-W-4Renesans w Europie i Polsce
T-W-1Architektura starożytnej Grecji i Rzymu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia prezentacji multimedialnej na wybrany przez nich temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Preferowana tematyka - architektura współczesna oraz wybitne konstrukcje inżynierskie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny , nieobowiązkowy.
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,0Student obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,5Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
5,0Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem.