Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Bakteryjne, grzybowe i wirusowe choroby roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bakteryjne, grzybowe i wirusowe choroby roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 3,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej oraz mykologii i mikrobiologii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi w rolnictwie, ogrodnictwie, leśnictwie i uprawach szklarniowych.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy
C-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Diagnostyka wiroz i bakterioz roślin2
T-L-2Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących4
T-L-3Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-21
T-L-4Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin - cz.1. Patogeny bez owocników oraz wytwarzające owocniki typu klejstotecjum2
T-L-5Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. Przykłady patogenów wytwarzających owocniki typu perytecjum2
T-L-6Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. Przykłady patogenów wytwarzajacych owocniki typu apotecjum2
T-L-7Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 4-61
T-L-8Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje Hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)4
T-L-9Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje Coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)4
T-L-10Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 8-91
T-L-11Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Patogeny z klasy Ustomycetes2
T-L-12Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Patogeny z klasy Teliomycetes4
T-L-13Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 13-141
30
wykłady
T-W-1Fitopatologia - nauka o infekcyjnych chorobach roślin. Działy fitopatologii, jej powiązania z innymi naukami.1
T-W-2Istota i definicja choroby, identyfikacja i podział czynników chorobotwórczych. Szkodliwość chorób roślin.1
T-W-3Symptomatologia i etiologia. Pasożytnictwo i patogeniczność, cechy pasożytów rośiln1
T-W-4Etiologia - wirusy, wiroidy riketsje i mykoplazmy jako patogeny roślin, ich rozprzestrzenianie i identyfikacja1
T-W-5Etiologia - bakterie jako patogeny roślin, ich rozprzestrzenianie i identyfikacja.1
T-W-6Etiologia - grzyby jako patogeny roślin, ich identyfikacja i rozprzestrzenianie1
T-W-7Infekcja - zakażenia roślin przez grzyby (kiełkowanie zarodników, struktury infekcyjne, sposoby wnikania pasożytniczych grzybów do rośliny)2
T-W-8Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.2
T-W-9Odporność czynna i bierna roślin.2
T-W-10Rola patogena w występowaniu epidemii chorób: wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roślin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.2
T-W-11Egzamin pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna; studiowanie piśmiennictwa dot. problematyki przedmiotu,30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu50
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach25
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
M-3Obserwacja i szkice symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
M-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów bakteryjnych i grzybowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza ustnie lub pisemnie teoretyczny materiał, który ma być przedmiotem praktycznego ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-7Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B5_W01
Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia mykologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów
MS_2A_W06, MS_2A_W10C-3, C-1, C-2T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2, S-4, S-5, S-6, S-7, S-3
MS_2A_B5_W02
Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne fitopatogenów i ich przedstawicieli występujących na różnych gatunkach roślin oraz charakteryzuje sposoby i miejsca zimowania fitopatogenów i formy ich rozprzestrzeniania.
MS_2A_W04, MS_2A_W06, MS_2A_W10C-3, C-1, C-2T-W-1, T-L-1, T-L-11, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-13, T-L-12, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5, S-6, S-7, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B5_U01
Na podstawie symptomów zewnętrznych student analizuje, ocenia i interpretuje rozwój patogenezy i występowanie fitopatogenów w roślinie żywicielskiej (gospodarzu) oraz dobiera ich sprawców
MS_2A_U04C-3, C-1, C-2T-L-1, T-L-11, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-13, T-L-12, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5, S-6, S-7, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B5_K01
Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o fitopatogenach, także tych "zawleczonych" oraz możliwościach ich zwalaczania. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
MS_2A_K01C-3, C-1, C-2T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-L-1, T-L-11, T-L-2, T-L-12, T-L-8, T-L-9M-4, M-1, M-2, M-3S-4, S-5, S-6, S-7, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_B5_W01
Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia mykologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów
2,0
3,0Student rozumie i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu mykologii i fitopatologii, potrafi scharakteryzować specyfikę mechanizmów zakażeń roślin wywołanych przez różne grupy fitopatogenów.
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_2A_B5_W02
Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne fitopatogenów i ich przedstawicieli występujących na różnych gatunkach roślin oraz charakteryzuje sposoby i miejsca zimowania fitopatogenów i formy ich rozprzestrzeniania.
