Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie i marketing:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie i marketing
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Brocki <Wojciech.Brocki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarzadzania, mikroekonomia. Podstawowa wiedza z zakresu zarzadzania organizacjami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien umiec wyjasnic istote działalnosci przedsiebiorstwa, scharakteryzowac formy organizacyjno-prawne przedsiebiorstw, omówic proces zarzadzania przedsiebiorstwem i podstawowe funkcje zarzadzania. Powinien równie¿ umiec scharakteryzowac cele, zadania i działalnosc poszczególnych funkcji biznesowych w przedsiebiorstwie. Student powinien nabyc umiejetnosc systemowego podejscia do zarzadzania przedsiebiorstwem, samodzielnie analizowac działalnosc, zachowania i zwiazki miedzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi przedsiebiorstwa oraz umiec kierowac mały zespołem roboczym. Student powinien zrozumiec role współdziałania, aktywnosci, kreatywnosci, przedsiebiorczosci wszystkich pracowników w osiaganiu sukcesu gospodarczego przedsiebiorstwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota i znaczenie zarzadzania dla przedsiębiorstwa2
T-W-2Rodzaje przedsiebiorstw2
T-W-3Ekologia w zarządzaniu przedsiębiorstwem4
T-W-4System motywacyjny w przedsiebiorstwie2
T-W-5Kierowanie i praca menedżera2
T-W-6Narzędzia i style kierowania2
T-W-7Charakterystyka różnych form zarządzania stosowana w przedsiębiorstwach. Zalety,wady, dostosowanie do realiów lokalnych. Mozliwości zmiany orientacji i koncepcji zarzadzania w przesiębiorstwach4
T-W-8Nowoczesne trendy w zarzadzaniu2
T-W-9Istota i znaczenie marketingu2
T-W-10Zasady i strategie marketingowe2
T-W-11Promocja2
T-W-12Otoczenie marketingowe2
T-W-13Dystrybucja1
T-W-14Zaliczenie przedmiotu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajeć10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawdzian piesemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_A8_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane z zarzadzeniem przedsiębiorstwem. Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić najbardziej optymalna formę dla przedsiębiorstwa.
MS_2A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_A8_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu zarządzania i marketingu
MS_2A_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_A8_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie
MS_2A_K02, MS_2A_K01, MS_2A_K03, MS_2A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_A8_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane z zarzadzeniem przedsiębiorstwem. Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić najbardziej optymalna formę dla przedsiębiorstwa.
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem i marketingiem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_A8_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu zarządzania i marketingu
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu zarządzania i marketingu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_A8_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie
2,0
3,0Student pracuje zgodnie z zasadmi bhp i etyki, samodzielnie podejmuje decyzje oraz wykorzystuje nowe technologie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Żurek J., Przedsiebiorstwo. Zasady działania, funkcjonowanie i rozwój, Fundacja Rozwoju UG, Gdańsk, 2007
  2. Griffin R.W., Podstawy zarzadzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2007
  3. Bień W., Zarzadzanie finansami przedsiebiorstwa, Delfin, Warszawa, 2008
  4. A. K. Kozminski, W. Piotrowski, Zarzadzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2007
  5. Strużycki M, Zarzadzanie przedsiebiorstwem, Delfin, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Czerminski A. Czerska M., Nogalski B., Rutka R., Apanowicz J., Zarzadzanie organizacjami, Dom Organizatora, Toruń, 2001
  2. Bozarth C., Handfield R.B., Wprowadzenie do zarzadzania operacjami i łancuchem dostaw, Helion, Gliwice, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i znaczenie zarzadzania dla przedsiębiorstwa2
T-W-2Rodzaje przedsiebiorstw2
T-W-3Ekologia w zarządzaniu przedsiębiorstwem4
T-W-4System motywacyjny w przedsiebiorstwie2
T-W-5Kierowanie i praca menedżera2
T-W-6Narzędzia i style kierowania2
T-W-7Charakterystyka różnych form zarządzania stosowana w przedsiębiorstwach. Zalety,wady, dostosowanie do realiów lokalnych. Mozliwości zmiany orientacji i koncepcji zarzadzania w przesiębiorstwach4
T-W-8Nowoczesne trendy w zarzadzaniu2
T-W-9Istota i znaczenie marketingu2
T-W-10Zasady i strategie marketingowe2
T-W-11Promocja2
T-W-12Otoczenie marketingowe2
T-W-13Dystrybucja1
T-W-14Zaliczenie przedmiotu1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajeć10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_A8_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane z zarzadzeniem przedsiębiorstwem. Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić najbardziej optymalna formę dla przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą systemu zarządzania i normalizacji. Ma poszerzoną wiedzę w zakresie prawa chroniącego własność intelektualną i prawa pracy.
Cel przedmiotuC-1Student powinien umiec wyjasnic istote działalnosci przedsiebiorstwa, scharakteryzowac formy organizacyjno-prawne przedsiebiorstw, omówic proces zarzadzania przedsiebiorstwem i podstawowe funkcje zarzadzania. Powinien równie¿ umiec scharakteryzowac cele, zadania i działalnosc poszczególnych funkcji biznesowych w przedsiebiorstwie. Student powinien nabyc umiejetnosc systemowego podejscia do zarzadzania przedsiebiorstwem, samodzielnie analizowac działalnosc, zachowania i zwiazki miedzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi przedsiebiorstwa oraz umiec kierowac mały zespołem roboczym. Student powinien zrozumiec role współdziałania, aktywnosci, kreatywnosci, przedsiebiorczosci wszystkich pracowników w osiaganiu sukcesu gospodarczego przedsiebiorstwa.
