Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Dodatki do żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dodatki do żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Szymczak <Mariusz.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Natalia Krzemińska <Natalia.Krzeminska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej surowców |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania dodatków do żywności i ich wpływu na jakość produktów spożywczych. |
C-2 | Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Identyfikacja i oznaczanie wybranych dodatków do żywności. | 2 |
T-L-2 | Charakterystyka substancji konserwujących i żelujących. | 2 |
T-L-3 | Wpływ wybranych czynników zewnętrznych (pH, światło, temperatura) na stabilność surowców pomocniczych i dodatków do żywności. | 4 |
T-L-4 | Właściwości funkcjonalne wybranych dodatków do żywności. | 4 |
T-L-5 | Badanie wpływu substancji dodatkowych na właściwości sensoryczne, reologiczne żywności. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dodatki przedłużające trwałość żywności | 4 |
T-W-2 | Dodatki kształtujące cechy sensoryczne żywności. | 4 |
T-W-3 | Dodatki kształtujące teksturę w żywności | 4 |
T-W-4 | Dodatki uzupełniające | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Samodzielne wykonanie ćwiczeń oraz sporządzenie sprawozdania z przeprowadzonych badań. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem (nieobowiązkowe) | 10 |
A-W-3 | Analiza wskazanej literatury | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z użyciem technik audiowizualnych |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalona na podstawie ocen cząstkowych z trzech kolokwiów pisemnych uzyskanych przez studenta w czasie trwania zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Wykłady - zaliczenie w formie opisowej (ilość zagadnień - 5). |
S-3 | Ocena formująca: ocena prezentacji |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
S-5 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO14-27_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat bezpieczeństwa stosowania dodatków do żywności. Zna metody zabezpieczania i oceny jakości surowców i żywności. | ZBJZ_1A_W01, ZBJZ_1A_W02, ZBJZ_1A_W12 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO14-27_U01 Potrafi ocenić skutki pozytywne i negatywne wynikające ze stosowania dodatków do żywności. Posiada umiejętność wykorzystania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. | ZBJZ_1A_U09, ZBJZ_1A_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO14-27_K01 Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania. | ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K02, ZBJZ_1A_K03, ZBJZ_1A_K04, ZBJZ_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO14-27_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat bezpieczeństwa stosowania dodatków do żywności. Zna metody zabezpieczania i oceny jakości surowców i żywności. | 2,0 | |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO14-27_U01 Potrafi ocenić skutki pozytywne i negatywne wynikające ze stosowania dodatków do żywności. Posiada umiejętność wykorzystania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. | 2,0 | |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO14-27_K01 Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania. | 2,0 | |
3,0 | Współpraca oraz postępowanie studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rutkowski A. i in., Substancje dodatkowe i składniki funkcjonalne żywności, AgroFood Technology, Czeladź, 1997
- Kołakowski E., Właściwości funkcjonalne hydrokoloidów i ich wykorzystanie w technologii żywności Materiały konferencyjne., Polskie Towarzystwo Technologów żywności Oddział Wrocław, Wrocław, 1992
- Kołakowski E., Substancje konserwujące żywność, Magazyn Przemysłu Rybnego, 1999, 2, s. 18-20
- Kołakowski E., Substancje konsewujące żywność. Część I, Przemysł Spożywczy, Warszawa, 2011, tom 54 nr 4, s. 46-52
- Kołakowski E., Substancje konserwujące żywność. Część II. Stosowanie konserwantów w świetle prawa żywnościowego w Polsce i Unii Europejskiej, Przemysł Spożywczy, Warszawa, 2000, Tom 54 nr 5, s.39-41
- Wiśniowski K., Surowce i materiały pomocnicze w przemyśle spożywczym, PWSZ, Warszawa, 1997
- Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Branen A.L.,DavidsinP.M.,Salmine S., Food Additives, Marcel Dekker INC, New York, 2002, Second Edition