Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Biologiczne metody utrwalania żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne metody utrwalania żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | mikrobiologia podstawowa |
W-2 | podstawy z mikrobiologii przemyslowej |
W-3 | podstawy mykologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami biologicznego utrwalania żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie parematrów aktywności antybakteryjknej kwasow organicznych (produktów bakterii) stosowanych w produkcji żywności | 4 |
T-L-2 | Metody oznaczanie bakteriocyn i ich wlaściwości antybakteryjnych | 3 |
T-L-3 | Ocena fungistatycznego/fungicydalnego wpływu pullulanu na rozwój grzybów w przechowalnictwie | 4 |
T-L-4 | Identyfikacja i właściwości grzybów wykorzystanych w utrwalaniu żywności | 3 |
T-L-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mikroorganizmy w żywności - zagrożenia i korzyści | 2 |
T-W-2 | Aktywność przyżyciowa mikroorganizmów i ich udział w konserwcji żywności | 2 |
T-W-3 | Pierwotne i wtórne metabolity bakterii i ich wykorzystanie w utrwalaniu zywności | 2 |
T-W-4 | Podstawy prawne wykorzystania bakteriocyn w produkcji żywności | 2 |
T-W-5 | Grzyby produkujące pullulan, jego zastosowanie i wpływ czynników decydujących o aktywności | 2 |
T-W-6 | Grzyby - producenci kwasów organicznych i ich znaczenie w utrwalaniu żywności | 2 |
T-W-7 | Związki aktywne grzybów wykorzystane w przechowalnictwie surowców roślinnych | 2 |
T-W-8 | Grzyby jako element żywności funkcjonalnej, powłoki ochronne z grzybów i ich metabolitów w przechowalnictwie żywności | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Praca własna studenta, zapoznanie się z piśmiennictwem dot. problematyki przedmiotu | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca własna; studiowanie piśmiennictwa dot. problematyki przedmiotu, | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie egzaminu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metody problemowe |
M-3 | metody programowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formujaca |
S-2 | Ocena formująca: ocena podsumowujaca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO4-3_W01 Ma wiedzę z zakresu mozliwości i zasad wykorzystania biologicznych metod utrwalania zywności | MS_2A_W03, MS_2A_W08, MS_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO4-3_U01 Student ma umiętności do wykorzystania wiedzy z zakresu możliwości zastosowania biologicznych metod utrwalania żywności | MS_2A_U01, MS_2A_U02, MS_2A_U03, MS_2A_U04 | — | — | C-1 | T-L-2, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-L-3, T-L-1, T-W-1, T-L-4, T-W-4, T-W-8, T-W-5 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO4-3_K01 Student ma świadomość i odpowiedzialnośc społeczna z zakresu mozliwości zastosowania biologicznych metod utrwalania żywności | MS_2A_K01, MS_2A_K02, MS_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-3, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-L-1, T-W-6, T-L-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO4-3_W01 Ma wiedzę z zakresu mozliwości i zasad wykorzystania biologicznych metod utrwalania zywności | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawopwa wiedze dotyczaca wykorzystania biologicznym metod utrwalania zywności; Student rozumie potrzebę i zakres wykorzystania związków mykopochodnych w utrwalaniu żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO4-3_U01 Student ma umiętności do wykorzystania wiedzy z zakresu możliwości zastosowania biologicznych metod utrwalania żywności | 2,0 | |
3,0 | Student prawidłowo przeprowadza analizę zasadności wykorzystania metod biologicznego utrwalania żywności, wskazując na wady i zalety tych metod | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO4-3_K01 Student ma świadomość i odpowiedzialnośc społeczna z zakresu mozliwości zastosowania biologicznych metod utrwalania żywności | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawowe kompetencje z zakresu mozliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności dotyczacych biologicznych metod utrwalania żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Baranowska H., Piątek M., Nowoczesne technologie produkcji żywności., Wydział Nauk o Żywności i Żywieniu UP w Poznaniu, Poznań, 2016
- Typrowicz J., Metody utrwalania i przechowywania żywności, Przemyśl, 2006
- Gniewosz M., Lipińska, Zastosowanie wybranych drobnoustrojów w biotechnologii żywności, wyd. SGGW, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Grewal H.S., Kalra K.L., Fungal production of citric acid., Biotechnology Advances, 13(2):209–234., 2005
- Singh R.S., Saini G.K., Kennedy J.F., Pullulan: Microbial sources, production and applications., Carbohydrate Polymers 73: 515–531, 2008