Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Biologiczno - chemiczne zwalczanie patogenów i szkodników roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczno - chemiczne zwalczanie patogenów i szkodników roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 8 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,25egzamin
wykładyW1 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zaganień z zakresu ekologii, entomologii, mikrobiologii i mykologii na poziomie kursu studiów S1 MS
W-2Znajomość problematyki dotyczacej ochrony środowiska na poziomie kursu studiów S1 MS

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów oraz bezkręgowców występujących w naturalnych ekosystemach w biologicznej ochronie roślin oraz mechanizmów ich antagonistycznego działania na agrofagi
C-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym stosowaniem środków ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Co wynika z danych etykiety-instrukcji środków ochrony roślin?2
T-A-2Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.2
T-A-3Podstawowe zasady doboru dawek, liczby i terminów oraz częstotliwości wykonywania zabiegów ochrony roślin2
T-A-4Sprawdzian pisemny1
7
laboratoria
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin3
T-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin3
T-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej2
8
wykłady
T-W-1Zróżnicowanie patogenów i szkodników w agrobiocenozach i ich wpływ na produkcję roślinną2
T-W-2Dobór metod zwalczania patogenów i szkodników roślin2
T-W-3Podział pestycydów. Wymogi stawiane nowoczesnej ochronie roślin. Podstawowe grupy fungicydów i mechanizmy ich działania na patogeny.2
T-W-4Grupy insektycydów, zakres i mechanizmy działania.2
T-W-5Zagrożenia związane ze stosowaniem chemicznej ochrony roślin.1
T-W-6Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu patogenów roślin2
T-W-7Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu szkodników roślin.2
T-W-8Przepisy prawne w ekologicznej produkcji roślinnej1
T-W-9Egzamin pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Przygotowanie do zajęć4
A-A-3Praca własna, studiowanie bibliografii4
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Praca własna, studiowanie bibliografii10
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
M-2Na zajęciach laboratoryjnych metody poglądowe, projektowe i praktyczne związane z demonstracją mikroorganizmów i bezkręgowców wykorzystanych w biologicznej metodzie ochrony roślin. Przegląd środków chemicznych ochrony roślin i zakres stosowania.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO12-2_W01
Student wymienia i rozpoznaje grupy szkodników i patogenów roślinnych oraz organizmów pożytecznych w agroekosystemach. Zna mechanizmy antagonistycznego działania organizmów pozytecznych oraz zagrożenia stwarzane przez niewłaściwe stosowanie pestycydów.
MS_2A_W03, MS_2A_W05, MS_2A_W04, MS_2A_W13C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO12-2_U01
Na podstawie występujących agrofagów student dobiera i uwzględnia czynniki optymalnego i bezpiecznego zastosowania biologiczno-chemicznych metod ich zwalczania z uwzględnieniem ich wad i zalet.
MS_2A_U01, MS_2A_U02, MS_2A_U04C-1, C-2T-L-3, T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO12-2_K01
Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o możliwościach optymalnego wykorzystania w ochronie roślin metod biologicznych i chemicznych i ograniczeń związanych z ich zastosowaniem. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
MS_2A_K02, MS_2A_K01, MS_2A_K03C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO12-2_W01
Student wymienia i rozpoznaje grupy szkodników i patogenów roślinnych oraz organizmów pożytecznych w agroekosystemach. Zna mechanizmy antagonistycznego działania organizmów pozytecznych oraz zagrożenia stwarzane przez niewłaściwe stosowanie pestycydów.
2,0
3,0Student potrafii wymienić podstawowe grupy agrofagów oraz biologiczno-chemiczne metody zwalczania poszczególnych ich grup. Zna zagrożenia wynikające ze stosowania chemicznej i biologicznej ochrony roślin oraz wymienia działania niezbędne dla zapewnienia bezpiecznego stosowania tych metod.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO12-2_U01
Na podstawie występujących agrofagów student dobiera i uwzględnia czynniki optymalnego i bezpiecznego zastosowania biologiczno-chemicznych metod ich zwalczania z uwzględnieniem ich wad i zalet.
