Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Parazytologiczne problemy w hodowli zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologiczne problemy w hodowli zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z parazytozami zwierząt hodowlanych
C-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania oraz skutkami inwazji pasożytniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadenie. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela, siedliska pasożytów w organizmie żywiciela2
T-A-2Zapobieganie inwazjom. Etapy choroby, środki zapobiegawcze1
T-A-3Inwazje u przeżuwaczy6
T-A-4Parazytozy swiń4
T-A-5Choroby pasożytnicze koni4
T-A-6Choroby zwierząt domowych6
T-A-7Parazytozy ryb3
T-A-8Pasożyty zwierząt laboratoryjnych3
T-A-9Zoonozy1
30
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasozytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane13
T-L-2Diagnostyka parazytologiczna2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Przygotowanie do egzaminu15
60
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do laboratoriów10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne w formie prezentacji multimedialnej
M-2Krótkie filmy dydaktyczne
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-1_W01
Student charakteryzuje ipasożyty, zagrażające zwierzętom hodowlanym. Zna drogi zarażenia i skutki inwazji pasożytniczych.
MS_2A_W05C-1, C-2T-A-1, T-A-9, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-3, T-A-6, T-A-8M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-1_U01
Student proponuje sposoby/metody diagnostyki, zapobiegania i zwalczania określonych parazytoz w hodowli i chowie zwierząt.
MS_2A_U03C-2T-L-2, T-L-1M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-1_K01
Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystapienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się.
MS_2A_K01C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-A-1, T-A-9, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-3, T-A-6, T-A-8M-1, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-1_W01
Student charakteryzuje ipasożyty, zagrażające zwierzętom hodowlanym. Zna drogi zarażenia i skutki inwazji pasożytniczych.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje dostateczne zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-1_U01
Student proponuje sposoby/metody diagnostyki, zapobiegania i zwalczania określonych parazytoz w hodowli i chowie zwierząt.
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować, zinterpretować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi problemami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-1_K01
Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystapienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się.
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń wywołanych chorobami pasożytniczymi oraz ich skutków ekonomicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gundłach J.L., Sadzikowski A.B., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004
  2. D.D. Bowman, Parazytologia weterynaryjna, Elsevier, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2011, 1

Literatura dodatkowa

  1. Elsheikha H.M., Patterson J.S., Veterinary parasitology, Manson Publishing Ltd, 2013
  2. Antychowicz J., Choroby i zatrucia ryb, SGGW, Warszawa, 1996, 1
  3. Dyce K.M. Sack W.O. Wensing C.J.G., Anatomia weterynaryjna, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław, 2011, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadenie. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela, siedliska pasożytów w organizmie żywiciela2
T-A-2Zapobieganie inwazjom. Etapy choroby, środki zapobiegawcze1
T-A-3Inwazje u przeżuwaczy6
T-A-4Parazytozy swiń4
T-A-5Choroby pasożytnicze koni4
T-A-6Choroby zwierząt domowych6
T-A-7Parazytozy ryb3
T-A-8Pasożyty zwierząt laboratoryjnych3
T-A-9Zoonozy1
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasozytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane13
T-L-2Diagnostyka parazytologiczna2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do laboratoriów10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO7-1_W01Student charakteryzuje ipasożyty, zagrażające zwierzętom hodowlanym. Zna drogi zarażenia i skutki inwazji pasożytniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mikroorganizmów (wirusów, bakterii, grzybów) i pasożytów oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parazytozami zwierząt hodowlanych
C-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania oraz skutkami inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-A-1Wprowadenie. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela, siedliska pasożytów w organizmie żywiciela
T-A-9Zoonozy
T-A-4Parazytozy swiń
T-A-5Choroby pasożytnicze koni
T-A-7Parazytozy ryb
T-A-3Inwazje u przeżuwaczy
T-A-6Choroby zwierząt domowych
T-A-8Pasożyty zwierząt laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne w formie prezentacji multimedialnej
M-2Krótkie filmy dydaktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje dostateczne zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO7-1_U01Student proponuje sposoby/metody diagnostyki, zapobiegania i zwalczania określonych parazytoz w hodowli i chowie zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania oraz skutkami inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-L-2Diagnostyka parazytologiczna
T-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasozytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować, zinterpretować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi problemami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO7-1_K01Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystapienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parazytozami zwierząt hodowlanych
C-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania oraz skutkami inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-L-2Diagnostyka parazytologiczna
T-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasozytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
T-A-1Wprowadenie. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela, siedliska pasożytów w organizmie żywiciela
T-A-9Zoonozy
T-A-4Parazytozy swiń
T-A-5Choroby pasożytnicze koni
T-A-7Parazytozy ryb
T-A-3Inwazje u przeżuwaczy
T-A-6Choroby zwierząt domowych
T-A-8Pasożyty zwierząt laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne w formie prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń wywołanych chorobami pasożytniczymi oraz ich skutków ekonomicznych
3,5
4,0
4,5
5,0