Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia żywności pochodzenia zwierzęcego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia żywności pochodzenia zwierzęcego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy technologii żywności pochodzenia zwierzęcego powinien znać: podstawy biologii, chemii ogólnej, biochemii i analizy chemicznej żywności |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z pozyskiwaniem i charakterystyką surowców pochodzenia zwierzęcego, z głównymi kierunkami ich przetwarzania, z uwzględnieniem wpływu tych czynników na jakość produktów mięsnych oraz ocena zagrożeń jakościowych na wszystkich etapach produkcji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie, regulamin ćwiczeń, bph, formy zaliczenia zajęć | 1 |
T-L-2 | Porównanie jakości surowców pochodzenia zwierzęcego | 4 |
T-L-3 | Klasyfikacja jakościowa surowców pochodzenia zwierzęcego | 4 |
T-L-4 | Mięso wadliwe a jakość produktu | 4 |
T-L-5 | Proces produkcji kiełas parzonych - ocena zagrożeń | 4 |
T-L-6 | Proces produkcji szynek gotowanych - ocena zaprożeń | 4 |
T-L-7 | Proces produkcji wyrobów podrobowych - ocena zagrożeń | 4 |
T-L-8 | Wpływ rodzajów obróbki cieplnej na jakość mięsa | 4 |
T-L-9 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. | 1 |
T-W-2 | Podział i charakterystyka surowców pochodzenia zwierzęcego. Rozbiory tusz | 7 |
T-W-3 | Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość mięsa. Odchylenia jakościowe | 4 |
T-W-4 | Wpływ utrwalania surowców zwierzęcych na jakość | 2 |
T-W-5 | Podział przetworów mięsnych i podstawy technologii produkcji | 10 |
T-W-6 | Wpływ składu recepturowego, dodatków i procesów przetwarzania na jakość przetworów mięsnych | 4 |
T-W-7 | Podsumowanie treści wykładów. Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 30 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń | 20 |
A-L-4 | udział w konsultacjach | 10 |
A-L-5 | Zaliczenie | 1 |
91 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 8 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_C24_W01 Student posiada wiedzę w zakresie czynności związanych z pozyskiwaniem i charakterystyką surowców pochodzenia zwierzęcego, z głównymi kierunkami ich przetwarzania, z uwzględnieniem wpływu tych czynników na jakość produktów mięsnych oraz ocena zagrożeń jakościowych na wszystkich etapach produkcji | ZBJZ_1A_W03, ZBJZ_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_C24_U01 Potrafi w sposób poprawny zaprojektować i wykonać czynności związane z wytworzeniem podstawowych rodzajów produktów pochodzenia zwierzęcego oraz wskazać miejsca występowania zagrożeń podczas produkcji i metody ich minimalizowania | ZBJZ_1A_U01, ZBJZ_1A_U10, ZBJZ_1A_U11, ZBJZ_1A_U12 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-9, T-L-4, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_C24_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta. | ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K02, ZBJZ_1A_K03, ZBJZ_1A_K04, ZBJZ_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-9, T-L-4, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_C24_W01 Student posiada wiedzę w zakresie czynności związanych z pozyskiwaniem i charakterystyką surowców pochodzenia zwierzęcego, z głównymi kierunkami ich przetwarzania, z uwzględnieniem wpływu tych czynników na jakość produktów mięsnych oraz ocena zagrożeń jakościowych na wszystkich etapach produkcji | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie czynności związanych z pozyskiwaniem i charakterystyką surowców pochodzenia zwierzęcego, z głównymi kierunkami ich przetwarzania, z uwzględnieniem wpływu tych czynników na jakość produktów mięsnych oraz ocena zagrożeń jakościowych na wszystkich etapach produkcji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_C24_U01 Potrafi w sposób poprawny zaprojektować i wykonać czynności związane z wytworzeniem podstawowych rodzajów produktów pochodzenia zwierzęcego oraz wskazać miejsca występowania zagrożeń podczas produkcji i metody ich minimalizowania | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować i wykonać czynności związane z wytworzeniem podstawowych rodzajów produktów pochodzenia zwierzęcego oraz wskazać miejsca występowania zagrożeń podczas produkcji i metody ich minimalizowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_C24_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki. Wykazuje zaangażowanie w pracy zespołowej. Stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
- Prost E.K., Zwierzeta rzeźne i mieso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006
- Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London
- Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
- Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
- Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
- Pearson A.M., Gillett T.A., Processed meats, Chapman & Hall, New York, 1993
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły z zakresu technologii mięsa, 2012
- Fleischwirtschaft, 2012
- Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences, 2012