Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Utrwalanie żywności a jej bezpieczeństwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Utrwalanie żywności a jej bezpieczeństwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student winien posiadać podstawową wiedzę z zakresu fizyki, |
W-2 | Student powinien posiadać widzę z zkaresu chemii zywności |
W-3 | Student powinien posiadać wiedze z zakresu technologii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zależnością pomiędzy utrwalaniem i bezpieczeństwem żywności |
C-2 | Celem zajęć jest zapoznanie studenta z niszowymi technikami konserwacji żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Właściwości opakowań i ich wpływ na żywność | 2 |
T-L-2 | Wybrane techniki pakowania produktów | 2 |
T-L-3 | Termiczne utrwalanie żywności | 4 |
T-L-4 | Sterylizacja żywności z użyciem zminej plazmy | 4 |
T-L-5 | Chemiczna konserwacja żywności | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe właściwości opakowań żywności i jej bezpieszeństwo | 3 |
T-W-2 | Opakowania aktywne | 3 |
T-W-3 | Technika RFID | 3 |
T-W-4 | Inteligentne opakowania | 3 |
T-W-5 | Fizyczne nietermiczne metody konserwacji żywności | 4 |
T-W-6 | Suszenie jako metoda konserwacji żywności | 4 |
T-W-7 | Termiczna sterylizacja żywności | 4 |
T-W-8 | Utrwalanie żywności metodami chemicznymi | 4 |
T-W-9 | Nieskutecznośc chemicznej konserwacji żywności | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykłąd konwersatoryjny |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO8-16_W01 Student nabędzie wiedzę dotyczącą związków pomiędzy utrwalaniem i bezpieczeństwem żywności | ZBJZ_1A_W01, ZBJZ_1A_W05, ZBJZ_1A_W08 | — | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-9 | M-3, M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO8-16_U01 Efektem kształcenia będzie nabycie przez studenta umiejętności zastosowania odpowiednich technik i metod utrwalania róznych rodzajów żywności | ZBJZ_1A_U01, ZBJZ_1A_U03, ZBJZ_1A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-9 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO8-16_K01 Efektem kształcenia będzie podniesienie świadomości i umiejętnosci studenta w stosowaniu nowoczesnych metod konserwacji żywności | ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K04, ZBJZ_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-9 | M-3, M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO8-16_W01 Student nabędzie wiedzę dotyczącą związków pomiędzy utrwalaniem i bezpieczeństwem żywności | 2,0 | |
3,0 | Student wykazyje podstawową wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO8-16_U01 Efektem kształcenia będzie nabycie przez studenta umiejętności zastosowania odpowiednich technik i metod utrwalania róznych rodzajów żywności | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umijętności stosowania niektórych technik konserwacji żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO8-16_K01 Efektem kształcenia będzie podniesienie świadomości i umiejętnosci studenta w stosowaniu nowoczesnych metod konserwacji żywności | 2,0 | |
3,0 | Student jest kompetentny w stopniu podstawowym co do stosowania nowych metod konserwacji żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zdzisława Libudzisz, Mikrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 2008
- Zenon Ziemba, Podstawy cieplnego utrwalania żywności, WNT, Warszawa, 1980