Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywnoścci specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo żywnoścci specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 13

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 12 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 6 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności z przedmiotów z zakresu chemii żywności i analizy i oceny jakości żywności oraz podstawowa wiedza z zakresu technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym2
T-L-2Oznaczanie wybranych związków bioaktywnych w żywnosci specjalnego przeznaczenia żywieniowego3
T-L-3Analiza wartości odzywczej wybranej grupy żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego5
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń2
12
wykłady
T-W-1Regulacje prawne w zakresie żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i zywności funkcjonalnej, nutraceutyki, suplementy diety.2
T-W-2Podział i charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla niemowląt, dzieci i osób z zaburzeniami trawienia i metabolizmu.2
T-W-3Charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla osób straszych, w specjalnych stanach fizjologicznych, zwiększonym wysiłku fizycznym itp.1
T-W-4Żywność funkcjonalna i żywność wygodna - wybrane zagadnienia1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Bieżące przygotowanie do zajęć10
30
wykłady
A-W-1Studiowanie piśmiennictwa10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-13zc_W01
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
TZZ_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1
TZZ_2A_Gr1-13zc_W02
EK2 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
TZZ_2A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-13zc_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce
TZZ_2A_U01C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4M-3S-2
TZZ_2A_Gr1-13zc_U02
Student z niewielką pomocą Prowadzącego zajęcia potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
TZZ_2A_U09C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-13zc_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i w grupie. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycję lidera
TZZ_2A_K03C-1T-L-1, T-L-3M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-13zc_W01
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_Gr1-13zc_W02
EK2 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-13zc_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_Gr1-13zc_U02
Student z niewielką pomocą Prowadzącego zajęcia potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
2,0
3,0Student z niewielką pomocą Prowadzącego zajęcia potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-13zc_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i w grupie. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycję lidera
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i w grupie. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycje lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Przybyłowski P. (red.), Towaroznawstwo artykułów spożywczych, Akademia Morska, Gdynia, 2013
  2. Świderski F.(red, Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2003
  3. Świderski F., Waszkiewicz-Robak B., Towaroznawstwo żywności przetworzonej z elementami technologii., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010
  4. Flaczyk E., Korczak J, Towaroznawstwo wybranych produktów spożywczych : przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2010
  5. Pachołek B., Żmudziński W., Podsiadłowska J., Towaroznawstwo żywności., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, 2009
  6. Aktualne akty prawa żywnościowego w zakresie żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego

Literatura dodatkowa

  1. Flaczyk E. (red.), Towaroznawstwo żywności pochodzenia roślinnego., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2011
  2. Czasopismo: Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym2
T-L-2Oznaczanie wybranych związków bioaktywnych w żywnosci specjalnego przeznaczenia żywieniowego3
T-L-3Analiza wartości odzywczej wybranej grupy żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego5
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne w zakresie żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i zywności funkcjonalnej, nutraceutyki, suplementy diety.2
T-W-2Podział i charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla niemowląt, dzieci i osób z zaburzeniami trawienia i metabolizmu.2
T-W-3Charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla osób straszych, w specjalnych stanach fizjologicznych, zwiększonym wysiłku fizycznym itp.1
T-W-4Żywność funkcjonalna i żywność wygodna - wybrane zagadnienia1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Bieżące przygotowanie do zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie piśmiennictwa10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-13zc_W01Ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne w zakresie żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i zywności funkcjonalnej, nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Podział i charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla niemowląt, dzieci i osób z zaburzeniami trawienia i metabolizmu.
T-W-3Charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla osób straszych, w specjalnych stanach fizjologicznych, zwiększonym wysiłku fizycznym itp.
T-W-4Żywność funkcjonalna i żywność wygodna - wybrane zagadnienia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-13zc_W02EK2 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne w zakresie żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i zywności funkcjonalnej, nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Podział i charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla niemowląt, dzieci i osób z zaburzeniami trawienia i metabolizmu.
T-W-3Charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla osób straszych, w specjalnych stanach fizjologicznych, zwiększonym wysiłku fizycznym itp.
T-W-4Żywność funkcjonalna i żywność wygodna - wybrane zagadnienia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-13zc_U01Posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym
T-L-3Analiza wartości odzywczej wybranej grupy żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-13zc_U02Student z niewielką pomocą Prowadzącego zajęcia potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym
T-L-3Analiza wartości odzywczej wybranej grupy żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z niewielką pomocą Prowadzącego zajęcia potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-13zc_K01Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i w grupie. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycję lidera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym
T-L-3Analiza wartości odzywczej wybranej grupy żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i w grupie. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycje lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0