2,0
3,0W odniesierniu do najważniejszych grup agrofagów student dobiera najbardziej optymalne grupy chemicznych i biologicznych środków ochrony roślin i podaje zakres i sposób ich działania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO12-2_K01
Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o możliwościach optymalnego wykorzystania w ochronie roślin metod biologicznych i chemicznych i ograniczeń związanych z ich zastosowaniem. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
2,0
3,0Student jest kreatywny,świadomy konieczności ciagłego pogłębiania i poszukiwania nowych rozwiązań w ochronie roślin wykazuje zdolność do krytycznej oceny wad i zalet wynikających z biologicznej i chemicznej ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. PW 2006-2010, Kontrola i ograniczanie ryzyka następstw stosowania środków ochrony roślin, 2010
  2. PW 2006-2010, Ochrona ludzi, zwierząt i środowiska przed ujemnymi skutkami stosowania środków ochrony roślin wraz z kontrolą bezpieczeństwa żywności., 2010
  3. Lipa J., Pruszyński S., Stan wykorzystania metod biologicznych w ochronie roślin w Polsce i na świcie., Postępy W Ochronie Roślin 50(3): 1033-1041, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Horoszkiewicz-Janka J., Michalski T., Wpływ biopreoaratów Bion 50 WGi Bio-algeen S 90 Plus2 na zdrowotność i plonowanie jęczmienia jarego uprawianego w siewie czystym i mieszankach z owsem, Biuletyn Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin : 347-355., 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Co wynika z danych etykiety-instrukcji środków ochrony roślin?2
T-A-2Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.2
T-A-3Podstawowe zasady doboru dawek, liczby i terminów oraz częstotliwości wykonywania zabiegów ochrony roślin2
T-A-4Sprawdzian pisemny1
7

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin3
T-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin3
T-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zróżnicowanie patogenów i szkodników w agrobiocenozach i ich wpływ na produkcję roślinną2
T-W-2Dobór metod zwalczania patogenów i szkodników roślin2
T-W-3Podział pestycydów. Wymogi stawiane nowoczesnej ochronie roślin. Podstawowe grupy fungicydów i mechanizmy ich działania na patogeny.2
T-W-4Grupy insektycydów, zakres i mechanizmy działania.2
T-W-5Zagrożenia związane ze stosowaniem chemicznej ochrony roślin.1
T-W-6Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu patogenów roślin2
T-W-7Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu szkodników roślin.2
T-W-8Przepisy prawne w ekologicznej produkcji roślinnej1
T-W-9Egzamin pisemny1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Przygotowanie do zajęć4
A-A-3Praca własna, studiowanie bibliografii4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Praca własna, studiowanie bibliografii10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO12-2_W01Student wymienia i rozpoznaje grupy szkodników i patogenów roślinnych oraz organizmów pożytecznych w agroekosystemach. Zna mechanizmy antagonistycznego działania organizmów pozytecznych oraz zagrożenia stwarzane przez niewłaściwe stosowanie pestycydów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W03Ma poszerzoną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki, różnorodności i roli w naukach rolniczych i pokrewnych.
MS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mikroorganizmów (wirusów, bakterii, grzybów) i pasożytów oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu.
MS_2A_W04Student ma poszerzoną wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzacych w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
MS_2A_W13Ma poszerzoną wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów oraz bezkręgowców występujących w naturalnych ekosystemach w biologicznej ochronie roślin oraz mechanizmów ich antagonistycznego działania na agrofagi
C-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym stosowaniem środków ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami
Treści programoweT-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin
T-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin
T-A-1Co wynika z danych etykiety-instrukcji środków ochrony roślin?
T-A-2Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.
T-A-3Podstawowe zasady doboru dawek, liczby i terminów oraz częstotliwości wykonywania zabiegów ochrony roślin
T-W-1Zróżnicowanie patogenów i szkodników w agrobiocenozach i ich wpływ na produkcję roślinną
T-W-2Dobór metod zwalczania patogenów i szkodników roślin
T-W-3Podział pestycydów. Wymogi stawiane nowoczesnej ochronie roślin. Podstawowe grupy fungicydów i mechanizmy ich działania na patogeny.
T-W-4Grupy insektycydów, zakres i mechanizmy działania.
