Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Fizjologia człowieka z elementami anatomii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia człowieka z elementami anatomii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie | 2 |
T-L-2 | Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach | 2 |
T-L-3 | Łuk odruchowy - badanie odruchów u człowieka | 2 |
T-L-4 | Fizjologia zmysłów | 2 |
T-L-5 | Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh | 6 |
T-L-6 | Wpływ różnych czynników na pracę serca | 3 |
T-L-7 | Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi | 3 |
T-L-8 | Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie | 2 |
T-L-9 | Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry | 2 |
T-L-10 | Układ wydalniczy. Badanie składu moczu | 4 |
T-L-11 | Integracja funkcji układów i narządów podczas wysiłku fizycznego | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawa fizjologiczne organizmu | 2 |
T-W-2 | Fizjologia komórki | 2 |
T-W-3 | Budowa i czynność komórek nerwowych i mięśniowych | 3 |
T-W-4 | Układ nerwowy i mięśniowy - budowa i działanie | 4 |
T-W-5 | Wydzielanie wewnętrzne | 4 |
T-W-6 | Fizjologia krwi | 3 |
T-W-7 | Budowa oraz właściwości serca i układu krążenia | 3 |
T-W-8 | Układ oddechowy - budowa i działanie | 3 |
T-W-9 | Termoregulacja | 2 |
T-W-10 | Układ wydalniczy - budowa i funkcje | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych | 27 |
A-L-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-L-4 | Poszukiwanie i analiza wskazanej literatury | 7 |
A-L-5 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
89 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-2 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-3 | Poszukiwanie i analiza wskazanej literatury | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
S-3 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-4 | Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_C16_W01 Potrafi scharakteryzować zasady funkcjonowania poszczególnych układów w organizmie czlowieka | ZBJZ_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
ZBJZ_1A_C16_W02 Potrafi wytłumaczyć przyczyny odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu | ZBJZ_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_C16_U01 Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi | ZBJZ_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_C16_K01 Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11 | M-1, M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_C16_W01 Potrafi scharakteryzować zasady funkcjonowania poszczególnych układów w organizmie czlowieka | 2,0 | Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone co najmniej jedno kolokwium cząstkowe |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25 | |
3,5 | Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25 - 3,75 | |
4,0 | Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75 - 4,25 | |
4,5 | Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25 - 4,75 | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0 | |
ZBJZ_1A_C16_W02 Potrafi wytłumaczyć przyczyny odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu | 2,0 | Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone co najmniej jedno kolokwium cząstkowe |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,0 | |
3,5 | Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25-3,75 | |
4,0 | Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75-4,25 | |
4,5 | Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25-4,75 | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_C16_U01 Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi | 2,0 | nie interpretuje żadnych wyników badań |
3,0 | interpretuje wszystkie omawiane wyniki badań w zakresie podstawowym | |
3,5 | potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, | |
4,0 | potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy | |
4,5 | potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy | |
5,0 | potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy i proponuje działania korygujące |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_C16_K01 Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | 2,0 | Nie zdefiniowano |
3,0 | Nie zdefiniowano | |
3,5 | Nie zdefiniowano | |
4,0 | Nie zdefiniowano | |
4,5 | Nie zdefiniowano | |
5,0 | Nie zdefiniowano |
Literatura podstawowa
- Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2010
- Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2009
- Konturek S., Fizjologia człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2013