Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Hodowla roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowla roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii i genetyki roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z organizacją hodowli i nasiennictwa w Polsce i na świecie oraz z podstawowymi uregulowaniami prawnymi dotyczącymi wytwarzania i oceny materiału siewnego |
C-2 | Zaznajomienie z hodowlą i towarową produkcją nasienną roślin ogrodniczych oraz z zasadami produkcji i kwalifikacji oraz z metodami przechowywania i podwyższania jakości materiału siewnego |
C-3 | Wskazanie i dobranie właściwych metod hodowli i oceny jakości materiału siewnego |
C-4 | Rozróżnianie i rozpoznawanie materiału siewnego najważniejszych roślin warzyw i ozdobnych |
C-5 | Uświadamianie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod uprawy, oceny materiału nasiennego oraz opłacalności produkcji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mieszańce oddalone i ich wykorzystanie w hodowli roślin. | 2 |
T-A-2 | Wykorzystanie mutacji w hodowli roślin. | 2 |
T-A-3 | Hodowla zachowawcza. Wybrane zagadnienia z nowoczesnej hodowli roślin ogrodniczych. | 1 |
T-A-4 | Prezentacja programów hodowlanych. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do hodowli. Pojęcia hodowlane. Kierunki hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych. | 3 |
T-W-2 | Selekcja. Metody hodowli roślin samopylnych. | 2 |
T-W-3 | Hodowla roślin obcopylnych. | 2 |
T-W-4 | Chów wsobny. Heterozja. Hodowla odmian mieszańcowych. | 2 |
T-W-5 | Hodowla winorośli oraz wybranych gatunków roślin ogrodniczych. Hodowla roślin rozmnażanych wegetatywnie. | 3 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczenia audytoryjnych. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie programu hodowlanego. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia formy zajęć. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 12 |
A-W-2 | Konsutacje związane z tematyką wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium |
S-3 | Ocena formująca: Praca kontrolna (program hodowlany) |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający formę zajęć. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C22_W01 student ma wiedzę z zakresu genetyki i hodowli, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin | UWW_1A_W06 | — | — | C-2, C-4, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C22_U01 Student posiada umiejętność dobierania materiałów wyjściowych do hodowli jak i metod hodowli w zalezności od gatunku roślin | UWW_1A_U14 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-4, T-W-5, T-A-2 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C22_K01 Student ma świadomość konieczności wykorzystywania najnowszych aspektów wiedzy i samodoskonalenia w zakresie hodowli i produkcji materiału siewnego | UWW_1A_K02 | — | — | C-5, C-2 | T-W-5, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C22_W01 student ma wiedzę z zakresu genetyki i hodowli, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym medoty hodowli roślin samo- i obcopylnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C22_U01 Student posiada umiejętność dobierania materiałów wyjściowych do hodowli jak i metod hodowli w zalezności od gatunku roślin | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i omówić metody hodowli roślin samo- i obcopylnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C22_K01 Student ma świadomość konieczności wykorzystywania najnowszych aspektów wiedzy i samodoskonalenia w zakresie hodowli i produkcji materiału siewnego | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Michalik B. (red.), Hodowla roślin, PWRiL, Poznań, 2009
- Kuraczyk A., Packa D., Wiwart M., Hodowla roślin, UMW, Olsztyn, 2003
- Tarkowski Cz., Genetyka, hodowla roślin i nasiennictwo., AR, Lublin 1973, Lublin, 1973
Literatura dodatkowa
- Tarkowski Cz., Genetyka, hodowla roślin i nasiennictwo, Wydawnicwto Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1973
- Jassem M., Hodowla roślin, Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1999
- Simmonds N.W., Podstawy hodoli roślin, PWRiL, Warszawa, 1987