2,0
3,0Nazywa i rozpoznaje choroby wywoływane przez ważniejsze fitopatogeny, a gatunki tych patogenów nazywa w języku łacińskim
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_B5_U01
Na podstawie symptomów zewnętrznych student analizuje, ocenia i interpretuje rozwój patogenezy i występowanie fitopatogenów w roślinie żywicielskiej (gospodarzu) oraz dobiera ich sprawców
2,0
3,0Student prawidłowo przeprowadza diagnozę o stopniu zmian wywołanych przez fitopatogeny w roślinie żywicielskiej, potrafi nazwać sparwców tych zmian chorobowych oraz scharakteryzować ich rozwój
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_B5_K01
Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o fitopatogenach, także tych "zawleczonych" oraz możliwościach ich zwalaczania. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
2,0
3,0Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych w zakresie poznawania fitopatogenów wywołujących choroby różnych grup roślin użytkowych i dziko rosnacych , jest świadomy konieczności propagowania i upowszechniania tej wiedzy i odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia t.1. Podstawy fitopatologii, PWRiL, Poznań, 2011, 9788309010630
  2. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia t.2. Choroby roślin uprawnych, PWRiL, Poznań, 2011, 9788309010777
  3. Kryczyński S., Wirusologia roślinna, PWN S.A, 2010, 9788301161958
  4. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW?., 2003
  5. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów sensu lato ważnych w fitopatologii, PWRiL, Warszawa, 2012
  6. Paduch-Cichal E., Szyndel M,S., Szcholloenberger M., Wakuliński W. (reds.), Fitopatologia szczegółowa. Choroby roślin ogrodniczych ., Wydawnictwo SGGW, 2010
  7. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów ważnych organizmów fitopatogenicznych (Fungi, Oomycota, Plasmodiophorida), Wyd. SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Kryczyński S., Mańka M., Sobiczewski P., Słownik fitopatologiczny., Hortpress, Warszawa, 2002
  2. Sobiczewski P., Schollenberger M., Bakteryjne choroby roślin ogrodniczych., PWRiL, Warszawa, 2002
  3. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW., 2003
  4. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów ważnych organizmów fitopatogenicznych (Fungi, Oomycota, Plasmodiophorida), Wydawnictwo SGGW., 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnostyka wiroz i bakterioz roślin2
T-L-2Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących4
T-L-3Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-21
T-L-4Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin - cz.1. Patogeny bez owocników oraz wytwarzające owocniki typu klejstotecjum2
T-L-5Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. Przykłady patogenów wytwarzających owocniki typu perytecjum2
T-L-6Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. Przykłady patogenów wytwarzajacych owocniki typu apotecjum2
T-L-7Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 4-61
T-L-8Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje Hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)4
T-L-9Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje Coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)4
T-L-10Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 8-91
T-L-11Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Patogeny z klasy Ustomycetes2
T-L-12Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Patogeny z klasy Teliomycetes4
T-L-13Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 13-141
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fitopatologia - nauka o infekcyjnych chorobach roślin. Działy fitopatologii, jej powiązania z innymi naukami.1
T-W-2Istota i definicja choroby, identyfikacja i podział czynników chorobotwórczych. Szkodliwość chorób roślin.1
T-W-3Symptomatologia i etiologia. Pasożytnictwo i patogeniczność, cechy pasożytów rośiln1
T-W-4Etiologia - wirusy, wiroidy riketsje i mykoplazmy jako patogeny roślin, ich rozprzestrzenianie i identyfikacja1
T-W-5Etiologia - bakterie jako patogeny roślin, ich rozprzestrzenianie i identyfikacja.1
T-W-6Etiologia - grzyby jako patogeny roślin, ich identyfikacja i rozprzestrzenianie1
T-W-7Infekcja - zakażenia roślin przez grzyby (kiełkowanie zarodników, struktury infekcyjne, sposoby wnikania pasożytniczych grzybów do rośliny)2
T-W-8Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.2
T-W-9Odporność czynna i bierna roślin.2
T-W-10Rola patogena w występowaniu epidemii chorób: wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roślin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.2
T-W-11Egzamin pisemny1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna; studiowanie piśmiennictwa dot. problematyki przedmiotu,30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu50
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_B5_W01Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia mykologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W06Ma znajomość słownictwa fachowego w języku obcym na poziomie B2+ w danej dziedzinie.
MS_2A_W10Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod otrzymywania i zastosowania głównych rodzajów biopolimerów, mechanizmów biodegradacji oraz biorafinacji
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi w rolnictwie, ogrodnictwie, leśnictwie i uprawach szklarniowych.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy
Treści programoweT-W-6Etiologia - grzyby jako patogeny roślin, ich identyfikacja i rozprzestrzenianie
T-W-3Symptomatologia i etiologia. Pasożytnictwo i patogeniczność, cechy pasożytów rośiln
T-W-1Fitopatologia - nauka o infekcyjnych chorobach roślin. Działy fitopatologii, jej powiązania z innymi naukami.
T-W-8Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.
T-W-9Odporność czynna i bierna roślin.
T-W-2Istota i definicja choroby, identyfikacja i podział czynników chorobotwórczych. Szkodliwość chorób roślin.
T-W-4Etiologia - wirusy, wiroidy riketsje i mykoplazmy jako patogeny roślin, ich rozprzestrzenianie i identyfikacja
T-W-10Rola patogena w występowaniu epidemii chorób: wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roślin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza ustnie lub pisemnie teoretyczny materiał, który ma być przedmiotem praktycznego ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych.
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-7Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu mykologii i fitopatologii, potrafi scharakteryzować specyfikę mechanizmów zakażeń roślin wywołanych przez różne grupy fitopatogenów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_B5_W02Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne fitopatogenów i ich przedstawicieli występujących na różnych gatunkach roślin oraz charakteryzuje sposoby i miejsca zimowania fitopatogenów i formy ich rozprzestrzeniania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W04Student ma poszerzoną wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzacych w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
MS_2A_W06Ma znajomość słownictwa fachowego w języku obcym na poziomie B2+ w danej dziedzinie.
