Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne w kontekście sztuki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczne w kontekście sztuki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność rysowania i graficznego przedstawiania idei projektowych.
W-2Podstawowa wiedza w zakresie historii sztuki w poprzedni8ch wiekach. Znajomość narzędzi badawczych- analizy6 i syntezy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się studenta z ewolucją XX-wiecznych idei estetycznych i artystycznych i wykorzystanie ich jako inspiracji w warsztatu projektowego. Wykorzystanie poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-11. Zadanie projetowe inspirowane konstruktywizmem. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną architektonami - kompozycję przestrzenną składającą się ze spiętrzonych prostopadłosianów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonanj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 2. Zadanie projetowe inspirowane neoplastycyzmem. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaprojektuj dla powstałej w ten sposób formy funcję architektoniczną. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 3. Zadanie projetowe inspirowane dadaizmem i nadrealizmem. Wykonaj transformację przestrzeni miejskiej w nurcie wizji sennej architekta. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, ilustrujujące proces projektowy od realistycznej przestrzeni do wirtualnej, fotomontaż, zestaw szkiców odręcznych. 4. Zadanie projetowe inspirowane optical-artem. Wykonaj projekt wnętrza architektonicznego lub urbanistycznego zawierającego kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Sposób prezentacji: plansze A-1 na piance - ilustacja realistycznej przestrzeni z wykorzystaniem wykreowanej kompozycji , zestaw szkiców odręcznych, wizualizacji powstałych w procesie projektowym. 5. Zadanie projektowe inspirowane konceptualizmem. Przedstaw koncepcję projektową wyidealizowanej architektury pozbawionej funcji. Sposób prezentacji projektu plansze A-1 na piance, z opisem idei, autorskiej definicji architektury. Przegląd wspólczesnej sztuki w wybranych zjawiskach w esejach "Brzydkie piękno". Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Aktywna praca własna studenta nad projektem.21
A-P-3Podsumowanie w dyskursie. Zaliczenie przedmiotu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-11. Praca projektowa 2. Umiejętność krytycznego myślenia i pisanie eseju na wybrany temat. 3. Dyskusja w grupie na temat opracowań projektowych.
M-2ocena końcowa i wnioski końcowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: klauzura projektowa dyskusja w grupie nad projektami

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_N2/A.1/7_W01
Wiedza w zakresie metody projektowania inspirowanej sztuką współczesną.
AU_2A_W16C-1T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_N2/A.1/7_U01
Zapoznanie się studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki i umiejętność transpozycji zasobu wiedzy o sztuce na kreację własną. Umiejętność dyskusji tematycznej i kreacji.
AU_2A_U19C-1T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_N2/A.1/7_K01
Potrafii dyskutować na temat wpływu sztuki współczesnej w kontekście autorskiego projektowania architektonicznego.
AU_2A_K11C-1T-P-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_N2/A.1/7_W01
Wiedza w zakresie metody projektowania inspirowanej sztuką współczesną.
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat kierunków estetycznych sztuki współczenej. Orientuje się jak przeprowadzić transpozycję wiedzy o sztuce na idee projektowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_N2/A.1/7_U01
Zapoznanie się studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki i umiejętność transpozycji zasobu wiedzy o sztuce na kreację własną. Umiejętność dyskusji tematycznej i kreacji.
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić w podstawowym zakresie analizy uwarunkowań sztuki, badania kompozycji przestrzeni i wykonać szkice prostej kompozycji architektonicznej. Prawidłowo posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_N2/A.1/7_K01
Potrafii dyskutować na temat wpływu sztuki współczesnej w kontekście autorskiego projektowania architektonicznego.