Treści programoweT-W-1Istota i znaczenie zarzadzania dla przedsiębiorstwa
T-W-2Rodzaje przedsiebiorstw
T-W-3Ekologia w zarządzaniu przedsiębiorstwem
T-W-4System motywacyjny w przedsiebiorstwie
T-W-5Kierowanie i praca menedżera
T-W-6Narzędzia i style kierowania
T-W-7Charakterystyka różnych form zarządzania stosowana w przedsiębiorstwach. Zalety,wady, dostosowanie do realiów lokalnych. Mozliwości zmiany orientacji i koncepcji zarzadzania w przesiębiorstwach
T-W-8Nowoczesne trendy w zarzadzaniu
T-W-9Istota i znaczenie marketingu
T-W-10Zasady i strategie marketingowe
T-W-11Promocja
T-W-12Otoczenie marketingowe
T-W-13Dystrybucja
T-W-14Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem i marketingiem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_A8_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu zarządzania i marketingu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U05Posiada umiejętność wprowadzenia systemów zarządzania i normalizacji. Potrafi wykorzystać praktycznie wiedzę z zkresu prawa chroniącego własność intelektualną i prawa pracy. Umie przeprowadzić analizy statystyczne wykorzystane w naukach rolniczych.
Cel przedmiotuC-1Student powinien umiec wyjasnic istote działalnosci przedsiebiorstwa, scharakteryzowac formy organizacyjno-prawne przedsiebiorstw, omówic proces zarzadzania przedsiebiorstwem i podstawowe funkcje zarzadzania. Powinien równie¿ umiec scharakteryzowac cele, zadania i działalnosc poszczególnych funkcji biznesowych w przedsiebiorstwie. Student powinien nabyc umiejetnosc systemowego podejscia do zarzadzania przedsiebiorstwem, samodzielnie analizowac działalnosc, zachowania i zwiazki miedzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi przedsiebiorstwa oraz umiec kierowac mały zespołem roboczym. Student powinien zrozumiec role współdziałania, aktywnosci, kreatywnosci, przedsiebiorczosci wszystkich pracowników w osiaganiu sukcesu gospodarczego przedsiebiorstwa.
Treści programoweT-W-1Istota i znaczenie zarzadzania dla przedsiębiorstwa
T-W-2Rodzaje przedsiebiorstw
T-W-3Ekologia w zarządzaniu przedsiębiorstwem
T-W-4System motywacyjny w przedsiebiorstwie
T-W-5Kierowanie i praca menedżera
T-W-6Narzędzia i style kierowania
T-W-7Charakterystyka różnych form zarządzania stosowana w przedsiębiorstwach. Zalety,wady, dostosowanie do realiów lokalnych. Mozliwości zmiany orientacji i koncepcji zarzadzania w przesiębiorstwach
T-W-8Nowoczesne trendy w zarzadzaniu
T-W-9Istota i znaczenie marketingu
T-W-10Zasady i strategie marketingowe
T-W-11Promocja
T-W-12Otoczenie marketingowe
T-W-13Dystrybucja
T-W-14Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu zarządzania i marketingu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_A8_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
MS_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole
Cel przedmiotuC-1Student powinien umiec wyjasnic istote działalnosci przedsiebiorstwa, scharakteryzowac formy organizacyjno-prawne przedsiebiorstw, omówic proces zarzadzania przedsiebiorstwem i podstawowe funkcje zarzadzania. Powinien równie¿ umiec scharakteryzowac cele, zadania i działalnosc poszczególnych funkcji biznesowych w przedsiebiorstwie. Student powinien nabyc umiejetnosc systemowego podejscia do zarzadzania przedsiebiorstwem, samodzielnie analizowac działalnosc, zachowania i zwiazki miedzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi przedsiebiorstwa oraz umiec kierowac mały zespołem roboczym. Student powinien zrozumiec role współdziałania, aktywnosci, kreatywnosci, przedsiebiorczosci wszystkich pracowników w osiaganiu sukcesu gospodarczego przedsiebiorstwa.
Treści programoweT-W-1Istota i znaczenie zarzadzania dla przedsiębiorstwa
T-W-2Rodzaje przedsiebiorstw
T-W-3Ekologia w zarządzaniu przedsiębiorstwem
T-W-4System motywacyjny w przedsiebiorstwie
T-W-5Kierowanie i praca menedżera
T-W-6Narzędzia i style kierowania
T-W-7Charakterystyka różnych form zarządzania stosowana w przedsiębiorstwach. Zalety,wady, dostosowanie do realiów lokalnych. Mozliwości zmiany orientacji i koncepcji zarzadzania w przesiębiorstwach
T-W-8Nowoczesne trendy w zarzadzaniu
T-W-9Istota i znaczenie marketingu
T-W-10Zasady i strategie marketingowe
T-W-11Promocja
T-W-12Otoczenie marketingowe
T-W-13Dystrybucja
T-W-14Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student pracuje zgodnie z zasadmi bhp i etyki, samodzielnie podejmuje decyzje oraz wykorzystuje nowe technologie
3,5
4,0
4,5
5,0