T-W-6Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu patogenów roślin
T-W-7Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu szkodników roślin.
T-W-8Przepisy prawne w ekologicznej produkcji roślinnej
T-W-5Zagrożenia związane ze stosowaniem chemicznej ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-2Na zajęciach laboratoryjnych metody poglądowe, projektowe i praktyczne związane z demonstracją mikroorganizmów i bezkręgowców wykorzystanych w biologicznej metodzie ochrony roślin. Przegląd środków chemicznych ochrony roślin i zakres stosowania.
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafii wymienić podstawowe grupy agrofagów oraz biologiczno-chemiczne metody zwalczania poszczególnych ich grup. Zna zagrożenia wynikające ze stosowania chemicznej i biologicznej ochrony roślin oraz wymienia działania niezbędne dla zapewnienia bezpiecznego stosowania tych metod.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO12-2_U01Na podstawie występujących agrofagów student dobiera i uwzględnia czynniki optymalnego i bezpiecznego zastosowania biologiczno-chemicznych metod ich zwalczania z uwzględnieniem ich wad i zalet.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) oraz opisowej w języku polskim i obcym.
MS_2A_U04Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka oraz zwierząt i określić ich rolę w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów oraz bezkręgowców występujących w naturalnych ekosystemach w biologicznej ochronie roślin oraz mechanizmów ich antagonistycznego działania na agrofagi
C-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym stosowaniem środków ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami
Treści programoweT-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej
T-A-1Co wynika z danych etykiety-instrukcji środków ochrony roślin?
T-A-3Podstawowe zasady doboru dawek, liczby i terminów oraz częstotliwości wykonywania zabiegów ochrony roślin
T-W-1Zróżnicowanie patogenów i szkodników w agrobiocenozach i ich wpływ na produkcję roślinną
T-W-2Dobór metod zwalczania patogenów i szkodników roślin
T-W-3Podział pestycydów. Wymogi stawiane nowoczesnej ochronie roślin. Podstawowe grupy fungicydów i mechanizmy ich działania na patogeny.
T-W-4Grupy insektycydów, zakres i mechanizmy działania.
T-W-6Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu patogenów roślin
T-W-7Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu szkodników roślin.
T-W-5Zagrożenia związane ze stosowaniem chemicznej ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-2Na zajęciach laboratoryjnych metody poglądowe, projektowe i praktyczne związane z demonstracją mikroorganizmów i bezkręgowców wykorzystanych w biologicznej metodzie ochrony roślin. Przegląd środków chemicznych ochrony roślin i zakres stosowania.
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W odniesierniu do najważniejszych grup agrofagów student dobiera najbardziej optymalne grupy chemicznych i biologicznych środków ochrony roślin i podaje zakres i sposób ich działania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO12-2_K01Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o możliwościach optymalnego wykorzystania w ochronie roślin metod biologicznych i chemicznych i ograniczeń związanych z ich zastosowaniem. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów oraz bezkręgowców występujących w naturalnych ekosystemach w biologicznej ochronie roślin oraz mechanizmów ich antagonistycznego działania na agrofagi
C-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym stosowaniem środków ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami
Treści programoweT-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin
T-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin
T-A-1Co wynika z danych etykiety-instrukcji środków ochrony roślin?
T-A-2Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.
T-A-3Podstawowe zasady doboru dawek, liczby i terminów oraz częstotliwości wykonywania zabiegów ochrony roślin
T-W-2Dobór metod zwalczania patogenów i szkodników roślin
T-W-4Grupy insektycydów, zakres i mechanizmy działania.
Metody nauczaniaM-2Na zajęciach laboratoryjnych metody poglądowe, projektowe i praktyczne związane z demonstracją mikroorganizmów i bezkręgowców wykorzystanych w biologicznej metodzie ochrony roślin. Przegląd środków chemicznych ochrony roślin i zakres stosowania.
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest kreatywny,świadomy konieczności ciagłego pogłębiania i poszukiwania nowych rozwiązań w ochronie roślin wykazuje zdolność do krytycznej oceny wad i zalet wynikających z biologicznej i chemicznej ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0