Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Normalizacja, standaryzacja i certyfikacja żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Normalizacja, standaryzacja i certyfikacja żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu: podstaw zarządzania i prawa żywnościowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem normalizacji, standaryzacji i certyfikacji żywności w zapewnieniu żywności o wysokiej jakości.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami certyfikatów nadawanych żywności i procedurami certyfikacyjnymi oraz z metodologią przeprowadzania audytów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności opracowania dokumentacji niezbędnej w procedurze certyfikacyjnej wyrobu i procesu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do przedmiotu. Wybór tematów do opracowania prezentacji1
T-L-2Obligatoryjność i dobrowolność norm w przemyśle żywnościowym2
T-L-3Procedura certyfikacji – podstawowa dokumentacja2
T-L-4Opracowanie planu i programu auditu2
T-L-5Przebieg auditu2
T-L-6Audit systemu – studium przypadku2
T-L-7Audit produktu – studium przypadku2
T-L-8Prezentacje opracowanych projektów2
15
wykłady
T-W-1Normalizacja, standaryzacja, certyfikacja - wprowadzenie2
T-W-2Przegląd norm, standardów i certyfikatów dotyczących żywności2
T-W-3Organizacje normalizacyjne, standaryzacyjne i certyfikacyjne w zakresie żywności funkcjonujące na poziomie światowym, europejskim i krajowym2
T-W-4Procedury normalizacyjne, standaryzacyjne i certyfikacyjne.4
T-W-5Audity – rodzaje2
T-W-6Audity – przebieg2
T-W-7Audity – wymagania w stosunku do audytora1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie prezentacji5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne realizowane samodzielnie i w zespołach
M-4Metoda przypadków, prezentacje – zależne od rodzaju ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź pisemna/ustna podczas zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-4Ocena formująca: sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia
S-5Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy z materiału opanowanego podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO13-25_W01
Student posiada wiedzę z zakresu norm, standardów i możliwych do uzyskania certyfikatów, zna i rozumie ich znaczenie dla: jakości produktów, producentów, i klientów
ZBJZ_1A_W11C-1, C-2T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-4S-1, S-3, S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO13-25_U01
Student nabywa podstawowe umiejętności przydatne do uczestniczenia w procedurach certyfikacyjnych oraz umiejętności niezbędne do przygotowania, realizacji i uczestniczenia w audytach różnego rodzaju.
ZBJZ_1A_U04, ZBJZ_1A_U10C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO13-25_K01
Student ma świadomość znaczenia normalizacji, standaryzacji i certyfikacji dla społeczeństwa i ma świadomość konieczności dokształcania się w tym zakresie.
ZBJZ_1A_K01C-1, C-2T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO13-25_W01
Student posiada wiedzę z zakresu norm, standardów i możliwych do uzyskania certyfikatów, zna i rozumie ich znaczenie dla: jakości produktów, producentów, i klientów
2,0
3,0Zna rodzaje i zasady obligatoryjności norm w przemyśle spożywczym. Zna w dostatecznym stopniu najważniejsze standardy możliwe do uzyskania w przemyśle spożywczym zarówno dla systemów, jak i produktów i potrafi je scharakteryzować w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO13-25_U01
Student nabywa podstawowe umiejętności przydatne do uczestniczenia w procedurach certyfikacyjnych oraz umiejętności niezbędne do przygotowania, realizacji i uczestniczenia w audytach różnego rodzaju.
2,0
3,0Posiada minimalne umiejętności w zakresie uczestniczenia w procedurach ceryfikacyjnych. Potrafi wypełnić prawidłowo wniosek certyfikacyjny systemu/produktu. Posiada minimalne umięjętności w zakresie auditowania. Potrafi sporządzić zarys programu i planu audytu w stopniu podstawowym przy niewielkiej pomocy prowadzacego zajęcia. Potrafi opisać przebieg audytu. Z niewielkimi problemami potrafi wcielić się w rolę audytora podczas realizacji studium przypadku i poprawnie rozwiązuje co najmniej 50% problemów poruszanych w czasie studium.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO13-25_K01
Student ma świadomość znaczenia normalizacji, standaryzacji i certyfikacji dla społeczeństwa i ma świadomość konieczności dokształcania się w tym zakresie.
2,0
3,0Student jest w dostatecznym stopniu świadomy znaczenia normalizacji, standaryzacji i certyfikacji dla społeczeństwa. Potrafi wymienić co najmniej 3 korzyści dla społeczeństwa związane z normalizacją, standaryzacją i certyfikacją. W dostatecznym stopniu odczuwa potrzebę dokształcania w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wiśniewska M., Malinowska E., Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Wydawnictwo Difin, 2011
  2. Ziajka S., Dzwolak W., Praktyczny audit systemu HACCP, Wydawnictwo Studio 108, Olsztyn, 2000
  3. Luning P.A., Marcelis W.J., Jongen W.M.F, Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie, WNT, 2004
  4. Zadernowski M., Audit wewnętrzny HACCP, GMP, GHP - poradnik praktyczny, ODDK, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Zgodne z tematyką artykuły w czasopismach krajowych i zagranicznych
  2. Informacje zawarte na stronach internetowych organizacji normalizacyjnych, standaryzacyjnych i certyfikacyjnych

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do przedmiotu. Wybór tematów do opracowania prezentacji1
T-L-2Obligatoryjność i dobrowolność norm w przemyśle żywnościowym2
T-L-3Procedura certyfikacji – podstawowa dokumentacja2
T-L-4Opracowanie planu i programu auditu2
T-L-5Przebieg auditu2
T-L-6Audit systemu – studium przypadku2
T-L-7Audit produktu – studium przypadku2
T-L-8Prezentacje opracowanych projektów2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Normalizacja, standaryzacja, certyfikacja - wprowadzenie2
T-W-2Przegląd norm, standardów i certyfikatów dotyczących żywności2
T-W-3Organizacje normalizacyjne, standaryzacyjne i certyfikacyjne w zakresie żywności funkcjonujące na poziomie światowym, europejskim i krajowym2
T-W-4Procedury normalizacyjne, standaryzacyjne i certyfikacyjne.4
T-W-5Audity – rodzaje2
T-W-6Audity – przebieg2
T-W-7Audity – wymagania w stosunku do audytora1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie prezentacji5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_PO13-25_W01Student posiada wiedzę z zakresu norm, standardów i możliwych do uzyskania certyfikatów, zna i rozumie ich znaczenie dla: jakości produktów, producentów, i klientów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W11Zna organizacje kontroli oraz systemy zapewniania jakości żywności, zasady ich wdrażania i dokumentowania w Polsce i UE w zakresie związanym ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem normalizacji, standaryzacji i certyfikacji żywności w zapewnieniu żywności o wysokiej jakości.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami certyfikatów nadawanych żywności i procedurami certyfikacyjnymi oraz z metodologią przeprowadzania audytów.
