Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Normalizacja, standaryzacja i certyfikacja żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Normalizacja, standaryzacja i certyfikacja żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu: podstaw zarządzania i prawa żywnościowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem normalizacji, standaryzacji i certyfikacji żywności w zapewnieniu żywności o wysokiej jakości. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami certyfikatów nadawanych żywności i procedurami certyfikacyjnymi oraz z metodologią przeprowadzania audytów. |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejętności opracowania dokumentacji niezbędnej w procedurze certyfikacyjnej wyrobu i procesu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do przedmiotu. Wybór tematów do opracowania prezentacji | 1 |
T-L-2 | Obligatoryjność i dobrowolność norm w przemyśle żywnościowym | 2 |
T-L-3 | Procedura certyfikacji – podstawowa dokumentacja | 2 |
T-L-4 | Opracowanie planu i programu auditu | 2 |
T-L-5 | Przebieg auditu | 2 |
T-L-6 | Audit systemu – studium przypadku | 2 |
T-L-7 | Audit produktu – studium przypadku | 2 |
T-L-8 | Prezentacje opracowanych projektów | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Normalizacja, standaryzacja, certyfikacja - wprowadzenie | 2 |
T-W-2 | Przegląd norm, standardów i certyfikatów dotyczących żywności | 2 |
T-W-3 | Organizacje normalizacyjne, standaryzacyjne i certyfikacyjne w zakresie żywności funkcjonujące na poziomie światowym, europejskim i krajowym | 2 |
T-W-4 | Procedury normalizacyjne, standaryzacyjne i certyfikacyjne. | 4 |
T-W-5 | Audity – rodzaje | 2 |
T-W-6 | Audity – przebieg | 2 |
T-W-7 | Audity – wymagania w stosunku do audytora | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | przygotowanie prezentacji | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-W-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne realizowane samodzielnie i w zespołach |
M-4 | Metoda przypadków, prezentacje – zależne od rodzaju ćwiczenia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź pisemna/ustna podczas zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena formująca: ocena z prezentacji |
S-4 | Ocena formująca: sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia |
S-5 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy z materiału opanowanego podczas ćwiczeń laboratoryjnych |
S-6 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO13-25_W01 Student posiada wiedzę z zakresu norm, standardów i możliwych do uzyskania certyfikatów, zna i rozumie ich znaczenie dla: jakości produktów, producentów, i klientów | ZBJZ_1A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO13-25_U01 Student nabywa podstawowe umiejętności przydatne do uczestniczenia w procedurach certyfikacyjnych oraz umiejętności niezbędne do przygotowania, realizacji i uczestniczenia w audytach różnego rodzaju. | ZBJZ_1A_U04, ZBJZ_1A_U10 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO13-25_K01 Student ma świadomość znaczenia normalizacji, standaryzacji i certyfikacji dla społeczeństwa i ma świadomość konieczności dokształcania się w tym zakresie. | ZBJZ_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO13-25_W01 Student posiada wiedzę z zakresu norm, standardów i możliwych do uzyskania certyfikatów, zna i rozumie ich znaczenie dla: jakości produktów, producentów, i klientów | 2,0 | |
3,0 | Zna rodzaje i zasady obligatoryjności norm w przemyśle spożywczym. Zna w dostatecznym stopniu najważniejsze standardy możliwe do uzyskania w przemyśle spożywczym zarówno dla systemów, jak i produktów i potrafi je scharakteryzować w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO13-25_U01 Student nabywa podstawowe umiejętności przydatne do uczestniczenia w procedurach certyfikacyjnych oraz umiejętności niezbędne do przygotowania, realizacji i uczestniczenia w audytach różnego rodzaju. | 2,0 | |
3,0 | Posiada minimalne umiejętności w zakresie uczestniczenia w procedurach ceryfikacyjnych. Potrafi wypełnić prawidłowo wniosek certyfikacyjny systemu/produktu. Posiada minimalne umięjętności w zakresie auditowania. Potrafi sporządzić zarys programu i planu audytu w stopniu podstawowym przy niewielkiej pomocy prowadzacego zajęcia. Potrafi opisać przebieg audytu. Z niewielkimi problemami potrafi wcielić się w rolę audytora podczas realizacji studium przypadku i poprawnie rozwiązuje co najmniej 50% problemów poruszanych w czasie studium. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO13-25_K01 Student ma świadomość znaczenia normalizacji, standaryzacji i certyfikacji dla społeczeństwa i ma świadomość konieczności dokształcania się w tym zakresie. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w dostatecznym stopniu świadomy znaczenia normalizacji, standaryzacji i certyfikacji dla społeczeństwa. Potrafi wymienić co najmniej 3 korzyści dla społeczeństwa związane z normalizacją, standaryzacją i certyfikacją. W dostatecznym stopniu odczuwa potrzebę dokształcania w tym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wiśniewska M., Malinowska E., Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Wydawnictwo Difin, 2011
- Ziajka S., Dzwolak W., Praktyczny audit systemu HACCP, Wydawnictwo Studio 108, Olsztyn, 2000
- Luning P.A., Marcelis W.J., Jongen W.M.F, Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie, WNT, 2004
- Zadernowski M., Audit wewnętrzny HACCP, GMP, GHP - poradnik praktyczny, ODDK, 2004
Literatura dodatkowa
- Zgodne z tematyką artykuły w czasopismach krajowych i zagranicznych
- Informacje zawarte na stronach internetowych organizacji normalizacyjnych, standaryzacyjnych i certyfikacyjnych