2,0
3,0Potrafi schematycznie zaprezentować swoje opracowanie i w podstawowym zakresie skomentować uwagi kolegów z grupy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Historia sztuki, Arkady, Warszawa, 1090
  2. Hall E., Ukryty wymiar, Muza, Warszawa, 1997
  3. Y-Fu-Tuan, Przestrzeń i miejsce, PIW, Warszawa, 1987
  4. Bell J., Lustro świata, Arkady, Warszawa, 2009
  5. praca zbiorowa, Sztuka świata, tom 10., Arkady, Warszawa, 1998
  6. praca zbiorowa, Historia sztuki świata, t.1-8, Świat książki, Arkady, Warszawa, 2003
  7. Eco Umberto, Historia piękna, Muza SA, Warszawa, 2000
  8. Eco Umberto, Historia brzydoty, Muza SA, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Satkiewicz- Parczewska A., Rytm w architekturze jako główny element kompozycji na tle analogii z muzyką., Politechnika Szczecińska IAiPP, Szczecin, 1990

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-11. Zadanie projetowe inspirowane konstruktywizmem. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną architektonami - kompozycję przestrzenną składającą się ze spiętrzonych prostopadłosianów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonanj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 2. Zadanie projetowe inspirowane neoplastycyzmem. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaprojektuj dla powstałej w ten sposób formy funcję architektoniczną. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 3. Zadanie projetowe inspirowane dadaizmem i nadrealizmem. Wykonaj transformację przestrzeni miejskiej w nurcie wizji sennej architekta. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, ilustrujujące proces projektowy od realistycznej przestrzeni do wirtualnej, fotomontaż, zestaw szkiców odręcznych. 4. Zadanie projetowe inspirowane optical-artem. Wykonaj projekt wnętrza architektonicznego lub urbanistycznego zawierającego kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Sposób prezentacji: plansze A-1 na piance - ilustacja realistycznej przestrzeni z wykorzystaniem wykreowanej kompozycji , zestaw szkiców odręcznych, wizualizacji powstałych w procesie projektowym. 5. Zadanie projektowe inspirowane konceptualizmem. Przedstaw koncepcję projektową wyidealizowanej architektury pozbawionej funcji. Sposób prezentacji projektu plansze A-1 na piance, z opisem idei, autorskiej definicji architektury. Przegląd wspólczesnej sztuki w wybranych zjawiskach w esejach "Brzydkie piękno". Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.9
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Aktywna praca własna studenta nad projektem.21
A-P-3Podsumowanie w dyskursie. Zaliczenie przedmiotu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/A.1/7_W01Wiedza w zakresie metody projektowania inspirowanej sztuką współczesną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W16B.W8. absolwent zna i rozumie sposoby komunikowania idei projektów architektonicznych, urbanistycznych i planistycznych oraz ich opracowywania;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się studenta z ewolucją XX-wiecznych idei estetycznych i artystycznych i wykorzystanie ich jako inspiracji w warsztatu projektowego. Wykorzystanie poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-P-11. Zadanie projetowe inspirowane konstruktywizmem. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną architektonami - kompozycję przestrzenną składającą się ze spiętrzonych prostopadłosianów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonanj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 2. Zadanie projetowe inspirowane neoplastycyzmem. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaprojektuj dla powstałej w ten sposób formy funcję architektoniczną. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 3. Zadanie projetowe inspirowane dadaizmem i nadrealizmem. Wykonaj transformację przestrzeni miejskiej w nurcie wizji sennej architekta. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, ilustrujujące proces projektowy od realistycznej przestrzeni do wirtualnej, fotomontaż, zestaw szkiców odręcznych. 4. Zadanie projetowe inspirowane optical-artem. Wykonaj projekt wnętrza architektonicznego lub urbanistycznego zawierającego kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Sposób prezentacji: plansze A-1 na piance - ilustacja realistycznej przestrzeni z wykorzystaniem wykreowanej kompozycji , zestaw szkiców odręcznych, wizualizacji powstałych w procesie projektowym. 5. Zadanie projektowe inspirowane konceptualizmem. Przedstaw koncepcję projektową wyidealizowanej architektury pozbawionej funcji. Sposób prezentacji projektu plansze A-1 na piance, z opisem idei, autorskiej definicji architektury. Przegląd wspólczesnej sztuki w wybranych zjawiskach w esejach "Brzydkie piękno". Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-2ocena końcowa i wnioski końcowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: klauzura projektowa dyskusja w grupie nad projektami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat kierunków estetycznych sztuki współczenej. Orientuje się jak przeprowadzić transpozycję wiedzy o sztuce na idee projektowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/A.1/7_U01Zapoznanie się studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki i umiejętność transpozycji zasobu wiedzy o sztuce na kreację własną. Umiejętność dyskusji tematycznej i kreacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U19B.U4. absolwent potrafi formułować wypowiedzi o charakterze analizy krytycznej z zakresu architektury, a także przedstawiać i syntetycznie opisywać podstawy ideowe projektu w oparciu o przyjęte założenia;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się studenta z ewolucją XX-wiecznych idei estetycznych i artystycznych i wykorzystanie ich jako inspiracji w warsztatu projektowego. Wykorzystanie poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-P-11. Zadanie projetowe inspirowane konstruktywizmem. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną architektonami - kompozycję przestrzenną składającą się ze spiętrzonych prostopadłosianów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonanj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 2. Zadanie projetowe inspirowane neoplastycyzmem. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaprojektuj dla powstałej w ten sposób formy funcję architektoniczną. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 3. Zadanie projetowe inspirowane dadaizmem i nadrealizmem. Wykonaj transformację przestrzeni miejskiej w nurcie wizji sennej architekta. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, ilustrujujące proces projektowy od realistycznej przestrzeni do wirtualnej, fotomontaż, zestaw szkiców odręcznych. 4. Zadanie projetowe inspirowane optical-artem. Wykonaj projekt wnętrza architektonicznego lub urbanistycznego zawierającego kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Sposób prezentacji: plansze A-1 na piance - ilustacja realistycznej przestrzeni z wykorzystaniem wykreowanej kompozycji , zestaw szkiców odręcznych, wizualizacji powstałych w procesie projektowym. 5. Zadanie projektowe inspirowane konceptualizmem. Przedstaw koncepcję projektową wyidealizowanej architektury pozbawionej funcji. Sposób prezentacji projektu plansze A-1 na piance, z opisem idei, autorskiej definicji architektury. Przegląd wspólczesnej sztuki w wybranych zjawiskach w esejach "Brzydkie piękno". Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-2ocena końcowa i wnioski końcowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: klauzura projektowa dyskusja w grupie nad projektami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić w podstawowym zakresie analizy uwarunkowań sztuki, badania kompozycji przestrzeni i wykonać szkice prostej kompozycji architektonicznej. Prawidłowo posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/A.1/7_K01Potrafii dyskutować na temat wpływu sztuki współczesnej w kontekście autorskiego projektowania architektonicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K11D.S5. absolwent jest gotów do właściwego określenia priorytetów działań służących realizacji zadania.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się studenta z ewolucją XX-wiecznych idei estetycznych i artystycznych i wykorzystanie ich jako inspiracji w warsztatu projektowego. Wykorzystanie poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-P-11. Zadanie projetowe inspirowane konstruktywizmem. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną architektonami - kompozycję przestrzenną składającą się ze spiętrzonych prostopadłosianów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonanj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 2. Zadanie projetowe inspirowane neoplastycyzmem. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaprojektuj dla powstałej w ten sposób formy funcję architektoniczną. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 3. Zadanie projetowe inspirowane dadaizmem i nadrealizmem. Wykonaj transformację przestrzeni miejskiej w nurcie wizji sennej architekta. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, ilustrujujące proces projektowy od realistycznej przestrzeni do wirtualnej, fotomontaż, zestaw szkiców odręcznych. 4. Zadanie projetowe inspirowane optical-artem. Wykonaj projekt wnętrza architektonicznego lub urbanistycznego zawierającego kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Sposób prezentacji: plansze A-1 na piance - ilustacja realistycznej przestrzeni z wykorzystaniem wykreowanej kompozycji , zestaw szkiców odręcznych, wizualizacji powstałych w procesie projektowym. 5. Zadanie projektowe inspirowane konceptualizmem. Przedstaw koncepcję projektową wyidealizowanej architektury pozbawionej funcji. Sposób prezentacji projektu plansze A-1 na piance, z opisem idei, autorskiej definicji architektury. Przegląd wspólczesnej sztuki w wybranych zjawiskach w esejach "Brzydkie piękno". Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-2ocena końcowa i wnioski końcowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: klauzura projektowa dyskusja w grupie nad projektami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi schematycznie zaprezentować swoje opracowanie i w podstawowym zakresie skomentować uwagi kolegów z grupy.
3,5
4,0
4,5
5,0