Treści programoweT-W-7Audity – wymagania w stosunku do audytora
T-W-5Audity – rodzaje
T-W-6Audity – przebieg
T-W-1Normalizacja, standaryzacja, certyfikacja - wprowadzenie
T-W-2Przegląd norm, standardów i certyfikatów dotyczących żywności
T-W-3Organizacje normalizacyjne, standaryzacyjne i certyfikacyjne w zakresie żywności funkcjonujące na poziomie światowym, europejskim i krajowym
T-W-4Procedury normalizacyjne, standaryzacyjne i certyfikacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda przypadków, prezentacje – zależne od rodzaju ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź pisemna/ustna podczas zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-5Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy z materiału opanowanego podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna rodzaje i zasady obligatoryjności norm w przemyśle spożywczym. Zna w dostatecznym stopniu najważniejsze standardy możliwe do uzyskania w przemyśle spożywczym zarówno dla systemów, jak i produktów i potrafi je scharakteryzować w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_PO13-25_U01Student nabywa podstawowe umiejętności przydatne do uczestniczenia w procedurach certyfikacyjnych oraz umiejętności niezbędne do przygotowania, realizacji i uczestniczenia w audytach różnego rodzaju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U04Potrafi przygotować dokumentację niezbędną do wdrożenia i certyfikacji systemów jakości w zakładach przetwórstwa spożywczego
ZBJZ_1A_U10Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem normalizacji, standaryzacji i certyfikacji żywności w zapewnieniu żywności o wysokiej jakości.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami certyfikatów nadawanych żywności i procedurami certyfikacyjnymi oraz z metodologią przeprowadzania audytów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności opracowania dokumentacji niezbędnej w procedurze certyfikacyjnej wyrobu i procesu.
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do przedmiotu. Wybór tematów do opracowania prezentacji
T-L-2Obligatoryjność i dobrowolność norm w przemyśle żywnościowym
T-L-3Procedura certyfikacji – podstawowa dokumentacja
T-L-4Opracowanie planu i programu auditu
T-L-5Przebieg auditu
T-L-6Audit systemu – studium przypadku
T-L-7Audit produktu – studium przypadku
T-L-8Prezentacje opracowanych projektów
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne realizowane samodzielnie i w zespołach
M-4Metoda przypadków, prezentacje – zależne od rodzaju ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź pisemna/ustna podczas zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-4Ocena formująca: sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada minimalne umiejętności w zakresie uczestniczenia w procedurach ceryfikacyjnych. Potrafi wypełnić prawidłowo wniosek certyfikacyjny systemu/produktu. Posiada minimalne umięjętności w zakresie auditowania. Potrafi sporządzić zarys programu i planu audytu w stopniu podstawowym przy niewielkiej pomocy prowadzacego zajęcia. Potrafi opisać przebieg audytu. Z niewielkimi problemami potrafi wcielić się w rolę audytora podczas realizacji studium przypadku i poprawnie rozwiązuje co najmniej 50% problemów poruszanych w czasie studium.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_PO13-25_K01Student ma świadomość znaczenia normalizacji, standaryzacji i certyfikacji dla społeczeństwa i ma świadomość konieczności dokształcania się w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia podyplomowe, kursy)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem normalizacji, standaryzacji i certyfikacji żywności w zapewnieniu żywności o wysokiej jakości.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami certyfikatów nadawanych żywności i procedurami certyfikacyjnymi oraz z metodologią przeprowadzania audytów.
Treści programoweT-L-2Obligatoryjność i dobrowolność norm w przemyśle żywnościowym
T-W-1Normalizacja, standaryzacja, certyfikacja - wprowadzenie
T-W-2Przegląd norm, standardów i certyfikatów dotyczących żywności
T-W-3Organizacje normalizacyjne, standaryzacyjne i certyfikacyjne w zakresie żywności funkcjonujące na poziomie światowym, europejskim i krajowym
T-W-4Procedury normalizacyjne, standaryzacyjne i certyfikacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda przypadków, prezentacje – zależne od rodzaju ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź pisemna/ustna podczas zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w dostatecznym stopniu świadomy znaczenia normalizacji, standaryzacji i certyfikacji dla społeczeństwa. Potrafi wymienić co najmniej 3 korzyści dla społeczeństwa związane z normalizacją, standaryzacją i certyfikacją. W dostatecznym stopniu odczuwa potrzebę dokształcania w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0