Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy biotechnologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii, biochemii i mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami związanymi z wykorzystaniem mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych oraz ich znaczenia w rozwoju nauki i różnych dziedzin przemysłu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Mikrobiologiczne kryteria higieny i bezpieczeństwa jakości w procesach biotechnologicznych | 4 |
T-L-2 | Optymalizacja parametrów wydajności procesowej mikroorganizmów | 2 |
T-L-3 | Wykorzystanie modeli prognostycznych w kontroli w procesów biotechnologicznych | 4 |
T-L-4 | Wyznaczenie parametrów technologicznych na przykładzie charakterystyki i aktywnosci metabolicznej drożdży | 4 |
T-L-5 | Metody unieruchamiania mikroorganizmów i ich wpływ na przebieg procesów biotechnologicznych | 2 |
T-L-6 | Wykorzystanie produktów metabolizmu drobnoustrojów w procesach biotechnologicznych | 4 |
T-L-7 | Mikroorganizmy jako podstawowe źródło związków inhibitujacych | 4 |
T-L-8 | wykorzystanie mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej | 4 |
T-L-9 | Aktywność enzymatyczna mikroorganizmów i ich wykorzystanie w procesach biotechnologicznych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biotechnologia- podstawowe pojęcia, podział, zadania i rozwój | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka i kryteria doboru mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii | 2 |
T-W-3 | Bioreaktory - klasyfikacja i mozliwości wykorzystania w kontrolowanych procesach hodowli drobnoustrojów | 3 |
T-W-4 | Optymalizzaacja warunków prowadzenia procesów w biotechnologii | 2 |
T-W-5 | Drobnoustroje środowisk ekstremalnych i ich wykorzystanie w biotechnologii | 2 |
T-W-6 | Podstawy technologii wybranych bioproduktów | 2 |
T-W-7 | wybrane zagadniena z biotechnologii srodowiskowej | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 15 |
A-L-3 | samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 15 |
A-L-4 | przygotowanie sprawozdań z zakończonych bloków tematycznych | 15 |
A-L-5 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielna analiza i studiowanie literatury związanej z treściami przekazanymi na zajęciach | 15 |
A-W-3 | konsultacje z prowadzącym | 15 |
A-W-4 | samodzielne przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Wykłady problemowe |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe |
S-2 | Ocena formująca: Ocena okresowa postępów osiągnieć studenta na zajęciach laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO5-9_W01 Efektem kształcenia jest uzyskanie wiedzy dotyczacej podstaw procesów mikrobiologicznych wykorzystywanych w biotechnologii | ZBJZ_1A_W05, ZBJZ_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO5-9_U01 Efektem kształcenia jest uzyskanie umiejętności wykorzystania procesów mikrobiologicznych stosowanych w biotechnologii | ZBJZ_1A_U01, ZBJZ_1A_U05, ZBJZ_1A_U06, ZBJZ_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO5-9_K01 Efektem kształcenia jest zrozumienie znaczenia roli mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii | ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K03, ZBJZ_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO5-9_W01 Efektem kształcenia jest uzyskanie wiedzy dotyczacej podstaw procesów mikrobiologicznych wykorzystywanych w biotechnologii | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawowa wiedze na temat podstawowych procesów mikrobiologicznych wykorzystywanych w biotechnologii i możliwości jej wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO5-9_U01 Efektem kształcenia jest uzyskanie umiejętności wykorzystania procesów mikrobiologicznych stosowanych w biotechnologii | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w zakresie podstawowym posługiwać się technikami stosowanymi w biotechnologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO5-9_K01 Efektem kształcenia jest zrozumienie znaczenia roli mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w podstawowym zakresie przedstawić znaczenie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych gałąziach przemysłu i ich znaczenie dla człowieka i środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna. Mikroorganizmy w biotechnologii ochronie środowiska i produkcji żywności, PWN, Warszawa, 2008
- Bednarski W., Fiedurka J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Zmysłowska I., Korzekwa K., Drobnoustroje w biotechnologii, WUW-M, Olsztyn, 2011
- Chmiel A., Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Seidman L.A., Moore C.J., Basic Laboratory Methodos in Biotechnology, Prentice-Hall, Londyn, 2000