Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Higiena i bezpieczeństwo w produkcji żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena i bezpieczeństwo w produkcji żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych metod analizy chemicznej, biologii, higieny żywności i toksykologii oraz technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi obowiązującymi w zakładach przemysłu spożywczego, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sposobami zabezpieczenia realizacji zadań określonych w tych wymaganiach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja zajęć (zapoznanie z zasadami BHP, organizacja zajęć i podanie zasad zaliczenia, wybór tematów referatów). Wstęp do metod analitycznych2
T-L-2Substancje celowo dodawane do żywności5
T-L-3Metody kontroli pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności8
T-L-4Naturalne substancje szkodliwe w żywności6
T-L-5Środki myjące i dezynfekujące stosowane w zakładach przemysłu spożywczego.4
T-L-6Referowanie prac przygotowanych przez studentów3
T-L-7Sprawdzian i zaliczenie końcowe ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Pojęcie higieny, higieny żywności, bezpieczeństwa żywnosci - rys historyczny, cele i zadania2
T-W-2Warunki sanitarno-higieniczne procesów technologicznych, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności. problem Odpadów.6
T-W-3Kontrola sanitarna (wewnętrzna i zewnętrzna) przedsiębiorstw żywnościowych. Krajowy nadzór sanitarno- higieniczny.2
T-W-4Zagrożenia w produkcji i obrocie żywnością6
T-W-5Woda w zakładach produkcji żywności.2
T-W-6Higiena osobista osób uczestniczących w procesie produkcji, przechowywania i dystrybucji żywności.2
T-W-7Podstawowe systemy w zakładach przemysłu spożywczego gwarantujące bezpieczeństwo żywności5
T-W-8Metody i środki utrzymania czystości w zakładach produkcyjnych. H5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Konsultacje26
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4przygotowanie teoretyczne do zajęć12
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu7
A-L-6przygotowanie samodzielnych prac na wybrany temat4
89
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: test
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ćwiczeń ustne lub pisemne egzamin pisemny lub ustny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_D30_W01
- posiada wiedzę dotyczącą warunków higieniczno – sanitarnych produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności oraz systemów dbających o bezpieczeństwo żywności - posiada wiedzę dotycząca składu, przeznaczenia, mechanizmu działania i postępowania ze środkami utrzymania czystości w zakładach produkcyjnych - ma szeroką wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności i surowcach do jej produkcji oraz o substancjach niebezpiecznych występujących w materiałach mających kontakt z żywnością - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą trucizn i zatruć, a także wiedzę dotyczącą przeciwdziałania tym problemom - ma wiedzę na temat przepisów prawnych dotyczących organizacji krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego
ZBJZ_1A_W05, ZBJZ_1A_W11C-1T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_D30_U01
-potrafi prawidłowo zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmowac działania pozwalające zapobiegać ryzyku zanieczyszczenia żywności -potrafi dokonać wyboru środków służących do utrzymania higieny w toku produkcji żywności - posiada umiejętność wyszukiwania i selekcjonowania informacji związanych z bezpieczeństwem w zakładach zamujących się produkcją żywności - posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych analiz zagrożeń chemicznych i fizycznych oraz opracowania uzyskanych wyników badań z zastosowaniem technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej lub pisemnej
ZBJZ_1A_U01, ZBJZ_1A_U02, ZBJZ_1A_U12C-1T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_D30_K01
-student ma śiwadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w toku produkcji żywności i jej wpływu na bezpieczeństwo żywności - ma świadomośc swojej wiedzy, rozumie koniecznośc stałego pogłębiania wiedzy w zyciu zawodowym - potrafi pracować w grupie
ZBJZ_1A_K03C-1T-L-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_D30_W01
- posiada wiedzę dotyczącą warunków higieniczno – sanitarnych produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności oraz systemów dbających o bezpieczeństwo żywności - posiada wiedzę dotycząca składu, przeznaczenia, mechanizmu działania i postępowania ze środkami utrzymania czystości w zakładach produkcyjnych - ma szeroką wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności i surowcach do jej produkcji oraz o substancjach niebezpiecznych występujących w materiałach mających kontakt z żywnością - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą trucizn i zatruć, a także wiedzę dotyczącą przeciwdziałania tym problemom - ma wiedzę na temat przepisów prawnych dotyczących organizacji krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie zagadnień higieny i bezpieczeństwa żywności
3,5
4,0
4,5
5,0S

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_D30_U01