MS_2A_W10Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod otrzymywania i zastosowania głównych rodzajów biopolimerów, mechanizmów biodegradacji oraz biorafinacji
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi w rolnictwie, ogrodnictwie, leśnictwie i uprawach szklarniowych.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy
Treści programoweT-W-1Fitopatologia - nauka o infekcyjnych chorobach roślin. Działy fitopatologii, jej powiązania z innymi naukami.
T-L-1Diagnostyka wiroz i bakterioz roślin
T-L-11Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Patogeny z klasy Ustomycetes
T-L-2Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących
T-L-3Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-2
T-L-5Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. Przykłady patogenów wytwarzających owocniki typu perytecjum
T-L-4Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin - cz.1. Patogeny bez owocników oraz wytwarzające owocniki typu klejstotecjum
T-L-6Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. Przykłady patogenów wytwarzajacych owocniki typu apotecjum
T-L-7Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 4-6
T-L-13Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 13-14
T-L-12Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Patogeny z klasy Teliomycetes
T-L-8Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje Hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)
T-L-9Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje Coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)
T-L-10Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 8-9
Metody nauczaniaM-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów bakteryjnych i grzybowych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
M-3Obserwacja i szkice symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza ustnie lub pisemnie teoretyczny materiał, który ma być przedmiotem praktycznego ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych.
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-7Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nazywa i rozpoznaje choroby wywoływane przez ważniejsze fitopatogeny, a gatunki tych patogenów nazywa w języku łacińskim
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_B5_U01Na podstawie symptomów zewnętrznych student analizuje, ocenia i interpretuje rozwój patogenezy i występowanie fitopatogenów w roślinie żywicielskiej (gospodarzu) oraz dobiera ich sprawców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U04Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka oraz zwierząt i określić ich rolę w środowisku.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi w rolnictwie, ogrodnictwie, leśnictwie i uprawach szklarniowych.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy
Treści programoweT-L-1Diagnostyka wiroz i bakterioz roślin
T-L-11Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Patogeny z klasy Ustomycetes
T-L-2Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących
T-L-3Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-2
T-L-5Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. Przykłady patogenów wytwarzających owocniki typu perytecjum
T-L-4Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin - cz.1. Patogeny bez owocników oraz wytwarzające owocniki typu klejstotecjum
T-L-6Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. Przykłady patogenów wytwarzajacych owocniki typu apotecjum
T-L-7Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 4-6
T-L-13Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 13-14
T-L-12Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Patogeny z klasy Teliomycetes
T-L-8Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje Hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)
T-L-9Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje Coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)
T-L-10Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 8-9
Metody nauczaniaM-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów bakteryjnych i grzybowych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
M-3Obserwacja i szkice symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza ustnie lub pisemnie teoretyczny materiał, który ma być przedmiotem praktycznego ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych.
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-7Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo przeprowadza diagnozę o stopniu zmian wywołanych przez fitopatogeny w roślinie żywicielskiej, potrafi nazwać sparwców tych zmian chorobowych oraz scharakteryzować ich rozwój
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_B5_K01Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o fitopatogenach, także tych "zawleczonych" oraz możliwościach ich zwalaczania. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi w rolnictwie, ogrodnictwie, leśnictwie i uprawach szklarniowych.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy
Treści programoweT-W-6Etiologia - grzyby jako patogeny roślin, ich identyfikacja i rozprzestrzenianie
T-W-3Symptomatologia i etiologia. Pasożytnictwo i patogeniczność, cechy pasożytów rośiln
T-W-1Fitopatologia - nauka o infekcyjnych chorobach roślin. Działy fitopatologii, jej powiązania z innymi naukami.
T-W-8Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.
T-W-9Odporność czynna i bierna roślin.
T-W-2Istota i definicja choroby, identyfikacja i podział czynników chorobotwórczych. Szkodliwość chorób roślin.
T-W-4Etiologia - wirusy, wiroidy riketsje i mykoplazmy jako patogeny roślin, ich rozprzestrzenianie i identyfikacja
T-W-7Infekcja - zakażenia roślin przez grzyby (kiełkowanie zarodników, struktury infekcyjne, sposoby wnikania pasożytniczych grzybów do rośliny)
T-W-10Rola patogena w występowaniu epidemii chorób: wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roślin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.
T-L-1Diagnostyka wiroz i bakterioz roślin
T-L-11Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Patogeny z klasy Ustomycetes
T-L-2Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących
T-L-12Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Patogeny z klasy Teliomycetes
T-L-8Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje Hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)
T-L-9Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje Coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)
Metody nauczaniaM-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów bakteryjnych i grzybowych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
M-3Obserwacja i szkice symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-7Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych w zakresie poznawania fitopatogenów wywołujących choroby różnych grup roślin użytkowych i dziko rosnacych , jest świadomy konieczności propagowania i upowszechniania tej wiedzy i odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,5
4,0
4,5
5,0