Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju

Sylabus przedmiotu Marketing artykułów rolnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Marketing artykułów rolnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu przedmiotów na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i koncepcjami z zakresu marketingu artykułów rolnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza SWOT – artykuły rolne, przedsiębiorstwa rolne i rolno-spożywcze, studium przypadku.5
T-A-2Segmenty rynkowe dla artykułów rolnych. Istota marketingu mix artykułów rolnych: produkt, marka, znak towarowy (handlowy), produkty regionalne, rola opakowania, dystrybucja, cena, promocja.5
10
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje związane z marketingiem, rola marketingu artykułów rolnych. Środowisko rynkowe przedsiębiorstwa rolnego. Nowe trendy w marketingu artykułów rolnych.5
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury50
A-A-3przygotowanie do zaliczenia30
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie - sporządzanie analizy SWOT wybranego przedsiębiorstwa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
S-2Ocena formująca: Ocena sporządzonej analizy SWOT wybranego przedsiębiorstwa

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD- RWZR-5_W01
zna podstawowe koncepcje marketingu artykułów rolnych; zna podstawowe narzędzia oraz przesłanki stosowania marketingu w produkcji i sprzedaży artykułów rolnych w celu zdobycia przewagi konkurencyjnej
RWZR_10-_W04, RWZR_10-_W02C-1T-W-1, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD- RWZR-5_U01
posiada umiejętność określenia grup docelowych oraz wybrania kanałów dystrybucji produktów rolnych, potrafi podjąć dyskusje dotyczącą przesłanek stosowania marketingu artykułów rolnych, potrafi przeanalizować i ocenić przykładowe kampanie promocyjne artykułów rolnych oraz wykorzystane do tego celu kanały komunikacji
RWZR_10-_U03, RWZR_10-_U02C-1T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD- RWZR-5_K01
systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa jaką stawia przed specjalistami ds. marketingu współczesna rzeczywistość gospodarcza oraz zmieniające się warunki konkurowania przedsiębiorstw
RWZR_10-_K01C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD- RWZR-5_W01
zna podstawowe koncepcje marketingu artykułów rolnych; zna podstawowe narzędzia oraz przesłanki stosowania marketingu w produkcji i sprzedaży artykułów rolnych w celu zdobycia przewagi konkurencyjnej
2,0
3,0student zna podstawowe założenia marketingu artykułów rolnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD- RWZR-5_U01
posiada umiejętność określenia grup docelowych oraz wybrania kanałów dystrybucji produktów rolnych, potrafi podjąć dyskusje dotyczącą przesłanek stosowania marketingu artykułów rolnych, potrafi przeanalizować i ocenić przykładowe kampanie promocyjne artykułów rolnych oraz wykorzystane do tego celu kanały komunikacji
2,0
3,0student posiada podstawową umiejętność określenia grup docelowych i kanałów dystrybucji produktów rolnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD- RWZR-5_K01
systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa jaką stawia przed specjalistami ds. marketingu współczesna rzeczywistość gospodarcza oraz zmieniające się warunki konkurowania przedsiębiorstw
2,0
3,0Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Majchrzycki D., Baum R., Wielicki W., Plan i analiza marketingowa przedsiębiorstwa rolnego, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2005
  2. Figiel Sz., Kozłowski W., Pilarski W., Marketing produktów żywnościowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Baker J., Marketing Rolniczy, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 1993
  2. Kotler Ph., Marketing, Analiza, Planowanie, Wdrażanie i Kontrola, Wydawnictwo Gebethner i Ska, Warszawa, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza SWOT – artykuły rolne, przedsiębiorstwa rolne i rolno-spożywcze, studium przypadku.5
T-A-2Segmenty rynkowe dla artykułów rolnych. Istota marketingu mix artykułów rolnych: produkt, marka, znak towarowy (handlowy), produkty regionalne, rola opakowania, dystrybucja, cena, promocja.5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje związane z marketingiem, rola marketingu artykułów rolnych. Środowisko rynkowe przedsiębiorstwa rolnego. Nowe trendy w marketingu artykułów rolnych.5
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury50
A-A-3przygotowanie do zaliczenia30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRWZR_10A_PD- RWZR-5_W01zna podstawowe koncepcje marketingu artykułów rolnych; zna podstawowe narzędzia oraz przesłanki stosowania marketingu w produkcji i sprzedaży artykułów rolnych w celu zdobycia przewagi konkurencyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_W04ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów, ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
RWZR_10-_W02zna zasady obrotu produktami pochodzenia zwierzęcego, charakteryzuje podstawowe technologie przetwarzania żywności, składowania, konfekcjonowania i znakowania produktów, zna podstawy ich marketingu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i koncepcjami z zakresu marketingu artykułów rolnych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i definicje związane z marketingiem, rola marketingu artykułów rolnych. Środowisko rynkowe przedsiębiorstwa rolnego. Nowe trendy w marketingu artykułów rolnych.
T-A-2Segmenty rynkowe dla artykułów rolnych. Istota marketingu mix artykułów rolnych: produkt, marka, znak towarowy (handlowy), produkty regionalne, rola opakowania, dystrybucja, cena, promocja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe założenia marketingu artykułów rolnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRWZR_10A_PD- RWZR-5_U01posiada umiejętność określenia grup docelowych oraz wybrania kanałów dystrybucji produktów rolnych, potrafi podjąć dyskusje dotyczącą przesłanek stosowania marketingu artykułów rolnych, potrafi przeanalizować i ocenić przykładowe kampanie promocyjne artykułów rolnych oraz wykorzystane do tego celu kanały komunikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_U03samodzielnie analizuje podstawy ekonomicznie efektywnego chowu zwierząt, z zachowaniem zasad dobrostanu i ochrony środowiska, zna programy rolno-środowiskowe,
RWZR_10-_U02samodzielnie analizuje podstawowe problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania podstawowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i koncepcjami z zakresu marketingu artykułów rolnych
Treści programoweT-A-1Analiza SWOT – artykuły rolne, przedsiębiorstwa rolne i rolno-spożywcze, studium przypadku.
T-A-2Segmenty rynkowe dla artykułów rolnych. Istota marketingu mix artykułów rolnych: produkt, marka, znak towarowy (handlowy), produkty regionalne, rola opakowania, dystrybucja, cena, promocja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie - sporządzanie analizy SWOT wybranego przedsiębiorstwa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sporządzonej analizy SWOT wybranego przedsiębiorstwa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową umiejętność określenia grup docelowych i kanałów dystrybucji produktów rolnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRWZR_10A_PD- RWZR-5_K01systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa jaką stawia przed specjalistami ds. marketingu współczesna rzeczywistość gospodarcza oraz zmieniające się warunki konkurowania przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_K01zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych, rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; kształtowana jest postawa odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego; odpowiedzialnie projektuje i wykonuje zadania zawodowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i koncepcjami z zakresu marketingu artykułów rolnych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i definicje związane z marketingiem, rola marketingu artykułów rolnych. Środowisko rynkowe przedsiębiorstwa rolnego. Nowe trendy w marketingu artykułów rolnych.
T-A-1Analiza SWOT – artykuły rolne, przedsiębiorstwa rolne i rolno-spożywcze, studium przypadku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie - sporządzanie analizy SWOT wybranego przedsiębiorstwa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0