-potrafi prawidłowo zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmowac działania pozwalające zapobiegać ryzyku zanieczyszczenia żywności -potrafi dokonać wyboru środków służących do utrzymania higieny w toku produkcji żywności - posiada umiejętność wyszukiwania i selekcjonowania informacji związanych z bezpieczeństwem w zakładach zamujących się produkcją żywności - posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych analiz zagrożeń chemicznych i fizycznych oraz opracowania uzyskanych wyników badań z zastosowaniem technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej lub pisemnej
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje podstawowe narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_D30_K01
-student ma śiwadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w toku produkcji żywności i jej wpływu na bezpieczeństwo żywności - ma świadomośc swojej wiedzy, rozumie koniecznośc stałego pogłębiania wiedzy w zyciu zawodowym - potrafi pracować w grupie
2,0
3,0student ma świadomość swojej wiedzy z zakresu przedmiotu z punktu widzenia konsumenta, nie jest jednak w pełni świadomy znaczenia wiedzy dotyczącej czynników wpływających na bezpieczeństwo produkcji żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Danuta Kołożyn-Krajewska; Ewa Czarniecka-Skubina, HIGIENA produkcji żywności, Wydaw. SGGW, Wyd. 2 uzup., Warszawa, 2003
  2. Cezary Włodzimierz Korczak, HIGIENA : podręcznik dla szkół medycznych, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1998
  3. Trziszka Tadeusz (red.), Zarządzanie Jakością i Bezpieczeństwem Żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2009, 1, ISBN: 9788360574881
  4. red. Nowak Dorota, Jakość i bezpieczeństwo żywności – kształtowanie jakości żywieniowej w procesach technologicznych, Wyd. SGGW, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kołożyn-Krajewska Danuta, Sikora Tadeusz, Zarządzanie bezpieczeństwem żywności, C.H. Beck Wydawnictwo Polska, 2010
  2. kwartalnik, „Higiena”, Wydawnictwo Wieś Jutra Sp. z o. o., Warszawa, 2012
  3. miesięcznik, "Bezpieczeństwo i Higiena Żywności", Biuro Promocji Jakości sp. z o.o., Warszawa, 2011
  4. kwartalnik, "Higiena & Pest Control", Biuro Promocji Jakości, Warszawa, 2012
  5. red. Marcinkowski J.T., "Podstawy higieny", Volumed, Wrocław, 1997
  6. Żabicki Wojciech, Organizacja, bezpieczeństwo i higiena pracy, WSiP, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja zajęć (zapoznanie z zasadami BHP, organizacja zajęć i podanie zasad zaliczenia, wybór tematów referatów). Wstęp do metod analitycznych2
T-L-2Substancje celowo dodawane do żywności5
T-L-3Metody kontroli pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności8
T-L-4Naturalne substancje szkodliwe w żywności6
T-L-5Środki myjące i dezynfekujące stosowane w zakładach przemysłu spożywczego.4
T-L-6Referowanie prac przygotowanych przez studentów3
T-L-7Sprawdzian i zaliczenie końcowe ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie higieny, higieny żywności, bezpieczeństwa żywnosci - rys historyczny, cele i zadania2
T-W-2Warunki sanitarno-higieniczne procesów technologicznych, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności. problem Odpadów.6
T-W-3Kontrola sanitarna (wewnętrzna i zewnętrzna) przedsiębiorstw żywnościowych. Krajowy nadzór sanitarno- higieniczny.2
T-W-4Zagrożenia w produkcji i obrocie żywnością6
T-W-5Woda w zakładach produkcji żywności.2
T-W-6Higiena osobista osób uczestniczących w procesie produkcji, przechowywania i dystrybucji żywności.2
T-W-7Podstawowe systemy w zakładach przemysłu spożywczego gwarantujące bezpieczeństwo żywności5
T-W-8Metody i środki utrzymania czystości w zakładach produkcyjnych. H5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Konsultacje26
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4przygotowanie teoretyczne do zajęć12
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu7
A-L-6przygotowanie samodzielnych prac na wybrany temat4
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_D30_W01- posiada wiedzę dotyczącą warunków higieniczno – sanitarnych produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności oraz systemów dbających o bezpieczeństwo żywności - posiada wiedzę dotycząca składu, przeznaczenia, mechanizmu działania i postępowania ze środkami utrzymania czystości w zakładach produkcyjnych - ma szeroką wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności i surowcach do jej produkcji oraz o substancjach niebezpiecznych występujących w materiałach mających kontakt z żywnością - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą trucizn i zatruć, a także wiedzę dotyczącą przeciwdziałania tym problemom - ma wiedzę na temat przepisów prawnych dotyczących organizacji krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmów, parazytów i szkodników) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
ZBJZ_1A_W11Zna organizacje kontroli oraz systemy zapewniania jakości żywności, zasady ich wdrażania i dokumentowania w Polsce i UE w zakresie związanym ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi obowiązującymi w zakładach przemysłu spożywczego, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sposobami zabezpieczenia realizacji zadań określonych w tych wymaganiach
Treści programoweT-W-4Zagrożenia w produkcji i obrocie żywnością
T-W-8Metody i środki utrzymania czystości w zakładach produkcyjnych. H
T-W-3Kontrola sanitarna (wewnętrzna i zewnętrzna) przedsiębiorstw żywnościowych. Krajowy nadzór sanitarno- higieniczny.
