Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w analizie i ocenie jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w analizie i ocenie jakości żywności
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 39 4,00,50zaliczenie
wykładyW1 24 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1otrzymanie zaliczenia z analizy i oceny jakości żywności oraz chemii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium tak aby umiał wyszukać metodykę, przygotować odczynniki, wykonać oznaczenie a także opracować i przedstawić wyniki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady organizacji pracy w laboratorium. Ćwiczenia wprowadzajace do przedmiotu2
T-L-2Zastosowanie metod sensorycznych w analizie i ocenie jakości żywności3
T-L-3Wykorzystanie metod spektroskopowych w analizie i ocenie jakości żywności6
T-L-4Rodzaje metod chromatograficznych i ich wykorzystanie w analizie i ocenie jakości żywności6
T-L-5Wykorzystanie wybranych pozostałych metod instrumentalnych w analizie i ocenie jakości żywności3
T-L-6Wykrywanie sztucznego zabarwienia3
T-L-7Jakość tłuszczów smażalniczych3
T-L-8Oznaczanie zawartości wybranych składników bioaktywnych w żywności.8
T-L-9Metody oznaczania jakości produktów rybołówstwa3
T-L-10Zaliczenie przedmiotu2
39
wykłady
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności.3
T-W-2Metody instrumentalne w analizie żywności9
T-W-3Metody sensoryczne w analizie żywności3
T-W-4Metody oznaczania zawartości wybranych związków bioaktywnych i potencjału przeciwutleniającego żywności6
T-W-5Metody oceny jakości wybranych środków spozywczych3
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach55
A-L-2Studiowanie literatury naukowej30
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia32
119
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Studiowanie literatury naukowej20
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu21
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2oaiz_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZZ_2A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2oaiz_U01
Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZZ_2A_U09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_2A_D2oaiz_U02
Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZZ_2A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2oaiz_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2oaiz_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
2,0
3,0Student ma dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2oaiz_U01
Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
2,0
3,0Student potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_D2oaiz_U02
Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
2,0
3,0Student potrafi przy pomocy lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2oaiz_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zazwyczaj gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Nie potrafi przyjąć rolę lidera
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kress-Rogers E. (ed), Instrumentatiuon and Sensors for the Food Industry, Woodhead Publ, Cambridge, 1998
  2. Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa, 1986
  3. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997
  4. Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2001
  5. Zieliński W., Rajca A. (red), Metody spektroskopowe, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. AOAC International, Official Methods of Analysis of AOAC International, AOAC International, Arlington, 1995
  2. Rodel W., Wolm G., Chromatografia gazowa, PWN, Warszawa, 2002
  3. Z.E. Sikorski, A. Kolakowska (Eds), Lipid oxidation in food systems. In: Chemical and Functional Properties of Food |Lipids, chap. 8, CRC, Boca Raton, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady organizacji pracy w laboratorium. Ćwiczenia wprowadzajace do przedmiotu2
T-L-2Zastosowanie metod sensorycznych w analizie i ocenie jakości żywności3
T-L-3Wykorzystanie metod spektroskopowych w analizie i ocenie jakości żywności6
T-L-4Rodzaje metod chromatograficznych i ich wykorzystanie w analizie i ocenie jakości żywności6
T-L-5Wykorzystanie wybranych pozostałych metod instrumentalnych w analizie i ocenie jakości żywności3
T-L-6Wykrywanie sztucznego zabarwienia3
T-L-7Jakość tłuszczów smażalniczych3
T-L-8Oznaczanie zawartości wybranych składników bioaktywnych w żywności.8
T-L-9Metody oznaczania jakości produktów rybołówstwa3
T-L-10Zaliczenie przedmiotu2
39

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności.3
T-W-2Metody instrumentalne w analizie żywności9
T-W-3Metody sensoryczne w analizie żywności3
T-W-4Metody oznaczania zawartości wybranych związków bioaktywnych i potencjału przeciwutleniającego żywności6
T-W-5Metody oceny jakości wybranych środków spozywczych3
24

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach55
A-L-2Studiowanie literatury naukowej30
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia32
119
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Studiowanie literatury naukowej20
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu21
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2oaiz_W01Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium tak aby umiał wyszukać metodykę, przygotować odczynniki, wykonać oznaczenie a także opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności.
T-W-2Metody instrumentalne w analizie żywności
T-W-3Metody sensoryczne w analizie żywności
T-W-4Metody oznaczania zawartości wybranych związków bioaktywnych i potencjału przeciwutleniającego żywności
T-W-5Metody oceny jakości wybranych środków spozywczych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2oaiz_U01Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium tak aby umiał wyszukać metodykę, przygotować odczynniki, wykonać oznaczenie a także opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Zasady organizacji pracy w laboratorium. Ćwiczenia wprowadzajace do przedmiotu
T-L-2Zastosowanie metod sensorycznych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-3Wykorzystanie metod spektroskopowych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-4Rodzaje metod chromatograficznych i ich wykorzystanie w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-5Wykorzystanie wybranych pozostałych metod instrumentalnych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-6Wykrywanie sztucznego zabarwienia
T-L-7Jakość tłuszczów smażalniczych
T-L-8Oznaczanie zawartości wybranych składników bioaktywnych w żywności.
T-L-9Metody oznaczania jakości produktów rybołówstwa
T-L-10Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2oaiz_U02Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium tak aby umiał wyszukać metodykę, przygotować odczynniki, wykonać oznaczenie a także opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Zasady organizacji pracy w laboratorium. Ćwiczenia wprowadzajace do przedmiotu
T-L-2Zastosowanie metod sensorycznych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-3Wykorzystanie metod spektroskopowych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-4Rodzaje metod chromatograficznych i ich wykorzystanie w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-5Wykorzystanie wybranych pozostałych metod instrumentalnych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-6Wykrywanie sztucznego zabarwienia
T-L-7Jakość tłuszczów smażalniczych
T-L-8Oznaczanie zawartości wybranych składników bioaktywnych w żywności.
T-L-9Metody oznaczania jakości produktów rybołówstwa
T-L-10Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przy pomocy lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2oaiz_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium tak aby umiał wyszukać metodykę, przygotować odczynniki, wykonać oznaczenie a także opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Zasady organizacji pracy w laboratorium. Ćwiczenia wprowadzajace do przedmiotu
T-L-2Zastosowanie metod sensorycznych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-3Wykorzystanie metod spektroskopowych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-4Rodzaje metod chromatograficznych i ich wykorzystanie w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-5Wykorzystanie wybranych pozostałych metod instrumentalnych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-6Wykrywanie sztucznego zabarwienia
T-L-7Jakość tłuszczów smażalniczych
T-L-8Oznaczanie zawartości wybranych składników bioaktywnych w żywności.
T-L-9Metody oznaczania jakości produktów rybołówstwa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zazwyczaj gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Nie potrafi przyjąć rolę lidera
3,5
4,0
4,5
5,0