T-W-2Warunki sanitarno-higieniczne procesów technologicznych, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności. problem Odpadów.
T-W-6Higiena osobista osób uczestniczących w procesie produkcji, przechowywania i dystrybucji żywności.
T-W-1Pojęcie higieny, higieny żywności, bezpieczeństwa żywnosci - rys historyczny, cele i zadania
T-W-5Woda w zakładach produkcji żywności.
T-W-7Podstawowe systemy w zakładach przemysłu spożywczego gwarantujące bezpieczeństwo żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ćwiczeń ustne lub pisemne egzamin pisemny lub ustny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie zagadnień higieny i bezpieczeństwa żywności
3,5
4,0
4,5
5,0S
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_D30_U01-potrafi prawidłowo zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmowac działania pozwalające zapobiegać ryzyku zanieczyszczenia żywności -potrafi dokonać wyboru środków służących do utrzymania higieny w toku produkcji żywności - posiada umiejętność wyszukiwania i selekcjonowania informacji związanych z bezpieczeństwem w zakładach zamujących się produkcją żywności - posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych analiz zagrożeń chemicznych i fizycznych oraz opracowania uzyskanych wyników badań z zastosowaniem technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej lub pisemnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U01Potrafi wskazać czynniki chemiczne, fizyczne, biologiczne, w tym mikrobiologiczne, występujące w środowisku naturalnym oraz podczas produkcji, przechowywania i transportu żywności, mające wpływ na jej bezpieczeństwo i jakość
ZBJZ_1A_U02Potrafi dobrać metody oceny jakości i bezpieczeństwa surowców i produktów żywnościowych
ZBJZ_1A_U12Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi obowiązującymi w zakładach przemysłu spożywczego, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sposobami zabezpieczenia realizacji zadań określonych w tych wymaganiach
Treści programoweT-L-1Organizacja zajęć (zapoznanie z zasadami BHP, organizacja zajęć i podanie zasad zaliczenia, wybór tematów referatów). Wstęp do metod analitycznych
T-L-6Referowanie prac przygotowanych przez studentów
T-L-4Naturalne substancje szkodliwe w żywności
T-L-3Metody kontroli pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności
T-L-5Środki myjące i dezynfekujące stosowane w zakładach przemysłu spożywczego.
T-L-2Substancje celowo dodawane do żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ćwiczeń ustne lub pisemne egzamin pisemny lub ustny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje podstawowe narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_D30_K01-student ma śiwadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w toku produkcji żywności i jej wpływu na bezpieczeństwo żywności - ma świadomośc swojej wiedzy, rozumie koniecznośc stałego pogłębiania wiedzy w zyciu zawodowym - potrafi pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi obowiązującymi w zakładach przemysłu spożywczego, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sposobami zabezpieczenia realizacji zadań określonych w tych wymaganiach
Treści programoweT-L-3Metody kontroli pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności
T-W-4Zagrożenia w produkcji i obrocie żywnością
T-W-6Higiena osobista osób uczestniczących w procesie produkcji, przechowywania i dystrybucji żywności.
T-W-7Podstawowe systemy w zakładach przemysłu spożywczego gwarantujące bezpieczeństwo żywności
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość swojej wiedzy z zakresu przedmiotu z punktu widzenia konsumenta, nie jest jednak w pełni świadomy znaczenia wiedzy dotyczącej czynników wpływających na bezpieczeństwo produkcji żywności
3,5
4,0
4,5
5,0